Funksjonshemmede

Ja visst nytter det

"Ja visst nytter det Jeg hører av og til folk si at kampen for å bedre vilkårene for mennesker med nedsatt funksjonsevne er som å slåss med vindmøller – det tar aldri slutt. Og ja, det kan nok av og til føles slik, men det er heller ingen tvil om at vi faktisk vinner fram – om ikke hver gang," skriver Magnhild Sørbotten, leder for regionstyret for Norges Handikapforbund, Oslo region.


Ja visst nytter det

Av Magnhild Sørbotten,  leder for regionstyret for Norges Handikapforbund, Oslo region


Jeg hører av og til folk si at kampen for å bedre vilkårene for mennesker med nedsatt funksjonsevne er som å slåss med vindmøller – det tar aldri slutt. Og ja, det kan nok av og til føles slik, men det er heller ingen tvil om at vi faktisk vinner fram – om ikke hver gang. 

I over ett år har mange slitt med en TT-ordning som ikke har fungert som den skulle. NHF Oslo har, sammen med flere andre organisasjoner, jobbet mye og hardt for å påvirke Oslo kommune, både politisk og administrativt. Nå ser vi at arbeidet bærer frukter. Arbeidsreiser for gående og arbeids- og fritidsreiser for rullestolbrukere ble i høst lagt ut på nytt anbud. Denne gangen har byrådsavdelingen og Velferdsetaten tatt mange av våre krav til følge. 

Fra 1. april skal ikke lenger rullestolbrukere og gående samkjøres i samme bil – spesialbilene blir forbeholdt de med rullestol. Kravene til både drosje-/transportselskap og sjåførene deres er betydelig skjerpet. Nå må sjåførene for eksempel ha både gode norskkunnskaper og god kunnskap om Oslos geografi og veinett. I tillegg innføres en ordning der de mest sårbare brukerne skjermes, blant annet med utstrakt bruk av faste sjåfører. Alt dette er endringer både NHF Oslo og andre brukerorganisasjoner har vært veldig tydelige på at må gjennomføres. Vi håper med dette at det oppnås en tryggere og mer forutsigbar transportsituasjon for de mest sårbare brukerne, samtidig som vi tror reisetidene vil reduseres for alle. 

Det er imidlertid fortsatt skjær i sjøen: Samres har fortsatt kontrakten på kjørekontor, minimum ut året. Dessverre ser vi ingen tegn til at kommunen vil avslutte kontrakten ved årets slutt. Kommunen har heller ingen umiddelbare planer om å la blåkortbrukere få tilbake muligheten til å overføre noen av sine reiser til vanlig drosje. NHF Oslo kommer fortsatt til å kjempe for at kommunen skal snu. Når arbeidet med en ny TT-forskrift for Oslo starter denne våren, vil dette være en av våre kampsaker. Det samme vil kravet om at studenter skal ha tak på egenandeler på reiser til studiested – det er grovt urettferdig at brukere i arbeid betaler inntil 330 kroner i måneden, mens studenter må ut med inntil 1400 kroner for reiser til universitet/høyskole. Ikke minst vil vi presse hardt på for at gående TT-brukere over 67 år ikke skal få redusert antall reiser fra 150 til 50. Har du innspill til oss på hva som bør endres, er det nå du må kontakte oss. 

Et annet område der vi ser at det løsner, er universell utforming av gater og uteområder. Det foreligger nå planer om rehabilitering av ganske mange gateområder i Oslo sentrum. I de aller fleste av disse er universell utforming integrert i planene. En ikke uvesentlig grunn til forbedringen er presset fra oss og den fagekspertisen NHF Oslos administrasjon har kunnet bidra med. Selv om universell utforming nå stadig oftere er med i planleggingen, er det fortsatt mye å ta fatt i – ikke minst for å få kollektivtransporten universelt utformet. 

Det er imidlertid en viktig suksessfaktor jeg ikke har nevnt: Vi som har den løpende kontakten med byråkrati og politikere er avhengige av at grasrota i organisasjonen vår forteller oss hvor skoen trykker og hvorfor. Derfor er dine innspill til oss både velkomne og viktige.

Hennes mailadresse: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Kommentarer   

#1 Karin Andersen 23-03-2012 09:19
Synes det ligner mer på å bokse inn i en bomullsdott av velvilje. Ingen er i mot, alle er positive, men det er så veeeeldig vanskelig når det kommer til praksis.

You have no rights to post comments