Funksjonshemmede

TT-reiser: Hva skjer?

ArTT-reiser: Hva skjer?beidet med en forbedret TT-tjeneste er inne i en viktig fase. Jeg lar en medlemsmail sendt fra Blindeforbundet og til deres medlemmer være en orientering om hva som akkurat nå er situasjonen. Mye av informasjonen her er relevant også for mange andre TT-brukere.

I den fasen vi nå er inne i er det viktig at TT-brukerne er tydelig, og raske, med å melde inn sine erfaringer og klager, slik at vi vet hvor skoen noen trykker.

Skriv kommentarer nedenfor, eller ta kontakt med din interesseorganisasjon.

Les også info fra Handikapforbundet


Blindeforbundet i Oslos informasjonsmail til medlemmene:

Vi vil med dette gi en orientering om TT-ordningen, herunder Arbeids og utdanningsreiser og hvordan ordningen vil bli utformet – utfra den kunnskap vi har pr i dag. Videre vil vi trekke opp noen linjer i det videre arbeidet i TT-saken.

I 2011 organiserte daværende Byråd for Velferd og sosiale tjenester, Cecilie Brein - et prosjekt som skulle vurdere organiseringen av dagens transporttjeneste og legge frem forslag til en ny modell. Det ble i denne forbindelse dannet en referansegruppe for prosjektet, hvor brukerorganisasjonene er representert. Norges Blindeforbund Oslo har vært representert av Arnt Holte, og gjennom FFO av Margareta Forrestad. Prosjektet har nå lagt frem sitt forslag til modell. Parallelt med dette arbeidet har det også vært gjennomført nye anbudskonkurranser.

Hovedtrekkene er som følger:

1. Organiseringen av fritidsreiser forblir uendret som i dag.

2. Arbeidsreiser deles inn i tre grupper.

Gruppe 1, Spesialtransport – kun Rullestolbrukere.

Gruppe 2, gående som er i Samres pr. i dag. Dette anbudet ble vunnet av Norges Taxi. Her vil det kunne bli gjennomført samkjøring i den grad en kan gjøre det i lave biler. Kravet om samkjøring ligger nå meget lavt. (1 %) Bestillingene må gå gjennom Samres, og en kan ikke få faste sjøfører. Imidlertid kan en søke om fritak fra samkjøring. Det vil være naturlig å anta at for eksempel det at en har førerhund, vil kunne bli brukt som argument for fritak om samkjøring. Det er bydelene som fatter vedtak om evt. fritak.

Gruppe 3, arbeidsreiser som bestilles direkte utenom Samres. Her kan brukeren selv organisere og avtale reiser. Denne gruppen vil få en ny type TT-KORT. (hvit kort) I utgangspunkt vil synshemmede ikke bli definert som sårbar gruppe. Dette er en ordning som er ment for eksempel. Mulitihandikappede barn, personer med psykiske lidelser, angst etc., personer med behov for fortløpende medisinering etc. Det er bydelene som etter søknad vil fatte vedtak om hvilken gruppe den enkelte vil komme inn under, på grunnlag av definerte kriterier som vist ovenfor.

3. Overgangsordningen er nå lukket. Det vil si at man ikke tar inn nye brukere i denne ordningen. Det ligger i imidlertid i dette forslaget, at de personene som i dag omfattes av overgangsordningen vil bli inkludert i gruppe nr 3 med hvitt kort. På denne bakgrunn vil vi på det sterkeste fraråde de av våre medlemmer som i dag har denne ordningen å gå ut av denne!

4. De nye kontraktene vil gjelde fra 1. april. Kontraktene er inngått med hhv Norges Taxi på samkjørt transport og Oslo taxi på direkte bestilt transport.

Strategier i det videre arbeidet.

Det kan til å begynne med være verdt å ta et lite tilbakeblikk. Selv om det fortsatt gjenstår noe og selv om vi fortsatt må forholde oss til Samres, - som fortsatt fremstår som en svært upålitelig og uryddig aktør. Så har vi når vi tenker på utgangspunktet vi hadde i januar 2011 oppnådd mye! Vi skapte tidlig politisk forståelse for sitasjonen gjennom et solid Interessepolitisk arbeid. Dette har medført at vi nå har fått på plass viktige endringer i modellen, som både innebærer direkte bestilling for enkelte grupper samt fleksibilitet mht kravet om samkjøring. Dette er endringer som har stor betydning for den enkelte. Det er også viktig å huske på at det er Blindeforbundet som har vært primus motor i dette arbeidet hele veien! Vi vil derfor sende en varm takk til alle medlemmer og tillitsvalgte som har stått sammen med oss på ulike arenaer: Møter, demonstrasjoner, bidratt med sine erfaringer, påvirket politikere og media. Denne saken har i det hele tatt vært en håndbok på hvordan politisk arbeid skal drives og vi ville aldri nådd et slikt resultat uten deres hjelp!

Vi vil fremover rette fokus mot følgende mål:

1. Synshemmede skal omfattes av ordningen med hvitt kort.
2. Samres må erstattes av en seriøs aktør med tilstrekkelig transport og administrativ kompetanse.

Det er på denne bakgrunn svært viktig at medlemmer som fremdeles opplever negative forhold knyttet til Samres gir oss beskjed om dette! Videre minner vi igjen om at vi anbefaler medlemmer som i dag er knyttet til overgangsordningen å ikke tre ut av denne!

Følg Ivar Johansen på Twitter eller LinkedIn
Få tilsendt temamessige nyhetsbrev