Funksjonshemmede
BPA-brukere: Opphør av driftskonto
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert søndag 23. mars 2014 04:11
Jeg har i det siste fått mange henvendelser fra BPA-brukere som har fått beskjed om at ordningen med driftskonto opphører. Derfor har jeg bedt Byrådet sende fram informasjon til bystyret om hvorfor dette skjer, og hvilke konsekvenser dette får for brukerne. I sitt notat skriver byråden blant annet:
"UKE opplyser at de i forbindelse med konsesjonsprosessen og i forkant av innføring av brukervalgsordningen for BPA var kjent med at enkelte leverandører opererte med det som blant annet har vært kalt «brukerkonto», «driftskonto», «administrasjonskonto» og lignende. Det varierte fra leverandør til leverandør hvordan dette ble gjort i praksis. I arbeidet med tjenestekonsesjonsordningen for BPA valgte UKE å ta inn som en egen bestemmelse i kontrakten at det er kommunen som skal dekke arbeidsleders driftsutgifter. Dette fordi denne utgiftsdekningen anses som en oppgave for forvaltningen, og ikke noe som bør overlates til leverandørene. Begrunnelsen for dette var at det kan medføre ulik behandling avbrukere ut fra hvilken leverandør som står for utgiftsdekningen. Dette kan i sin tur medføre at valg av leverandør i brukervalgordningen blir styrt av hvor en mottar den mest generøse utgiftsdekningen."
Arbeidslederens driftsutgifter i ordningen dekkes av kommunen, med kr 400,- per måned. Byråden opplyser: "De 400 kr. er ment å skulle dekke brukers direkte utgifter knyttet til det å organisere arbeidet assistentene gjør i hans/hennes ordning. Det kan være bruk av telefon, porto, papir til skriver, skriverblekk og lignende. I tillegg er de ment å skulle dekke merutgifter ved å ha assistentene i brukers hjem. Det kan være ekstra toalettartikler, tørkeruller, vaskemidler og lignende. Til disse formålene mener UKE at summen normalt er tilstrekkelig. Dersom det skulle være utgifter knyttet til ordningen som gjør at et beløp på 4800 pr. år ikke dekker disse, har brukeren anledning til å søke bydelen om dekning av ytterligere utgifter."
Les hele notatet nedenfor, og legg gjerne inn synspunkter og innspill i kommentarfeltet.
Kommentarer
Alt-i-alt så er det svært få kommuner som pr i dag har en ordning med utgiftsdekning. Men det foreligger vurderinger/avg jørelser blant annet fra Fylkesmannen (Troms, 2011) og Helsedir. (2012) som taler for at dette er utgifter som må tilligge forvaltningen.
Noen kommuner har den senere tid erkjent at det i det daglig tilkommer utgifter med ansatte og at det er urimelig at disse belastes arbeidsleders privatøkonomi. Praksis i de relativt få kommunene er en tre-trinns modell - hvor beløpet på hvert trinn økes i takt med timer, eller mest vanlig et gitt kronebeløp pr vedtak (altså uavhengig av antall timer).
Det er minst en betenkelighet her; det faktum at beløpet ikke er differesiert i forhold til antall timer i BPA-vedtaket er dog det snåleste.
Når vi vet at antall timer BPA hos folk ligger i spennet fra 3 til 300 timer pr uke (landsgj.snitt 34t/u) og antall årsverk da varierer fra 1/10 til nær 10, synes det helt uforståelig å operere med at alle får samme kronebeløp til å dekke utgifter.
Kr 400,-/mnd som er det beløpet Oslo (og Bergen?) har lagt seg på er raust hvis du har assistanse 3t/u med en assistent ansatt i en liten deltidsstilling , mens det for den som f.eks. har assistanse 168t/u og ti-tolv ansatte (inkl tilkallingsvika rer), er alt for lavt.
Vilkårligheten rundt utgiftsdekning skaper unødvendig mye støy, uro, forskjellsbehan dling og vanskeligheter, og trenger en avklaring på overordnet nivå.
Type A:
En del av leverndørens forretningsmarg in går ikke til egen fortjeneste, men går i stedet til utgiftsdekning for funksjonshemmed e BPA-arbeidslede re i form av engangshansker, kinobillett for assisententen, kontorrekvisita osv.
Type B:
Hele leverandørens forretningsmarg in går til leverandørens egen fortjeneste. Her får BPA-arbeidslede re ingen utgiftsdekning.
Det er vanskelig forstå hvorfor Oslo kommune mener det er en forbedring at kategori A nå skal bort.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.