Funksjonshemmede

Forslag til nye TT-ordning: Diskriminering

Forslag til nye TT-ordning: ForskjellsbehandlingByrådet har nå lagt fram forslag til en ny TT-ordning, en ordning byråden velger å markedsføre under parolen "fritt brukervalg for alle."

Hovedprinsipp i ordningen er at hver bruker tildeles et kronebeløp på et elektronisk reisekort og reisens kostnad avkortes på reisekortet når brukerne benytter dette. For oss som kan bruke ordinær kollektivtrafikk (buss, trikk,tbane) er det samme pris, uansett hvor langt du reiser innenfor kommunegrensen. Men for den som ikke er i stand til å nyttiggjøre seg ordinær kollektivtrafikk (f.eks. blinde), og må bruke vanlig taxi, så vet vi et det er svært forskjellig om du reiser fra Holmlia eller Stovner og til sentrum, enn om du har en kort reise fra Majorstua til Grønland. Og det nå engang slik at et flertall av oss reiser til sentrum, hvor det meste av kulturliv, byomfattende møter og mange offentlige kontorer ligger.

Ordningen Byrådet foreslår er derfor et forslag for forskjellsbehandling, og en betydelig svekking av den TT-ordningen vi i dag har. Men jeg er opptatt av å høre brukernes synspunkter og innspill, for her kan det være sider ved forslaget jeg ikke ser sånn ved første øyekast.  Skriv innspill i kommentarfeltet eller send meg en mail.

Og: dette er et forslag, som skal behandles av bystyrets samferdsels- og miljøkomite, for så å sluttbehandles i bystyret. Du kan påvirke resultatet.

Les Byrådets pressemelding
Les byrådssaken
Fortell medlemmene av bystyrets samferdsels- og miljøkomite hva du mener (send f.eks. mail)
 

Kommentarer   

0 #11 Mattias Daniel Damsgaard Woodson 24-03-2013 01:02
Elendig forslag! Upraktisk for de som er dårlige i hoderegning og et stort skritt tilbake fra ordningen vi i Oslo har i dag!
0 #12 John Ulriksen 24-03-2013 01:03
Mattias og andre: Det blir STOR MARKERING av vår misnøye med dette forslaget et stykke ut i april. Norges Blindeforbund Oslo er klare, sammen med alle andre organisasjoner og sympatisører som vil som vil delta.

BLIR DU MED?
Sjekk min Facebook-side for mer når det nærmer seg. (Bli gjerne venn med meg for å følge med på hva som skjer.)
+1 #13 pusur.benthe 24-03-2013 12:04
Dette er et forferdelig foslag. Eldrebyråden synes dette er et "lurt" forslag, siden Oslo er så lite, og brukerene tar korte turer! Sannheten er at en tur fra ytterkant til ytterkant av Oslo er +- tre mil, og i rushtiden kan en tur komme på flere hundre kroner en vei. Folk jeg kjenner, som bor i Akershus og Østfold, har på det meste et beløp på kort på mellom 2000 og 4000 kr pr år. Da blir det ikke mange turer man får ut av det. Isolasjon ha ingen godt av. Skulle sagt mye mer om dette, men mye er sagt i tidligere innlegg.
0 #14 Unni Hegle 24-03-2013 16:50
Jeg bor i Østfold. Fordi jeg har egen bil får jeg ikke TT overhode selv om jeg i perioder ikke kan bruke bilen. Det fikk jeg i Oslo.
Sønnen min fikk 150 fritidsturer i Oslo. I Askim får han 2300 per halvår. Jeg kan forsikre om at det ikke holder lenge. Nå har han flyttet i bofellesskap, og kortet var tomt i midten av mars.
Bruk alle virkemidler for å forhindre denne nyordninger!!!!
En annen ting er at jeg skulle ønske at det kom sentrale føringer og at det ikke skulle være avhengig av hvor du bor, hvor mye du skal få.
0 #15 Anne-Mette 25-03-2013 11:53
jeg er en av de som etter politikkernes skjønn "har fordel" av det nye forslag fordi jeg bor ca 4km fra centrum - men de venner jeg besøker bor ikke nødvendigvis i sentrum, når jeg skal ta sønnen min med til skisporet så foregår det heller ikke i sentrum. turer til gardemoen måtte det helt sikkert bli slutt på. som blind er oslo s et mareridt som det ikke går å finne rundt på - så jeg lurer på hvor mange ferieture det blir mulig å få til, om ikke jeg lengre kan komme meg til flyplassen, men slikt ville bruke opp mesteparten av mit beløp. 150 ture til gjennomsnitlig 300kr blir 45.000kr på kortet i året (minus egenandel på 150*46kr) dvs 38000kr, og jeg kan ikke forestille meg at det er slike beløp de forestiller seg!
jeg har bodd i distriktet som mange andre og opplevde at jeg aldri kom meg andre steder enn på jobb og til butikken - et slikt liv ønsker ikke for NOEN!!!
oslo har landets beste tt-ordning, lad oss hellere kjempe for at andre får en like bra og ikke akseptere at vi får det like dårlig som alle andre i norges land.
0 #16 Hans Christian Norseth 25-03-2013 15:02
Oslo har i dag en ordning som sikkert kan diskuteres på mange områder, men den bør ikke erstattes av dette foreslåtte alternativet. Dagens ordning fungerer og når det gjelder det økonomiske så er det i dag et godt alternativ for de som ikke kan benytte offentlig transport. Det må på ingen måte bli slik at dette tilbudet blir dårligere og gjør at flere må holde seg hjemme fordi de ikke har råd til å komme seg ut og sosialisere seg. Slik jeg ser det vil det bli store begrensninger i tilbudet med det som nå er foreslått.
0 #17 Johnny Jensen 25-03-2013 15:24
Et elendig forslag. For de av oss som bor f.eks. øverst i Groruddalen (les Vestli, Furuset) så vil vi miste mange turer på en slik ordning. Som kulturinteresse rt er jeg ofte i Oslo Sentrum på konserter, museum osv. Disse turene koster fort 3-400 hver vei. Har ikke bil og kunne heller ikke kjørt bil pga. sykdommer/medis iner. Man burde heller overveie å se på de som har bil og som har TT ved siden av. Så må man ikke glemme at 150 reiser betyr i praksis 75 (man skal jo hjem igjen). Vi mister muligheten for å delta i ønsket sosiale aktiviteter med en slik ordning. Bystyret er helt på jordet. Jeg kaller det "høl i huet". Råd til et OL har vi, men kutte i livskvaliteten til oss funksjonshemmed e kan de glatt foreslå.
Dette er skammelig.
+3 #18 Lene westerberg 12-04-2013 22:29
Nei takk til ny TT ordning. La oss beholde 150 turer.Hva med de som trenger å klatres.Hva med dem når de skal besøke noen i eks 2 etg.
0 #19 Lennart Jacobowitz 14-11-2018 19:21
Lene, selvfølgelig skal dere ha minst 150 TT turer. Egentlig burde dere hatt ubegrenset.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode