Funksjonshemmede

Forslag til nye TT-ordning: Diskriminering

Forslag til nye TT-ordning: ForskjellsbehandlingByrådet har nå lagt fram forslag til en ny TT-ordning, en ordning byråden velger å markedsføre under parolen "fritt brukervalg for alle."

Hovedprinsipp i ordningen er at hver bruker tildeles et kronebeløp på et elektronisk reisekort og reisens kostnad avkortes på reisekortet når brukerne benytter dette. For oss som kan bruke ordinær kollektivtrafikk (buss, trikk,tbane) er det samme pris, uansett hvor langt du reiser innenfor kommunegrensen. Men for den som ikke er i stand til å nyttiggjøre seg ordinær kollektivtrafikk (f.eks. blinde), og må bruke vanlig taxi, så vet vi et det er svært forskjellig om du reiser fra Holmlia eller Stovner og til sentrum, enn om du har en kort reise fra Majorstua til Grønland. Og det nå engang slik at et flertall av oss reiser til sentrum, hvor det meste av kulturliv, byomfattende møter og mange offentlige kontorer ligger.

Ordningen Byrådet foreslår er derfor et forslag for forskjellsbehandling, og en betydelig svekking av den TT-ordningen vi i dag har. Men jeg er opptatt av å høre brukernes synspunkter og innspill, for her kan det være sider ved forslaget jeg ikke ser sånn ved første øyekast.  Skriv innspill i kommentarfeltet eller send meg en mail.

Og: dette er et forslag, som skal behandles av bystyrets samferdsels- og miljøkomite, for så å sluttbehandles i bystyret. Du kan påvirke resultatet.

Les Byrådets pressemelding
Les byrådssaken
Fortell medlemmene av bystyrets samferdsels- og miljøkomite hva du mener (send f.eks. mail)
 

Kommentarer   

#1 Magnhild Sørbotten, Regionleder NHF Oslo 22-03-2013 16:43
Byrådsavdelinga legg her fram eit forslag til ny TT-ordning som samtlege brukarorganisas jonar er mot. Den nye ordninga favoriserer TT-brukarar som har kort avstand til sentrum, men vil vere ei dårleg løysing for dei som bur i byens utkantar - men framleis brukar kino, teater og andre sentrumsplasser te aktivitetar. Det er også verdt å legge merke til at mennesker med svært dårleg gangfunksjon, men som ikkje ønsker å bruke rullestol, kjem langt dårlegare ut i den nye ordninga. Byrådsavdelinga uttaler at mna slipper egenandeler. Ja, man unngår det praktiske med å betale egenandelar - egenandelar for eit stipulert antall reiser vil vere trekt frå på det beløpet man får reise for. Så gjenstår det å sjå om summen TT-brukarane får tilsvarer 150 reiser på kveldstid. Det er ingenting i det som har vore presentert så langt som tilseier at det vil vere tilfelle.
#2 Lise Bakkan 22-03-2013 16:44
Det er slik ordningen fungerer mange steder i landet. Jeg har erfaring fra Telemark og Hordaland. I Telemark får man kr. 4.000,- fordelt utover to ganger i året. Bor man da i en bygd hvor en drosjetur kanskje kommer på 500-700 kr., har man ikke mange turer i løpet av et år. I Hordaland er det det samme. Der får man kr. 3.700,- to ganger i året. Bra for den som bor sentralt, men bor man utenfor bykjernen blir dette urettferdig.

Jeg mener man må se på hver enkelts behov om man går inn for noe jeg vil kalle for en slik dårlig løsning. Man må gi de som bor sentralt mindre og de som bor usentralt mer, skal det bli en likhet her. Det siste året har man hatt prøveordninger i Møre- og Romsdal (husker ikke kommunen) og der får de kuponger på kr. 400,- hver. Igjen har man det, man må få nok kuponger etter behovet.

Man sier at TT-ordningen skal erstatte kollektiv transport for bl.a. blinde. Da mener jeg man må se på egenandelene. Her i Bergen betaler man 15% av beløpet man kjører for. Blir beløpet på kr. 400,-, blir egenandelen på kr. 60,-, mens kollektivtilbud et honnørtakst koster til sammenligning kr. 14,- uansett hvor langt du skal.
#3 Dagveig Klemetsen 22-03-2013 17:22
Jeg vet at en slik ordning praktiseres flere steder i landet, men kan ikke se at dette er en ordning som kommer brukerne til gode i forhold til et gitt antall turer. En taxi tur koster fort vekk alt fra 300 til 500 kr, og da kommer en ikke langt med noen få tusenlapper i året. Kvelds- og natt-takst er jo også høyere enn på dagtid, så her vil i praksis kunne komme veldig dårlig ut. Det sies imidlertid ikke noe om hvilket beløp de har tenkt å legge seg på, men det bør være ganske høyt hvis det skal matche dagens ordning med 150 / 70 turer.
#4 Astrid 22-03-2013 18:07
I utgangspunktet skulle tt-transport være et alternativ for de som ikke kan benytte vanlig kollektivtransp ort. Tidligere kunne jeg ta t-banen, men med de nye vognene er nesten ingen av stasjonene tilgjengelige lenger. Store høydeforskjelle r og avstander mellom vogn og perrong. Jeg synes det er rart at samtidig som det blir vanskeligere å benytte offentlig transport blir også tt- ordningen dårligere.
Den nye ordningen blir også urettferdig for de som bor langt unna sentrum. Hvis det er behov for å spare penger bør en heller vurdere å gi færre turer til de som har andre transportmuligh eter for eksempel de som har egen bil.
Jeg trodde tt-ordningen var ment å skulle minske forskjellene mellom funksjonshemmed e og andre slik av vi kan delta aktivt både i arbeid og fritid. Andre kan kjøpe månedskort og kjøre så mye og ofte de vil for et visst beløp. Hvis dette forslaget går igjennom kommer det til å skape økt isolering.Spesi elt for de som bor i utkanten av byen. Samtidig kommer mange som nå klarer seg alene og lever selvstendig til å få større behov for assistanse for å komme seg fra A til B.
#5 Astrid 22-03-2013 18:18
Et punkt til som jeg ikke fikk med i forrige komentar. Økt satsing på universell utforming av kollektivtransp ort hjelper ikke på vinterstid når det er mye snø. Da det er vanskelig bare å komme seg ut av døren og enda vanskeligere å komme seg til buss tog eller bane. Jeg kan heller ikke forstå hvordan de kan påstå at det er økt satsing på universell utforming når det var lettere å ta t-banen for 15 år siden enn det det er nå. jeg utfordrer byrådsmedlemmen e til prøve seg på banen med rullestol vinterstid!
#6 Hildegun Dybdal 22-03-2013 18:20
Nok et angrep på bevegelseshemme de!! De hadde vel håpa at 46 Kr i egenandel ( på linje med de dyreste kollektivbilett ene) skulle få ned TT-bruken. Nå kommer det nye angrep. Tenk om Oslo kommune kunne gå ut og si at vi har landets beste ordning for folk med bevegelsesprobl emer, og det er vi kjempestolte av!!
#7 Margareta forrestad 22-03-2013 18:42
I de kommentarer man kan lese ovenfor fremkommer mange argumenter hvorfor det er viktig og riktig å bevare nåværende Ttordning med turer på kort fremfor beløp. Jeg er så enig i alt hva som er sagt, så jeg gjentar ikke disse.
Som Magnhild Sørbotten påpeker, har funksjonshemmed es organisasjoner i felleskap kjempet en innbitt kamp for å beholde nåværende ordning uten å nå frem til velferdsetaten / byrådet. Det er sørgelig å se hvordan en velfungerende ordning som har vært landets beste nå raseres.
Grunnen er kort og godt at plolitikerne vil spare penger, ikke skape en bedre TT-ordning.
Mitt ønske er nå at funksjonshemmed e på ny går sammen om en fellesaksjon for å "verne" om vår gode TT-ordning. Jeg ber også innstendig om at politikerne med Ivar i spissen hjelper oss med å få bystyret til å ta fornuften fangen i saken å innse hvilket misstak man nå er i ferd med å begå.
#8 Ulf Bliksrud 23-03-2013 09:01
Ny TT-ordning - Nei takk!

Jeg synes den ordningen vi har i dag fungerer aldeles utmerket. Å forholde seg til et gitt antall turer, er lettere enn å bruke lommekalkulator for å holde styr på avkorting av begrenset kronebeløp. Og hvorfor skal man omkalfatre noe som faktisk er så godt innarbeidet som det systemet vi har nå?.

For å trekke en sammenlikning: Oslos befolkning skal samtidig med årets stortingsvalg få si sin mening om et mulig OL i hovedstaden i 2022. Der tenker jeg nok de kommunale kronene sitter ganske løst, ja!
+1 #9 Tove Bolstad 23-03-2013 23:10
Er det mulig det bystyret nå " pønsker " på ? Jeg er klar over at vi her i Oslo har en god TT ordning , og den vil vi beholde. Hvis den nye ordningen blir tatt i bruk vil vel taxisjåførene kjøre enda lengre omveier enn d gjør nå. Korteste vei er nemlig for veldig mange et ukjent begrep,derfor kan vi risikere at taxikvoten vår blir ekstremt kortvarig. La oss stå på for å beholde nåværenende ordning.
+1 #10 Gry Mørk 24-03-2013 00:02
Helt forferdelig forslag,dette kommer til og bli en katastrofe for oss som har TT kort nå. Har bodd i Nord Norge og virkelig fått føle hvor elendig dette forslaget er. Nei la oss få ha det systemet som er!!
#11 Mattias Daniel Damsgaard Woodson 24-03-2013 00:02
Elendig forslag! Upraktisk for de som er dårlige i hoderegning og et stort skritt tilbake fra ordningen vi i Oslo har i dag!
#12 John Ulriksen 24-03-2013 00:03
Mattias og andre: Det blir STOR MARKERING av vår misnøye med dette forslaget et stykke ut i april. Norges Blindeforbund Oslo er klare, sammen med alle andre organisasjoner og sympatisører som vil som vil delta.

BLIR DU MED?
Sjekk min Facebook-side for mer når det nærmer seg. (Bli gjerne venn med meg for å følge med på hva som skjer.)
+1 #13 pusur.benthe 24-03-2013 11:04
Dette er et forferdelig foslag. Eldrebyråden synes dette er et "lurt" forslag, siden Oslo er så lite, og brukerene tar korte turer! Sannheten er at en tur fra ytterkant til ytterkant av Oslo er +- tre mil, og i rushtiden kan en tur komme på flere hundre kroner en vei. Folk jeg kjenner, som bor i Akershus og Østfold, har på det meste et beløp på kort på mellom 2000 og 4000 kr pr år. Da blir det ikke mange turer man får ut av det. Isolasjon ha ingen godt av. Skulle sagt mye mer om dette, men mye er sagt i tidligere innlegg.
#14 Unni Hegle 24-03-2013 15:50
Jeg bor i Østfold. Fordi jeg har egen bil får jeg ikke TT overhode selv om jeg i perioder ikke kan bruke bilen. Det fikk jeg i Oslo.
Sønnen min fikk 150 fritidsturer i Oslo. I Askim får han 2300 per halvår. Jeg kan forsikre om at det ikke holder lenge. Nå har han flyttet i bofellesskap, og kortet var tomt i midten av mars.
Bruk alle virkemidler for å forhindre denne nyordninger!!!!
En annen ting er at jeg skulle ønske at det kom sentrale føringer og at det ikke skulle være avhengig av hvor du bor, hvor mye du skal få.
#15 Anne-Mette 25-03-2013 10:53
jeg er en av de som etter politikkernes skjønn "har fordel" av det nye forslag fordi jeg bor ca 4km fra centrum - men de venner jeg besøker bor ikke nødvendigvis i sentrum, når jeg skal ta sønnen min med til skisporet så foregår det heller ikke i sentrum. turer til gardemoen måtte det helt sikkert bli slutt på. som blind er oslo s et mareridt som det ikke går å finne rundt på - så jeg lurer på hvor mange ferieture det blir mulig å få til, om ikke jeg lengre kan komme meg til flyplassen, men slikt ville bruke opp mesteparten av mit beløp. 150 ture til gjennomsnitlig 300kr blir 45.000kr på kortet i året (minus egenandel på 150*46kr) dvs 38000kr, og jeg kan ikke forestille meg at det er slike beløp de forestiller seg!
jeg har bodd i distriktet som mange andre og opplevde at jeg aldri kom meg andre steder enn på jobb og til butikken - et slikt liv ønsker ikke for NOEN!!!
oslo har landets beste tt-ordning, lad oss hellere kjempe for at andre får en like bra og ikke akseptere at vi får det like dårlig som alle andre i norges land.
#16 Hans Christian Norseth 25-03-2013 14:02
Oslo har i dag en ordning som sikkert kan diskuteres på mange områder, men den bør ikke erstattes av dette foreslåtte alternativet. Dagens ordning fungerer og når det gjelder det økonomiske så er det i dag et godt alternativ for de som ikke kan benytte offentlig transport. Det må på ingen måte bli slik at dette tilbudet blir dårligere og gjør at flere må holde seg hjemme fordi de ikke har råd til å komme seg ut og sosialisere seg. Slik jeg ser det vil det bli store begrensninger i tilbudet med det som nå er foreslått.
#17 Johnny Jensen 25-03-2013 14:24
Et elendig forslag. For de av oss som bor f.eks. øverst i Groruddalen (les Vestli, Furuset) så vil vi miste mange turer på en slik ordning. Som kulturinteresse rt er jeg ofte i Oslo Sentrum på konserter, museum osv. Disse turene koster fort 3-400 hver vei. Har ikke bil og kunne heller ikke kjørt bil pga. sykdommer/medis iner. Man burde heller overveie å se på de som har bil og som har TT ved siden av. Så må man ikke glemme at 150 reiser betyr i praksis 75 (man skal jo hjem igjen). Vi mister muligheten for å delta i ønsket sosiale aktiviteter med en slik ordning. Bystyret er helt på jordet. Jeg kaller det "høl i huet". Råd til et OL har vi, men kutte i livskvaliteten til oss funksjonshemmed e kan de glatt foreslå.
Dette er skammelig.
+3 #18 Lene westerberg 12-04-2013 20:29
Nei takk til ny TT ordning. La oss beholde 150 turer.Hva med de som trenger å klatres.Hva med dem når de skal besøke noen i eks 2 etg.
#19 Lennart Jacobowitz 14-11-2018 18:21
Lene, selvfølgelig skal dere ha minst 150 TT turer. Egentlig burde dere hatt ubegrenset.

You have no rights to post comments