Funksjonshemmede
Pasientreiser til besvær
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert lørdag 19. oktober 2019 03:36
Kaare Gilhus skriver til meg:
"Jeg er en mann på 62 år, bosatt på Holmen i Oslo, med cerebral parese som sitter i elektrisk rullestol. Jeg er derfor en hyppig bruker av pasienttransport til og fra fysikalsk behandling og lege.
Tidligere denne uken var jeg hos min fastlege i Hoffsveien. Etter denne legetimen var planen å bade på Røa bad, der min BPA ventet på meg. Jeg hadde derfor bedt sekretæren på legesenteret om at returen med pasienttransport skulle bestilles til Røa bad, og ikke hjem til Holmen. Da bilen fra pasienttransport kom og hentet meg hos legen kl. 12:15, kjørte han meg hjem. Sjåføren forklarte at pasienttransport kun kjørte til/fra behandling og hjem. Jeg hadde ingen nøkler med meg, så sjåføren kjørte meg tilbake til legekontoret(!). (Han hadde ikke lov til å kjøre meg til Røa bad selv om distansen dit ikke var mye kortere).
Eneste riktige løsning for meg hadde vært å bestilt pasienttransport hjem. Derfra kunne jeg bestilt en bil fra fritidsreiser til å ta meg til Røa bad, men når pasienttransport som oftest er 30-45 minutter forsinket, hadde dette vært umulig å koordinere i praksis. Har også forsøkt å bestille fritidsreise fra lege til Røa bad, men får da svar fra fritidsreiser at de ikke har lov til å hente hos lege/behandling. Det er med andre ord umulig å gjøre noe annet enn å reise hjemom når man har vært hos behandler, selv om man har fritidsplaner.
Dette er jo ett system som må gi kommunen ekstrautgifter og ekstra miljøutslipp, så samfunnsøkonomien i det hele virker noe skrudd, da de eneste som later å tjene på det rigide systemet er pasientreiser."
Gilhus beskriver her et statlig transportsystem (Pasientreiser) for transport til lege, sykehus m.v. og et kommunalt transportsystem (Transporttjenesten for funksjonshemmede - TT-tjenesten). To forvaltningsniver. Dette burde selvsagt vært mye bedre koordinert, og sett som et helhetlig system. Gilhus opplever et system som framstår som lite smidig for brukeren, og som samlet sett gir merkostnader for samfunnet.
Hva er andres erfaringer?
Kommentarer
Og som beskrevet en kjøres hjem, samme hvor en skal.
Og andre avtaler kan derfor ikke kombineres.
En tjeneste som gjør hverdagen vanskelig for de som allerede har store utfordringer.
Det går fortsatt an å bruke huet tenker jeg.
Av erfaring vet jeg at vi med El-rullestoler sparer samfunnet for tusenvis av kroner hvert år fordi vi transporterer oss selv til Legetimer me stolen om været tillater det.
Blir først kjørt hjem.
Så starter sjåføren taxtameteret på nytt og kjører meg tilbake til legen.
Tullete ordning.
Mitt problem med pasientreiser er all samkjøring. Der alle opplysningar ikkje kjem med. Som at eg sitte i rullestol. Så har opplevd fleire ganger der liten bil har henta fleire rullestolbrukar ar. Eller stor bil forvente eg kan gå, siden det i utgangspunktet er bestilt liten bil. Så då komme bruskassen fram. For det er fleire rullestolbrukar ar som skal hentast. Så då blir det meir venting, fordi ny taxi må komme. Og eg komme for seint til timen.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.