Funksjonshemmede

TT-leverandør Samres: Trikses det med fakta for å skjule kvalitetssvikt?

TT-leverandør Samres: Trikses det med fakta for å skjule kvalitetssvikt?

Foreldre med en sterkt funksjonshemmet datter opplever stadig at TT-leverandøren Samres ved forsinkelser endrer tidspunktene for "avtalt  henting", og at det dermed gis inntrykk av at det likevel ikke er forsinkelser.

Foreldrene er svært konkret i sin dokumentasjon, og jeg har ikke noen grunn til å tro at faktaene ikke stemmer. I så fall beskriver dette en triksing med bestillingene som bidrar til at rapporter/statistikk for måloppnåelse i forhold til firmaets avtale med Oslo kommune framstår som mer gunstige enn virkeligheten.

Jeg tar saken opp med byrådet, som bes besvare følgende spørsmål overfor bystyret: Anses dette akseptabelt? Foranlediger dette noen tiltak overfor leverandøren?

Les foreldrenes dokumentasjon nedenfor. Har andre TT-brukere tilsvarende erfaringer?

 

“Klagen gjelder den senere tids transport av vår datter, AB.  Vi opplever at Samres ved forsinkelser endrer tidspunktene for "avtalt  henting". Dermed gis det inntrykk av at det likevel ikke er forsinkelser. I det følgende vil jeg fortelle om hvordan dette utspilte seg de to siste gangene AB har blitt hentet fra vårt hjem for å bringes til avlastningsstedet BB  eller til videregående skoletilbud ved X skole.

Lørdag 10.1.15 skulle AB hentes i henhold til fast bestilling kl. 14:00 på lørdager. Da AB fortsatt ikke var hentet kl 14:19 ringte jeg Samres og fikk opplyst at drosjen var på vei og ville ankomme til avtalt tid kl. 14:30. Jeg sa da at avtalt tid som vanlig var kl. 14:00 og ikke 14:30, men damen holdt på at det var 14:30. Dette medfører altså ikke riktighet. Jeg kontaktet rette vedkommende ved BB  som kunne fortelle at det ikke hadde blitt foretatt noe endring av den faste bestillingen som lå inne på henting hjemme hver lørdag kl. 14:00.

Hver mandag morgen har AB fast henting hjemme kl 7:50. Da hennes far i går (12.1.15) ringte og etterlyste drosjen kl 08:10, fikk  han beskjed om at hentetiden ikke var 7:50 men derimot 8:05. Han fikk også beskjed om at bilen var 5 til 10 minutter unna. 8:40 hadde drosjen fortsatt ikke kommet, og ABs far tok en ny telefon til Samres. Da ble han fortalt av Samres at drosjesjåføren hadde forsovet seg, men at bilen var rett i nærheten. Da sjåføren ankom 5-10 minutter senere fortalte han imidlertid at han som vanlig hadde stått opp klokken 6:00, men at han hadde blitt stående i trafikken pga en bilulykke ved 7:30-tiden. Han fortalte at han derfor hadde ringt Samres og bedt om at de skulle sende en annen bil for å hente AB. Jeg fikk en oppringning på min mobil kl 7:49 som jeg akkurat ikke rakk å ta. Dette regner jeg med at var fra drosjen eller fra Samres. Men siden de som vanlig ringte fra skjult nummer kunne jeg ikke ringe tilbake for å høre hva det gjaldt. Ikke før kl. 8:50 ble AB til slutt hentet, altså en time etter avtalt tid.

Klagen gjelder primært at Samres gjentatte ganger endrer tidspunktene for "avtalt henting" når de ser at de ikke er i stand til faktisk å hente på det avtalte tidspunktet. Dette skaper problemer for oss i hverdagen. Videre medfører det at vår datter AB i lang tid må sitte og vente på drosje, noen ganger i for varmt tøy. Vi synes dessuten at det er uheldig at avvik i tjenesteleveranser maskeres ved endringene Samres foretar av "avtalt henting".”

Kommentarer   

#1 Anders W. Olsen 16-01-2015 07:21
Her bør Oslo kommune revurdere sin avtale med Samres. Dette er rett og slett for dårlig.
#2 Mikkel Øyen 16-01-2015 07:24
Jeg er ikke veldig overrasket. Og det ser ut til å ha blitt verre enn før. Da jeg kjørte med Samres vinteren 2011, ble jeg imidlertid oppringt av Samres som spurte om jeg kunne bli hentet et kvarter før. Dette sa jeg et ja til, noe som gjoprde at drosjen kom et kvarter senere... Det er viktrig å passe på Samres slik at det ikke blir som med pasientreiser der du kan risikere å vente 45 min fordi det er påregnet.
#3 John Ulriksen 16-01-2015 07:25
Ja, kan man bare faktisk få dokumentert det - har vi en svært alvorlig sak, som bør bety slutten på Samres.
#4 Elin Kristiansen 16-01-2015 07:26
Kjenner den igjen...
Det er mulig å få en rapport fra bydelen som viser hente og bringetid med mer. Den er desverre formatert på en måte som er vanskelig lesbar, men det er mulig å se. Husker ikke om avtalt tid er der.
#5 Hege Benedicte Gard Haugen 16-01-2015 07:28
Hege Benedicte Gard Haugen Dette er jo helt håpløst! Da betyr det så mye å vite at det blir tatt tak i. Setter enorm stor pris på jobben du gjør.
#6 Elin 16-01-2015 07:29
Jeg kjenner igjen den måten de opptrer på, både med endring sv tidspunkt og løgner om når de kommer samt hva som er årsaken til forsinkeksen. Blant annet har de brukt unnskyldningen "tett trafikk på Skøyen", når jeg selv har vært på Skøyen og med selvsyn sett at det ikke var det.
#7 Jorunn Gulbrandsen 16-01-2015 07:42
Det er veldig viktig at forsøk på å skjule avvik kommer på bordet.Det er igjen et lederansvar å få orden i rekkene. For de de som står hver dag i disse avhengighetssiu asjonene er det ikke bare frustrerende det er nedverdigende. Anbudene på tjenesten er antagelig presset maksimalt.
#8 Tine Marit Baugstø 16-01-2015 08:18
Slik blir det når den jobben folk gjør kun måles etter noen enkle parametre. Godt arbeid lar seg oftest ikke fange opp av tall, mens mulighetene for å trikse øker.
#9 Britt Sølvi Denstad 16-01-2015 08:41
Dette er ikke ukjent for min sønn og meg heller.
#10 Hanne Svarstad 16-01-2015 09:26
I det siste har vi opplevd dette ofte. Håper at det nå kan settes en stopper for det som er en uakseptabel praksis.
#11 Elin 16-01-2015 10:00
Kommunen er bare opptatt av lavest mulig pris. Alt dette med mere vet de. Funksjonshemmed e og pårørende med kompetanse på konkurranse må inn og både kravsette og evaluere.
Jeg har sett anbudet for skolekjøring vi hadde i vår bydel (prøveordning), helt forferdelig!
#12 Norsk forbund for utviklingshemmede 16-01-2015 10:40
Denne saken er ikke enestående. Samres sliter med å få til sine oppgaver. Mye har blitt bedre, men det skjer mye som er helt uakseptabelt. Når vi hører om slike saker kan det virke som om Samres har en del dårlig kultur. Norsk Forbund for Utviklingshemme de Oslo holder for tiden på med å få oversikt og setter stor pris på Ivar Johansens initiativ til å ta det opp med byrådet. Vi vil gjerne være med på det.
#13 Benthe Simonsen 16-01-2015 12:10
Synes dette viser hvor fokuset er nemlig på statistikkene/r apportene til Oslo kommune, når fokus burde være på brukere og pårørende. Som faktisk også prøver å ha et liv og en tid de må passe! Men de har noen flere metoder for å få oss til å "passe inn i statstikken" på, og sikkert spare penger på. Blant annet å si at "du kan få bil kl 12,45 og ikke kl 11, fordi mange sjåfører er i lunsjpause/det har vært ulykke på veien etc.etc. Og da lar man være å reise ut, fordi man da ikke rekker fram til det man skal. Og OM man rekker fram (litt for seint) blir man for seint hjemme igjen til den tiden assistenten kommer og skal hjelpe en hjemme.
#14 Marit Helene Gullien 16-01-2015 12:51
Dette opplevde jeg gang på gang da jeg brukte Samres til arbeidstranspor t. Jeg bestilte turen klokka 07.00 og skulle ha bilden 08.30. Da sjåføren viste seg (ofte altfor sent) fikk han urettmessig kjeft av meg. Ikke sjelden viste det seg at tidspunktet for avtalt hentetid var endret, og at sjåføren hadde fått turen for noen minutter siden, til tross for at turen var bestilt allerede klokka 07.00 og man dermed skulle ha en og en halv time på seg til å finne en sjåfør som kunne komme i tide.
Også Pasienttranspor t jukser med dette i stor stil. Senest i dag opplevde jeg dette: Legen hadde bestilt turen i går, og jeg skulle hentes 08.30 i dag. kl 08.00 sjekket jeg med Pasienttranspor t at turen var bestilt. klokka 08.50 etterlyser jeg bilden hos Pasienttransepo rt, som forteller at bilen er på vei, men fordi det er snø står han i kø og blir forsinket. Dette er ren løgn. Da sjåføren kom klokka 09.00 hadde han fått turen tre minutter tidligere. Det jukses og trikses i stor stil, og de stakkars sentralbordoper atørene tvinges til å fore fortvilte passasjerer med løgner for å dekke over de store manglene ved tjenestene.
#15 Elin 16-01-2015 13:34
Fokus er på statistikker og rapporter, og ikke på kvaliteten av tjenesten, fordi det er det de blir målt på. Dette er business.

jeg har for øvrig også fått den unnskyldningen at det har vært trafikkulykke, og de fleste andre unnskyldninger. Og boligen har fått beskjed om at jeg har endret tidspunktet... (not!)
#16 Anne 16-01-2015 13:37
Jeg ringte til Samres for å etterlyse mitt barn som var hentet på skolen over en time tidligere. Kundebehandler hos Samres fortalte da at sjåfør hadde levert barnet hjemme for 30 minutter siden. Sjåførene rapporterer inn ett tidligere leveringstidspu nkt enn det faktiske. Det hører med til historien at denne hjemturen tok 1,5 time. Jeg føler meg rettsløs og hjelpeløs i forhold til Samres, og er veldig takknemlig for at noen griper fatt i dette.
#17 sissel harbo 16-01-2015 15:12
Samres: Hvor ble det av trygghet og service i fokus???? (Samres budskap!!)

Bra at dette temaet følges opp! På vegne av min sønn oppleves hyppige forsinkelser og mangelfull tilbakemelding. Dette får konsekvenser for mange, barn, støttekontakter , avlastere, pårørende, m.m. Medfører f.eks. overtid, hvem skal dekke de kostnadene? Mangelfull respekt for andres tid og avtaler. Negativt stress som påvirker de som fra før har spesielle behov!
+1 #18 Hege Benedicte Gard Haugen 16-01-2015 17:08
Dette er jo helt håpløst! Da betyr det så mye å vite at det blir tatt tak i. Setter enorm stor pris på jobben du gjør.
#19 Therese Hongrø 16-01-2015 22:34
Jeg hører stadig om folk som har problemer med henting/ hjemkjøring av barn (forsåvidt voksen og) med spesielle behov. Har i grunnen vært veldig heldig der selv, bortsett fra ett tilfelle i forbindelse med at vår faste sjåfør var syk. Det må jo la seg gjøre å få dette inn i faste rammer, med litt opplæring av de sjåførene det gjelder? Avvik pga vær og føreforhold, trafikkulykker og sånt må man jo regne med, men utover det...
#20 Astrid Rohde 16-01-2015 22:57
Går slike ting og an nå? Håper Oslo kommune sier opp avtalen med firmaet
#21 Jeanett Helen Aukan Bjørsnøs 18-01-2015 07:56
Er selv taxisjåfør og jeg gremmes over holdningene til visse sjåfører. Ser at det er mange som absolutt burde hatt faste sjåfører. Men ofte er det sentralen som nekter å sette fast bil på kjøringen. Og en del foreldre/instit usjoner er for slappe til å stå på krav om at de vil ha fast bil. Hos oss ble ene løsningen på en av kundene at de bestilte maxi. Blir dyrere, men jeg og mine kolleger som kjører maxi er der iallfall tidsnok hver dag.
+1 #22 Hilde Seip 18-01-2015 14:23
Dette har vært et problem for meg hele tiden, disse løgnene fra Samres, og andre løgner også. Før nyttår fikk jeg ofte sms med oppsatt hentetidspunkt. Da kunne jeg kontrollere, hvis jeg måtte vente. Har de sluttet med dette fordi vi da kunne dokumentere oppsatt ventetid? Nå må vi notere tiden selv og vil sikkert få problemer med å bli trodd. Vi må vel starte en "dokumentasjons -kampanje" hvor vi f.eks. sender mail til Samferdselsbyrå den med kopi til Samres. (Har noen annet forslag?)

En annen forverring etter nyttår er at vi ikke kan bestille reiser på internett. Dette er spesielt ille for de med tale-problemer, men vi kan alle ha nytte av det, f.eks. når det er ventetid på telefonen.

Overfor sjåførene har de skrytt av at de nå har fått nytt og bedre dataprogram etter nyttår. Bedre for hvem? Ikke for oss passasjerer eller pårørende og ikke for sjåførene i hvert fall! Jeg prøver å være tålmodig, men nå er det slutt!!!
+1 #23 marit 18-01-2015 15:34
Mange kommentarer som jeg så absolutt kjenner meg igjen i. Jeg har i lengre tid vært bruker av "min side" på Samres.no, og det har skjedd mange ganger at Samres i ettertid har vært og endret hentetidspunkt på bestilte turer, uten å gi beskjed. De oppgir også et annet tidspunkt til sjåførene enn hva som står i bestillingen. Men en annen viktig ting som jeg ikke har sett nevnt her. Det er mange av brukerne til Samres som har epilepsi, og den usikkerheten og stress-situasjo nen som ofte oppstår når man venter på biler som ikke kommer kan så absolutt trigge fram anfall.
+1 #24 Pål Johansen 27-01-2015 14:19
I likhet med mange andre her sliter vi med Samres. Ofte kommer sønnen vår for sent på skolen og det hjelper ikke å klage. Vi har klagd til Norges Taxi, Samres, Oslo Kommune velferdsstaten, Oslo Kommune Byrådsavdelinge n og nå til sist Oslo Kommune Ordføreren.
Jeg har fått en kopi av kontrakten mellom Oslo Kommune og Norges Taxi og det er ingen tvil om at det er kontraktbrudd og gjentatte ganger komme for sent. Vurderer nå og gå til søksmål. Stå på ikke gi dere!
+1 #25 Olav Eggesvik, Aftenposten 29-01-2015 15:22
Jeg forsøker å komme i kontakt med folk som har opplevd tilfeller av det som er beskrevet her, og som kan gi et konkret dato/tidspunkt for når det skjedde. Jo flere tilfeller jo bedre. Det er også bare å ta kontakt selv om du ikke har et konkret tidspunkt.

Jeg kan nås på 40 64 36 51 eller pr. epost på

Mvh,
Olav Eggesvik
Journalist, Aftenposten Osloby

You have no rights to post comments