Funksjonshemmede
TT-leverandør Samres: Trikses det med fakta for å skjule kvalitetssvikt?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert fredag 16. januar 2015 04:45
Foreldre med en sterkt funksjonshemmet datter opplever stadig at TT-leverandøren Samres ved forsinkelser endrer tidspunktene for "avtalt henting", og at det dermed gis inntrykk av at det likevel ikke er forsinkelser.
Foreldrene er svært konkret i sin dokumentasjon, og jeg har ikke noen grunn til å tro at faktaene ikke stemmer. I så fall beskriver dette en triksing med bestillingene som bidrar til at rapporter/statistikk for måloppnåelse i forhold til firmaets avtale med Oslo kommune framstår som mer gunstige enn virkeligheten.
Jeg tar saken opp med byrådet, som bes besvare følgende spørsmål overfor bystyret: Anses dette akseptabelt? Foranlediger dette noen tiltak overfor leverandøren?
Les foreldrenes dokumentasjon nedenfor. Har andre TT-brukere tilsvarende erfaringer?
“Klagen gjelder den senere tids transport av vår datter, AB. Vi opplever at Samres ved forsinkelser endrer tidspunktene for "avtalt henting". Dermed gis det inntrykk av at det likevel ikke er forsinkelser. I det følgende vil jeg fortelle om hvordan dette utspilte seg de to siste gangene AB har blitt hentet fra vårt hjem for å bringes til avlastningsstedet BB eller til videregående skoletilbud ved X skole.
Lørdag 10.1.15 skulle AB hentes i henhold til fast bestilling kl. 14:00 på lørdager. Da AB fortsatt ikke var hentet kl 14:19 ringte jeg Samres og fikk opplyst at drosjen var på vei og ville ankomme til avtalt tid kl. 14:30. Jeg sa da at avtalt tid som vanlig var kl. 14:00 og ikke 14:30, men damen holdt på at det var 14:30. Dette medfører altså ikke riktighet. Jeg kontaktet rette vedkommende ved BB som kunne fortelle at det ikke hadde blitt foretatt noe endring av den faste bestillingen som lå inne på henting hjemme hver lørdag kl. 14:00.
Hver mandag morgen har AB fast henting hjemme kl 7:50. Da hennes far i går (12.1.15) ringte og etterlyste drosjen kl 08:10, fikk han beskjed om at hentetiden ikke var 7:50 men derimot 8:05. Han fikk også beskjed om at bilen var 5 til 10 minutter unna. 8:40 hadde drosjen fortsatt ikke kommet, og ABs far tok en ny telefon til Samres. Da ble han fortalt av Samres at drosjesjåføren hadde forsovet seg, men at bilen var rett i nærheten. Da sjåføren ankom 5-10 minutter senere fortalte han imidlertid at han som vanlig hadde stått opp klokken 6:00, men at han hadde blitt stående i trafikken pga en bilulykke ved 7:30-tiden. Han fortalte at han derfor hadde ringt Samres og bedt om at de skulle sende en annen bil for å hente AB. Jeg fikk en oppringning på min mobil kl 7:49 som jeg akkurat ikke rakk å ta. Dette regner jeg med at var fra drosjen eller fra Samres. Men siden de som vanlig ringte fra skjult nummer kunne jeg ikke ringe tilbake for å høre hva det gjaldt. Ikke før kl. 8:50 ble AB til slutt hentet, altså en time etter avtalt tid.
Klagen gjelder primært at Samres gjentatte ganger endrer tidspunktene for "avtalt henting" når de ser at de ikke er i stand til faktisk å hente på det avtalte tidspunktet. Dette skaper problemer for oss i hverdagen. Videre medfører det at vår datter AB i lang tid må sitte og vente på drosje, noen ganger i for varmt tøy. Vi synes dessuten at det er uheldig at avvik i tjenesteleveranser maskeres ved endringene Samres foretar av "avtalt henting".”
Kommentarer
Det er mulig å få en rapport fra bydelen som viser hente og bringetid med mer. Den er desverre formatert på en måte som er vanskelig lesbar, men det er mulig å se. Husker ikke om avtalt tid er der.
Jeg har sett anbudet for skolekjøring vi hadde i vår bydel (prøveordning), helt forferdelig!
Også Pasienttranspor t jukser med dette i stor stil. Senest i dag opplevde jeg dette: Legen hadde bestilt turen i går, og jeg skulle hentes 08.30 i dag. kl 08.00 sjekket jeg med Pasienttranspor t at turen var bestilt. klokka 08.50 etterlyser jeg bilden hos Pasienttransepo rt, som forteller at bilen er på vei, men fordi det er snø står han i kø og blir forsinket. Dette er ren løgn. Da sjåføren kom klokka 09.00 hadde han fått turen tre minutter tidligere. Det jukses og trikses i stor stil, og de stakkars sentralbordoper atørene tvinges til å fore fortvilte passasjerer med løgner for å dekke over de store manglene ved tjenestene.
jeg har for øvrig også fått den unnskyldningen at det har vært trafikkulykke, og de fleste andre unnskyldninger. Og boligen har fått beskjed om at jeg har endret tidspunktet... (not!)
Bra at dette temaet følges opp! På vegne av min sønn oppleves hyppige forsinkelser og mangelfull tilbakemelding. Dette får konsekvenser for mange, barn, støttekontakter , avlastere, pårørende, m.m. Medfører f.eks. overtid, hvem skal dekke de kostnadene? Mangelfull respekt for andres tid og avtaler. Negativt stress som påvirker de som fra før har spesielle behov!
En annen forverring etter nyttår er at vi ikke kan bestille reiser på internett. Dette er spesielt ille for de med tale-problemer, men vi kan alle ha nytte av det, f.eks. når det er ventetid på telefonen.
Overfor sjåførene har de skrytt av at de nå har fått nytt og bedre dataprogram etter nyttår. Bedre for hvem? Ikke for oss passasjerer eller pårørende og ikke for sjåførene i hvert fall! Jeg prøver å være tålmodig, men nå er det slutt!!!
Jeg har fått en kopi av kontrakten mellom Oslo Kommune og Norges Taxi og det er ingen tvil om at det er kontraktbrudd og gjentatte ganger komme for sent. Vurderer nå og gå til søksmål. Stå på ikke gi dere!
Jeg kan nås på 40 64 36 51 eller pr. epost på oeaftenposten.no
Mvh,
Olav Eggesvik
Journalist, Aftenposten Osloby
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.