Funksjonshemmede

Trygghetsalarm også for fattigfolk: Kommunen må ta ansvar for mobilabonnementet

Trygghetsalarm også for fattigfolk: Kommunen må ta ansvar for mobilabonnementet

At kommunen tar ansvar for mobilabonnementet er eneste måte å sikre at også fattigfolk får trygghetsalarm.

Bjørn Andrè Gulbrandsen skrev til meg:

Jeg heter Bjørn og har epilepsi. Har fått innvilget trygghetsalarm, men får ikke dette fordi det kreves et abonnement fra Telenor som mennesker med gjeldsordning eller betalingsanmerkninger ikke får av Telenor. Oslo kommune har valgt denne løsningen for trygghetsalarm som ekskluderer mennesker med betalingsvansker og gjeldsproblematikk.

På torsdag lå jeg på badegulvet etter epilepsianfall med venstresidig lammelse i ca 45 min uten å få hjelp fordi jeg ikke har trygghetsalarm. Angsten var rimelig høy mens jeg hørte det ringte i mobilen som lå på stuebordet.

I Oslo kommune i dag er det sånn at når du har gjeldsproblematikk får du ikke trygghet. Er dette noe som kan gjøres noe med straks? De som leverer tjenesten for kommunen var ikke ukjent med at det var flere som ikke fikk trygghetsalarm pga betalingsanmerkninger. Er det sånn det skal være?"

Jeg har tatt saken opp med byrådet, som i notat til bystyret bekrefter fakta: Den som ikke består en kredittvurdering hos Telenor vil ikke få det mobilabonnementet hos Telenor som er en forutsetning for trygghetsalarm. Dette er en helt uakseptabel situasjon. Helsedirektoratet har anbefalt at kommunene tar ansvaret for hele kommunikasjonskjeden inkludert eventuelle telefonabonnement, med det økonomiske ansvaret dette medfører.

Oslo kommunes Helsetaten er i dialog med Telenor og Utviklings- og kompetanseetaten for å kartlegge ulike framtidige løsninger og prismodeller for abonnementer med trygghetsalarm i hjemmet, og hvor kommunen har ansvaret for abonnementet.

Da forventer jeg at denne saken finner sin snarlige løsning.


Kommentarer   

+2 #11 Oddvar Grønlie 19-06-2015 12:37
Nei, det må det bli slutt med øyeblikkelig. Det skal ikke være slik at lommeboka skal være avgjørende om hvorvidt man får hjelp eller ikke. Slik har det vert alt for lenge og en gang må dette stanses.
0 #12 Thomas Henden 19-06-2015 14:19
Bør ikke Nasjonal kommunikasjonsm yndighet kunne pålegge Telenor å la de som trenger trygghetsalarm få bruke et kontantabonneme nt eller noe, legge til rette det tekniske for at trygghetsalarme n inkludert i etableringspris en, ringer de aktuelle numre, sender melding eller hvordan dette nå fungerer når trygghetsalarme n utløses? Dette kan da virkelig ikke være noe teknisk problem???
0 #13 Steinar Mathiesen 20-06-2015 16:54
To ting som skurrer her, hvorfor skal Telenor ha monopol? Det andre er om en betalings anmerkning skal være grunn til å nekte abonnement.
0 #14 Else pettersen 21-06-2015 08:51
Det kan synes som at Stjelenor, jeg mener Telefon, driver med passiv dødshjelp.
0 #15 Wenche Svoor 22-06-2015 07:48
Et argument til: Hvorfor MÅ man ha fasttelefon for å få trygghetsalarm? Da "selvfølgelig" hos TELENOR, det påfører alle med trygghetsalarm ekstrautgifter! !!

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode