Funksjonshemmede
Forslag til nye TT-ordning: Diskriminering
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert fredag 22. mars 2013 14:00
Hovedprinsipp i ordningen er at hver bruker tildeles et kronebeløp på et elektronisk reisekort og reisens kostnad avkortes på reisekortet når brukerne benytter dette. For oss som kan bruke ordinær kollektivtrafikk (buss, trikk,tbane) er det samme pris, uansett hvor langt du reiser innenfor kommunegrensen. Men for den som ikke er i stand til å nyttiggjøre seg ordinær kollektivtrafikk (f.eks. blinde), og må bruke vanlig taxi, så vet vi et det er svært forskjellig om du reiser fra Holmlia eller Stovner og til sentrum, enn om du har en kort reise fra Majorstua til Grønland. Og det nå engang slik at et flertall av oss reiser til sentrum, hvor det meste av kulturliv, byomfattende møter og mange offentlige kontorer ligger.
Ordningen Byrådet foreslår er derfor et forslag for forskjellsbehandling, og en betydelig svekking av den TT-ordningen vi i dag har. Men jeg er opptatt av å høre brukernes synspunkter og innspill, for her kan det være sider ved forslaget jeg ikke ser sånn ved første øyekast. Skriv innspill i kommentarfeltet eller send meg en mail.
Og: dette er et forslag, som skal behandles av bystyrets samferdsels- og miljøkomite, for så å sluttbehandles i bystyret. Du kan påvirke resultatet.
Les Byrådets pressemelding
Les byrådssaken
Fortell medlemmene av bystyrets samferdsels- og miljøkomite hva du mener (send f.eks. mail)
Kommentarer
Jeg mener man må se på hver enkelts behov om man går inn for noe jeg vil kalle for en slik dårlig løsning. Man må gi de som bor sentralt mindre og de som bor usentralt mer, skal det bli en likhet her. Det siste året har man hatt prøveordninger i Møre- og Romsdal (husker ikke kommunen) og der får de kuponger på kr. 400,- hver. Igjen har man det, man må få nok kuponger etter behovet.
Man sier at TT-ordningen skal erstatte kollektiv transport for bl.a. blinde. Da mener jeg man må se på egenandelene. Her i Bergen betaler man 15% av beløpet man kjører for. Blir beløpet på kr. 400,-, blir egenandelen på kr. 60,-, mens kollektivtilbud et honnørtakst koster til sammenligning kr. 14,- uansett hvor langt du skal.
Den nye ordningen blir også urettferdig for de som bor langt unna sentrum. Hvis det er behov for å spare penger bør en heller vurdere å gi færre turer til de som har andre transportmuligh eter for eksempel de som har egen bil.
Jeg trodde tt-ordningen var ment å skulle minske forskjellene mellom funksjonshemmed e og andre slik av vi kan delta aktivt både i arbeid og fritid. Andre kan kjøpe månedskort og kjøre så mye og ofte de vil for et visst beløp. Hvis dette forslaget går igjennom kommer det til å skape økt isolering.Spesi elt for de som bor i utkanten av byen. Samtidig kommer mange som nå klarer seg alene og lever selvstendig til å få større behov for assistanse for å komme seg fra A til B.
Som Magnhild Sørbotten påpeker, har funksjonshemmed es organisasjoner i felleskap kjempet en innbitt kamp for å beholde nåværende ordning uten å nå frem til velferdsetaten / byrådet. Det er sørgelig å se hvordan en velfungerende ordning som har vært landets beste nå raseres.
Grunnen er kort og godt at plolitikerne vil spare penger, ikke skape en bedre TT-ordning.
Mitt ønske er nå at funksjonshemmed e på ny går sammen om en fellesaksjon for å "verne" om vår gode TT-ordning. Jeg ber også innstendig om at politikerne med Ivar i spissen hjelper oss med å få bystyret til å ta fornuften fangen i saken å innse hvilket misstak man nå er i ferd med å begå.
Jeg synes den ordningen vi har i dag fungerer aldeles utmerket. Å forholde seg til et gitt antall turer, er lettere enn å bruke lommekalkulator for å holde styr på avkorting av begrenset kronebeløp. Og hvorfor skal man omkalfatre noe som faktisk er så godt innarbeidet som det systemet vi har nå?.
For å trekke en sammenlikning: Oslos befolkning skal samtidig med årets stortingsvalg få si sin mening om et mulig OL i hovedstaden i 2022. Der tenker jeg nok de kommunale kronene sitter ganske løst, ja!
BLIR DU MED?
Sjekk min Facebook-side for mer når det nærmer seg. (Bli gjerne venn med meg for å følge med på hva som skjer.)
Sønnen min fikk 150 fritidsturer i Oslo. I Askim får han 2300 per halvår. Jeg kan forsikre om at det ikke holder lenge. Nå har han flyttet i bofellesskap, og kortet var tomt i midten av mars.
Bruk alle virkemidler for å forhindre denne nyordninger!!!!
En annen ting er at jeg skulle ønske at det kom sentrale føringer og at det ikke skulle være avhengig av hvor du bor, hvor mye du skal få.
jeg har bodd i distriktet som mange andre og opplevde at jeg aldri kom meg andre steder enn på jobb og til butikken - et slikt liv ønsker ikke for NOEN!!!
oslo har landets beste tt-ordning, lad oss hellere kjempe for at andre får en like bra og ikke akseptere at vi får det like dårlig som alle andre i norges land.
Dette er skammelig.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.