Funksjonshemmede
Nye institusjoner for utviklingshemmede?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert tirsdag 20. august 2019 03:19
Klok holdning fra Tore Syvert Haga og Kristin Kjæret fra Alna SV i en artikkel i Dagsavisen:
"Alle må ha rett til å velge egen bosituasjon. Vi må ikke tilbake til institusjonstvangen.
Lenge var boligtilbudet til utviklingshemmede i Norge dominert av store, sentraliserte institusjoner. Som en reaksjon på dette fikk vi den såkalte HVPU- reformen, som skulle legge til rette for at denne gruppen fikk bo og leve ute i samfunnet som alle oss andre. De siste årene har vi imidlertid sett en urovekkende tendens til at en del kommuner bygger opp store, institusjonslignende boligtilbud. Samlokalisering av mange boliger gir praktiske fordeler for kommunen som tjenestetilbyder, ved at det kan etableres permanente personalbaser i boligkompleksene.
Et eksempel på dette så vi i sommer i bydel Alna i Oslo. Her ble det vedtatt å bygge ut 18 tilrettelagte boliger på Haugerud. Boligene skal ha felles personalbase og fellesområder. Etter SVs oppfatning er institusjonspreget tydelig. Vi foreslo et noe mindre prosjekt med dempet institusjonspreg. Det ble dessverre stemt ned av alle de andre partiene. Flertallet var heller ikke villige til å legge føringer for at framtidige prosjekter ikke skulle være så institusjonspregede.
Bydelen har for få tilrettelagte boliger. Det betyr at i en rekke familier bor voksne barn hjemme hos sine foreldre lenger enn ønskelig. Derfor er det stort behov for nye boliger. En del samlokaliserte boliger kan være gunstig og legge til rette for et godt sosialt liv. Men blir det for stort, forsvinner fordelene. Mange i denne gruppen trenger å forholde seg til en fast krets av personer de kjenner godt. Store fellesområder for mange beboere og deres besøkende står i motstrid til dette.
Når det bygges så mange tilrettelagte boliger på et sted, frykter vi at friheten til å velge bosted, ikke blir reell. Brukerne og deres foreldre kan risikere å få valget mellom kun disse institusjonspregede boligene eller å fortsette å bli boende hjemme. Norge ble i mars i år eksaminert av FN om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Norge fikk flere kritiske kommentarer. Å bygge nye institusjoner i bydel Alna er å gå i motsatt retning av FNs råd til Norge. Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne i vår egen bydel gikk også imot den foreslåtte løsningen.
Alna SV er nå spente på hvordan Oslo bystyre vil behandle denne saken når den nå går videre til dem," skriver Tore Syvert Haga og Kristin Kjæret.
Kommentarer
Det er flere faktorer som er problematisk i det vedlagte saksfremlegget.
- Det skilles ikke mellom tjenester og bolig. Dette var et av de bærende prinsippene for reformen for snart 30 år siden. Folk skal bo der de selv ønsker og få tjenester der som alle andre.
- Det er ingen henvisning til politiske føringer på feltet. Kaldheimutvalge t foreslår en grense på 6 enheter. Mange andre har tatt til orde for lignende. Det er ingenting i de politiske føringene på feltet som tilsier at 18 enheter er greit. Saksfremstillin gen problematiserer ikke dette.
- Nyere forskning på blant annet hva som skal til for å gi Active support, som på mange måter tilsvarer godt faglig arbeid, viser til at enhetene som organiseres må være små for å gi best mulig grunnlag.
Jeg håper politikerne bruker føringer og forskning når de skal argumentere hvorfor dette ikke er bra. Jeg skulle ønske også kommunens administrasjon gjorde dette.
Mvh Cato, vernepleier og listekandidat til bystyret for SV
I mitt hode skal vi være svært varsom med å "sortere" og plassere mennesker på denne måten. Jeg skjønner at det er store økonomiske og praktiske fordeler, men i mitt hode må praktikaliteter vike for menneskeverdet og individet. Jeg ville iallefall reagert kraftig hvis kommunen begynte å bygge bolig til meg sammen med 18 andre finnmarkinger med mørkt hår og søvnvansker.
Jeg vet at jeg setter dette veldig på spissen nå, men det er litt av poenget; hadde du syntes det var greit?
Det er veldig veldig veldig mye mer å si om emnet, men hvis jeg begynner å skrive blir jeg aldri å slutte. Her er et par stikkord knyttet til min kritisisme: Stigma? Selvbilde? Generalisering? Normalisering? Verdighet? Individualisme?
Vanligvis synes jeg du skriver både redelig og godt, men her har du nok ikke fått med deg alle faktaene riktig. Riktig nok var det kun SV som stemte mot å opprette dette konkrete prosjektet på det daværende tidspunkt. De ønsket utsette, nedskalere og utrede mere. Nå sto det et betydelig antall beboere klare for dette prosjektet og som ønsket å fortsette å bo samlokalisert. Vi har også hatt en bred befaring på prosjektet og jeg opplever ikke at det får et sterkt institusjonspre g, og vi er opptatt av at samlokaliserte boliger ikke får institusjonspre g, samt at det etableres nok og varierte botilbud slik at valgfriheten knyttet til bosituasjon er reel. Nåværende bosituasjon var ikke lenger tilfredsstillen de. Men det til side; det stemmer ikke at vi ikke la inn føringer knyttet til dette og lignende prosjekter fremover:
Endelig vedtak lyder:
1.(Forslag fra AP:) Bydelsutvalget slutter seg til forslag fra bydelsdirektør og ber bydelsdirektøre n sluttforhandle leieavtale for oversendelse til Byrådsavdelinge n for eldre, helse og arbeid for godkjenning i bystyret. (Vedtatt mot SVs 1 stemme)
2.(Forslag fra AP:) Bydelsutvalget understreker at det er viktig med et variert botilbud. Bydelen må arbeide for at samlokaliserte boliger ikke får institusjonspre g. (Enstemmig)
3.(Forslag fra AP, SV og MdG:) Bydelsutvalget viser til vedtaket fra Rådet for funksjonshemmed e, og understreker at det er viktig at brukerne har en reell valgfrihet når det gjelder valg av boligløsning. Bydelsutvalget oppfatter at fritt brukervalg tillater andre alternativer enn foreslått prosjekt, men er opptatt av at vi også øker andelen kommunale boligtilbud i bydelen.
Derfor ber bydelsutvalget om at det også jobbes videre med ytterligere etablering av denne type kommunale boligtilbud andre steder i bydelen, for eksempel gjennom bruk av kommunal forkjøpsrett i utbyggingsprosj ekter. (Enstemmig)
Det finnes flere støtteordninger for slike fellesprosjekt. I nye Oppsalsenteret er det et slikt fellesopplegg over butikkene.
Problemet med denne ordningen hvor foreldre til barn som liker hverandre går sammen, er at foreldre med barn som ikke inkluderes i leken pga nedsatt språkevne eller utagerende atferd ikke får noen foreldre å samarbeide med
Denne gangen vil jeg støtte de mange kommuner som ønsker å bygge tilrettelagte boliger for en gruppe funksjonshemmed e som kanskje trengerdette mer enn noen andre.
Jeg er selv synshemmet, og føler at jeg sliter med mye her i samfunnet som jeg skulle ønske var annerledes. Jeg har gått på spesialskole, og vet hva jeg fikk. Jeg fikk tilrettelagt oplæring på en skole med likesinnede, noe jeg fikk svært godt utbytte av. Skulle jeg ha vokst opp i dag med integrering og ikke spesialskoler, tror jeg ikke jeg hadde klart meg så godt i dag som voksen senere i livet. Jeg hører om mange synshemmede ungdom integrert i vanlig skole som får fritak fra for eksempel gymnastikkunder visning fordi det er mye sport de seende kan være med på, som synshemmede ikke kan få utbytte av, nettopp fordi de ikke kan se for eksempel fotballen eller baskitballen som det kanskje ikke er lyd i eller andre visuelle ting blinde og svaksynte ikke kan dra nytte av. Mange blir derfor ensomme og får mindre kontakt med omgivelsene rundt seg. Jeg skulle derfor ønske at viktige ting som undervisning og boliger for gruppen mennesker med funksjonsnedset telser kunne få den tilrettelegging en de har behov for. Mange klarer sikkert å inkludere seg i samfunnet og få seg jobb og venner blant befolkningen ellers, men slik er det ikke for alle.
Jeg hører om mange som sliter med ensomhet, kanskje i nabolaget, i skolesammenheng , fordi de ikke finner likesinnede de kan dele fritid og arbeid/skolehve rdagen sammen med. Det er heller ikke alle som er flinke nok til å inkludere de svakere i samfunnet i sin hverdag. Dette kan skyldes uvitenhet og mangel på kunnskap om gruppen mennesker med nedsatt funksjonsevne. Når man ikke vet hva man skal gjøre for å inkludere dem, blir denne gruppen ofte stående utenfor. Jeg selv kjenner dette på kroppen når jeg ser alle de digitale løsningene jeg ikke kan dra nytte av på grunn av mitt dårlige syn. Jeg har selv slitt i mange, mange år for å få ordinært arbeide, men har dessverre ikke lykkes. Dette skyldes databarrierer, dvs. at bedriften jeg har søkt jobb i, bruker software som ikke kan brukes mot de dataverktøyene synshemmede kan gjøre bruk av - noe jeg synes er svært beklagelig. Det kan også være at arbeidsgiver ikke vet at
hjelpemiddelsentralene støtter utlån av hjelpemidler den synshemmede kan benytte i sin arbeidssituasjon.
Psykisk utviklingshemme de har færre muligheter for å kunne tale sin egen sak. Jeg tror også det er mange av dem som føler ensomhet når de skal bo sammen med andre grupper i befolkningen. Jeg tror denne gruppen har hatt godt av å få et tilbud om tilrettelagt bolig. Kan hende er det mange i denne gruppen som trives i egen bolig ute blant folk, men det er viktig å ikke ta alle over en kam. Vi funksjonshemmed e er like mye individer med forskjellige behov som dere i "normal"-befolk ningen. Jeg skulle ønske det var et tosidig tilbud, der de som ikke klarer seg så godt i samfunnet kunne få tilbud om en trygg fremtid - nettopp i en slik institusjonalis ert tilrettelagt bolig. Så jeg legger inn et godt ord for psykisk utviklingshemed e og roper et rungende
HURRAAA! For at noen kommuner tar ansvar og tilrettelegger litt ekstra for denne gruppen som trenger dette tilbudet.
Takk for at jeg får si min mening.
En kommunalt drevet bolig for 10 menneseker med utviklingshemmi ng vil typisk ha en en enhetsleder, en administrator og 70-80 miljøarbeidere - hvor de fleste er ufaglærte og i små stillinger. Tenk på det personalansvare t en boleder har. Med normalt sykefravær og turnover, blir det lite tid til å fokusere på beboernes behov, men mye brannslukking på personalområdet . Dette er i direkte motstrid mot å kunne levere gode, individuelle tjenester. F.eks. vil personalet gjerne ønske å variere vakter på ulike beboere. For den enkelte beboer vil det gjerne være kvalitet i å ha få hjelpere som kjenner deg godt. Mot 70 ansatte, fagforening og verneombud, så stiller man svakt som beboer som gjerne vil ha bedre kvalitet på tjenestene. Du bor dessverre på en arbeidsplass for veldig mange andre, og må tilpasse deg dette. Et eksempel kan være at du har lyst til å få hjelp til å kunne dra på bowling, men "boligen" bestemmer at alle skal på kino. Av hensyn til stordriftstanke gang (institusjon) og personalets preferanser. Jo større bolig, desto mindre individuelle tjenester og dårligere kvalitet.
Noe av dette skyldtes jo at mange hadde bodd på institusjon i mange år, der de følte seg trygge, og alle de kjente var der sammen med dem - Ikke i "hjem"-kommunen , der de kanskje ikke hadde bodd på mange tiår.
Den problematikken har vi jo ikke nå. Men utfordringen med gjennomtrekk og altfor mange hjelpere, nye ansikter hele tiden, finnes også i dag. For dårlig kompetanse hos mange av hjelperne også - dårlige lønnsforhold og ikke-eksisteren de kompetansebyggi ng i mange kommuner lokker jo ikke akkurat fagfolk til slike stillinger.
Men så, for noen få år tilbake ble husleien regulert opp til gjengs leie. Plutselig var leiligheten blitt til en leilighet som skulle sammenlignes med leilighet som «hvermann» kunne leie. Min brors husleie ble fordoblet over natten og da jeg ringte for å gi beskjed om at det kunne han ikke klare økonomisk, fikk jeg til svar at da måtte han bare finne seg en annen leilighet. Jeg trodde faktisk ikke mine egne ører. Heldigvis har min bror hatt en bror og en søster som har kunnet støtte ham, men jeg vet om flere som har måttet søke sosialstønad for å opprettholde livskvaliteten.
Med den utviklingen som de små boenhetene har opplevd, med en husleie som ikke er til å leve med, så er jeg ikke lenger sikker på at HVPU -reformen har ført til bare positiv utvikling.
Våren 2019 ble husleien justert noe ned, gledelig, men husleien er fortsatt en alt for stor del av en liten pensjon. Spesielt fordi det koster mer for de å leve en fpr «hvermann» I prinsippet er jeg enig i at små boenheter er best, men da må det tilrettelegges økonomisk slik at de som skal bo der faktisk har råd til å flytte inn.
Monique: Fint at du trekker frem hele vedtaket fra Bydelsutvalget i Alna. Debatten rundt denne saken har vært viktig og førte til noen politiske føringer som vi håper vil bidra til alles valgfrihet knyttet til egen bolig. Vi i SV mener likevel denne saken er problematisk og har i innlegget vårt i Dagsavisen fremmet de samme argumentene som vi gjorde i behandlingen av saken i bydelsutvalget.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.