Funksjonshemmede

Skoletransport i Oslo for funksjonshemmede barn: Erfaringer fra 3 små virkeligheter

Skoletransport i Oslo for funksjonshemmede barn: Erfaringer fra 3 små virkeligheter

Livet med et sterkt funksjonshemmet barn blir mer krevende enn nødvendig når kommunen ikke kan gi en trygg skoletransport.

Lise skriver til meg: "Vår faste sjåfør gjennom to år (Å -halleluja, hvor godt det har vært, hvor trygg gutten er, hvor glad han forteller fra livet sitt til sjåføren om morgenen - som med min hjelp forstår litt og smiler til han. Hvor trygg jeg er på at når det kommer feilmeldinger om henting fra sentralen - for det skjer jevnlig - så ringer sjåføren og spør meg: "Skal han virkelig hentes kl 14 i dag?" - "-Nei, for Guds skyld! Jeg er i Fredrikstad på jobb, han skal være på skolen til kl 16 og derfra til farmor". Denne gangen måtte jeg ikke ringe politiet eller finne ham på bakrommet til Rimi fordi han var satt av i veikanten ved en feiltakelse uten at det var noen hjemme og hadde begynt å vandre rundt i nabolaget ved Ring 3.) Men altså: Vår faste sjåfør melder denne uka at han må si opp - han kjører med tap med den nye måten Oslo taxi nå honorerer fastkjøringen på fra dette skoleåret.  Bunnen går da igjen ut av hverdagen vår.

Fordi Oslo taxi - et stort privat foretak som Oslo kommune kjøper tjenester av til funksjonshemmede barn - ikke får klare nok instrukser. Ikke får retningslinjer som gjør det mulig for de voksne trygge sjåførene som fortsatt finnes å kunne ta faste oppdrag. Det betyr ENORMT mye at disse ungene - på sine daglige lange kjøreturer som de må ta fordi Oslo kommune ikke lar dem gå på nærskolen - er trygge og glade barn underveis.

Forstår ikke folk at vi ikke kan sette våre skjøre overgrepstruede barn inn i biler med sjåfører som ikke kjenner dem, spiller kjempehøy musikk, kjefter, eller setter dem av i veikanten. Vi får det igjen så det synger - i urolige netter, redde utrygge barn som trekker seg inn i seg selv, ikke får det ut av den viktige skoledagen sin som de må og trenger så sårt. Og vi klarer ikke å konsentrere oss på jobb, når vi er redde for at det skjer dem noe galt på skoleveien. Og vi kommer svette og heseblesende 20 minutter for seint på jobb etter for lite søvn - igjen!"

Les hele Lises henvendelse og 2 andre eksempler nedenfor. Jeg tar saken opp med byrådet.

 

Hele Lises henvendelse:

1: Vår faste sjåfør gjennom to år (Å -halleluja, hvor godt det har vært, hvor trygg gutten er, hvor glad han forteller fra livet sitt til sjåføren om morgenen - som med min hjelp forstår litt og smiler til han. Hvor trygg jeg er på at når det kommer feilmeldinger om henting fra sentralen - for det skjer jevnlig - så ringer sjåføren og spør meg: "Skal han virkelig hentes kl 14 i dag?" - "-Nei, for Guds skyld! Jeg er i Fredrikstad på jobb, han skal være på skolen til kl 16 og derfra til farmor". Denne gangen måtte jeg ikke ringe politiet eller finne ham på bakrommet til Rimi fordi han var satt av i veikanten ved en feiltakelse uten at det var noen hjemme og hadde begynt å vandre rundt i nabolaget ved Ring 3.) Men altså: Vår faste sjåfør melder denne uka at han må si opp - han kjører med tap med den nye måten Oslo taxi nå honorerer fastkjøringen på fra dette skoleåret.  Bunnen går da igjen ut av hverdagen vår.  

2: På arbeidslederkurs i går, møtte jeg en annen mor - hennes sønn er 11 og har sterk autisme. I en gruppesamtae om arbeidsledelse uttaler hun: " Jeg er for sein på jobb et par ganger i uka, siste uke hver dag. Sjåførene er for seine, plutselig har de hentet et nytt barn som sitter i bilen, og min gutt lager scener i gaten og nekter å sette seg inn i bilen da. Han må ha forutsigbarhet. Det er grusomme scener i veien". "Men forstår ikke arbeidsgiver?" spør noen av våre gruppemedlemmer. "Jo, arbeidsgiver forstår, sier moren. Men det går jo ut over pasientene. Og mine kolleger. Sykehuset begynner med første time poliklinikk kl 8 og jeg må egentlig være der".   

3: Forrige uke snakket jeg med en venninne i telefonen - en av de nye som jeg har fått etter at jeg fikk dette barnet: Også hun er alenemor, Hun har en datter med autisme og en annen datter midt i puberteten. Det er flere år siden hun har kunnet jobbe selv, Hun var ellers en etablert kunstner og filmskaper. Jeg hører på stemmen hennes at hun er sliten, og spør om hun har fått vært noe i atelieret i høst. Jeg vet hvor viktig det er for henne å få jobbet. "Nei, sier hun. og jeg skulle søke det arbeidsstipendet. Jeg var så bestemt på det, Men fristen går ut på mandag og hele uka da jeg skulle jobbe, ble det putselig helt taxi-krise, jeg fikk ikke gjordt noe annet enn å følge opp det...Jeg får ikke levert søknad og det er ikke flere muligheter før til neste år" Hun begynner å gråte i telefonen.  

Vi har alle en stor oppfølgingsjobb overfor skole, og å få avlastnig som er trygg, mm. Og så skal i tillegg ikke logistikken fungere!  

Fordi Oslo taxi - et stort privat foretak som Oslo kommune kjøper tjenester av til funksjonshemmede barn - ikke får klare nok instrukser. Ikke får retningslinjer som gjør det mulig for de voksne trygge sjåførene som fortsatt finnes å kunne ta faste oppdrag. Det betyr ENORMT mye at disse ungene - på sine daglige lange kjøreturer som de må ta fordi Oslo kommune ikke lar dem gå på nærskolen - er trygge og glade barn underveis.  

Forstår ikke folk at vi ikke kan sette våre skjøre overgrepstruede barn inn i biler med sjåfører som ikke kjenner dem, spiller kjempehøy musikk, kjefter, eller setter dem av i veikanten. Vi får det igjen så det synger - i urolige netter, redde utrygge barn som trekker seg inn i seg selv, ikke får det ut av den viktige skoledagen sin som de må og trenger så sårt. Og vi klarer ikke å konsentrere oss på jobb, når vi er redde for at det skjer dem noe galt på skoleveien. Og vi kommer svette og heseblesende 20 minutter for seint på jobb etter for lite søvn - igjen!  

At det kan være vanskelig å finne gode fagfolk og få til inkluderende skoler - ja, det kan jeg forstå. Det er et stort politisk løft. Men at det skal være så vanskelig å sørge for trygg transport av funksjonshemmede barn til og fra skolen. Det kan jeg virkelig ikke akseptere. Kan noen - ja, nettopp kanskje du, Ivar Johansen- ta dette opp med Oslo kommune?

Kommentarer   

+1 #1 Roar Sundberg 19-09-2015 09:07
Dette dreier seg om penger og anbudspolitikk, taperne er brukerne som ikke får den hjelpen de trenger og taxisjåføren som ikke greier å kjøre inn ei lønn å leve av.Vinneren er vel milliardæren som får skattelette.
#2 Mari 19-09-2015 09:07
En annen irriterende ting er jo at det er mange utledninger i bransjen, som knapt kan norsk. Så det er bare såvidt du kan kommunisere med dem. Ikke lett når du skal forklare hvor du skal hen. Dem burde ansette de som har lært seg en del norsk, gått norskkurs. Men at folk setter funskjonshemmed e på et tilfeldig sted, sier noe om manglende personlig egnethet, og at mange er unnasluntere i jobben.
#3 Sun Tan Zupaman 19-09-2015 09:10
dette er desverre en altfor tragisk realitet. det er som regel to steder barna blir oftest borte og det er som nevnt taxituren hjem etter skole/SFO og/eller Avlastningssent ere/andre institusjoner som passer på barna dine som mangler tilstrekkelig kunnskap eller altfor mange barn PR.hode.

dette sier jeg med erfaring fra politiet og jobber med saknede personer så si ukentlig.

selv har jeg skaffet et sporingsutstyr på guttungen (www.tryggereliv.no)
fått dette vis ergoterapeut i kommunen.men også gjør vi Alt for å hente barnet fra skolen og har tett oppfølging på Avlastningssent eret mtp dagplan.de skal ha planlagt hva de skal gjøre og hvem han skal være med i god tid før.

Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon legger demper på informasjonsfly t ut til kunder som oss .Datatilsynet snur sine meninger daglig i media. jeg jobber mye med finne saknede personer og har sett sterkt nytte av slike sporingsutstyr.

ta kontakt med deres kontaktperson i kommunen eller lærer på skole,og de vil skrive søknad for dere.
#4 Haakon Aase 19-09-2015 09:12
Kanskje noko av svaret er MINDRE transport? Apropos den mektige hangen ein del politikarar har til å leggja ned skular.
#5 Sigrid Marie Refsum 19-09-2015 09:14
Viktige relasjoner MÅ ivaretas. Sånn er det med oss mennesker. Det er ikke noen forskjell på mektige og folk med hjelp-og assistansebehov sånn sett.
#6 Thomas Henden 19-09-2015 09:17
Hadde en onkel som satt i rullestol på begynnelsen av 80-tallet, og takket være TT-transport, som han kunne bruke når han hadde for mye smerter til selv kjøre handicapbilen som han for øvrig fikk rimelig kjapt, kom han rundt akkurat når han trengte det, og han hadde nokså rikelig med kuponger.

I dag har vi såkalt "universell tilgjengelighet " (lavgulv) på alt av bybusser, og baner og selv om det betyr at nesten halvparten av setene vender feil vei, noe som er farlig for nakken ved en ulykke eller oppbremsing. Og det er gratis for rullestolbruker e på t-banen, noe som forsåvidt er gemt av Ruter, for all del!

Så det virker som politikken i mange år, egentlig har vært at funksjonshemmed e får greie seg som best de kan og ta kollektiv transport, vi kjører dem høyst motvillig til jobb, skole og behandling, selv om de egentlig ikke kan ta kollektiv transport.

Onkelen min kunne ringe det vanlige taxi-nummeret som alle andre, og bestille taxi, han kunne rulle rullestolen sin til en taxiholdeplass og komme seg hjem, men i dag må TT-brukerne ringe til et spesielt nummer, hvor de som sitter på sentralen sitter i utlandet og ikke kjenner lokale forhold.

Tanken er at de skal få spesielt egnede sjåfører, og service, men det er i praksis omvendt! Man må bestille lang tid i forveien, så man kan ikke gjøre noe spontant eller ha en jobb med endringer i skjemaet.

Så jeg vil kalle disse samletaxiene som gjør at funksjonshemmed e aldri kan vite om de kommer på jobben, hvis de er så heldige å ha en, eller til legetimen i tide, for organisert hån og mobbing! Og så har vi da de som til og med har autisme og medisinsk indikasjon på at samme mønster må følges hver dag.

Det er en rød tråd gjennom det det borgerlige byrådet har gjort de siste årene, også at eldre opplever noe av det samme, forskjellige pleiere hele tida, og begrenset med hjelp. Man har ønsket å redusere kvaliteten på hjelpen til de svakeste, ikke minst tryggheten, ved å blandt annet fjerne den personlige faktoren. Det er det min mormor ville kalt for "råttent og skammelig", hun ante allerede den gangen at Høyre ønsket å fjerne godene for de svakeste, slik som for sin sønn og det har de jo da altså gjort.
#7 Janne H F Mathisen 19-09-2015 12:19
Har selv masse problemer med skoleskyssen til min sønn
#8 Lise Almenningen 19-09-2015 12:21
Vi har ikke masse problemer. Men det er en ting som gjør alt veldig vanskelig og det er når de dukker opp. Noen ganger kommer de utrolig tidlig, på tross av avtaler, og da er det vanskelig for de som skal møte sønnen å bare gå fra det de er midt i. Ingen skole den dagen. Og det er noe dritt når vi er dette året fra å bli ferdig med vgs. Fraværsdager teller selv om man er asperger med angst.
#9 Bodil Bjørberg 19-09-2015 12:42
Skammelig! Jeg må selv ha pasienttaxi innemellom, og de har stort sett vært presise og hyggelige.
#10 Roar Sundberg 19-09-2015 12:45
Samletaxi som en her nevner er et direkte resultat av anbudspolitikke n
#11 Astrid Rohde 19-09-2015 18:20
Penger bestemmer visst alt nå. Stakkars foreldre og barn.
#12 Ann Mari Bigset 19-09-2015 18:23
Som taxisjåfør på "bygda", så kjenner jeg godt til hvor viktig det er med forutsigbarhet og trygghet til våre kunder som har enten autisme eller andre diagnoser. Dette gjelder både eldre syke, psykisk utviklingshemme de og også demente. Men her styrer også økonomien, og mange av godene har falt bort, spesielt for eldre. I og med at kommunen her er litt grisgrendt, er det ikke skolebuss til alle, og vi har da tilkjøring til den. Jeg kan da nevne at jeg kjører en tur på 26 km, og har med eleven 4,3 km som det er betaling for. At dette er et rent tapsprosjekt er det jo ingen tvil om, og hadde vi ikke hatt annen kjøring som kompenserte litt for dette, kunne vi også gitt opp. Vi kjørte opp alle rutene, med alle kilometrene vi faktisk kjører, og sendte de inn for å få satt en fastpris på dette. Resultatet var at vi kom dårligere ut, og vi godtok dermed ikke dette. Heldigvis hadde vi et valg, noe det ser ut som Oslo taxi ikke har. Dette er en sak for samferdsel, og mitt råd er å sende en klage og en oppfordring til de. Og da i første omgang fylkeskommunen, avd. samferdsel.
#13 Sonja Bjaaland 20-09-2015 16:05
Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i denne beskrivelsen i det hele tatt. Jeg har et funksjonshemmet barn som kjører taxi i Oslo fordi vi har valgt å sende ham i spesialbarnehag e (ja, VALGT. Vi er nemlig så heldige at vi har valgmuligheter der vi bor). Vi er kjempefornøyde med taxitjenesten. Faste sjåfører som er kjempe flinke! Så synd at tilbudet tilsynelatende varierer så mye.
#14 Karl Henrik Seemann 23-09-2015 18:59
Skal det aldri bli slutt på den uverdige transporten av funksjonshemmed e barn og voksne her i byen! Dette er en gjenganger helt siden 1980-tallet, og hvor mange personer som har blitt "sittende i denne fella" er det ikke tall på. Det må en generaloppryddi ng til for at situasjonen skal bedre seg. Et stikkord her kan være - "hvor mange av sjåførene er det som har gått gjennom kjentmannsprøve n" og kjenner byen som "sin bukselomme"? Ubehøvlet opptreden fra sjåførene er tydligvis også et problem. Hva slags "utdannelse" i vanlig god folkeskikk har sjåførene? Mange spørsmål her som krever svar!!!
#15 Sigrid Marie Refsum 12-10-2015 12:11
Viktige relasjoner MÅ ivaretas. Sånn er det med oss mennesker. Det er ikke noen forskjell på mektige og folk med hjelp-og assistansebehov sånn sett.
+1 #16 may tove pryneid 19-11-2015 06:52
Finnes det en klageinstans for dette?
#17 Ivar J 19-11-2015 08:38
May Tove: Du kan klage til etaten, og naturligvis reise det overfor de politiske beslutningstake re.

You have no rights to post comments