Funksjonshemmede

Avinor: Er dette godt nok?

Avinor: Er dette godt nok?

Under overskriften Assistanse, skriver Avinor på sine nettsider: "Vi har flere tilbud for reisende med nedsatt funksjonsevne på Oslo lufthavn". Og, jada, i teorien ser dette veldig bra ut.

Men Grete Tunsjø er ikke imponert:

"Kom hjem fra Spania midnatt torsdag 7 nov.

Etter at alle andre hadde gått av flyet ble vi sittende å vente på assistansen. Etter lang ventetid ringte flypersonalet  og fikk til svar at det skulle komme noen om 10 min.  Avinor hadde fått bestilling på 3 stk. hjelpere men hadde bare 1 på vakt. Den ene passasjeren fikk hjelp av en pårørende, men vi var 2 som ble stående å vente og kjørt etappevis.  

Jeg har TT-kort og hadde bestilt Taxi. Skulle henvende meg til mottaker med grønn vest men det var ingen der. Vi lette på drosjeholdeplassen etc. men fant ingen.  Etter en tid ringte jeg til 02323 som fant min bestilling og ordnet med en taxi som kom etter 10 minutter.   Slitsomt nok å komme hjem så sent men at ikke bestillingene er tilstede gjør det vanskelig for funksjonshemmede.   Personalet på flyet var lei av at Avinor til stadighet ikke hadde bemanning nok."  

Jeg ber Avinor kommentere saken, og legger den ut når den foreligger.

Hva er andres erfaringer?    

Kommentarer   

#1 Anita Valldal 16-11-2019 09:35
Ble ikkje hentet ute der drosje slapp meg av etter en hofteoperasjon i september 2017..sto og venta til en ukjent person fiksa rullestol til meg. Var flere som venta på assistanse, en blind, jeg og en ung jente. Den blinde ble hentet etter en stund. Jeg måtte ringe to ganger, tre i alt, siden taxi ringte de 10 min før ankomst gardermoen. Tilslutt kom en fra kontoret løpende og henta meg, rett før flyet skulle gå.
+1 #2 Therese Hongrø 16-11-2019 09:36
Det overrasker dessverre ikke. Det er lett å prate, men overfor for visse grupper i samfunnet vårt blir det med praten. Her skulle det ha stått hjelper klar når flyet landet, for å hjelpe vedkommende ut før øvrige passasjerer.
#3 Arild Olsen 16-11-2019 10:16
Har bare hatt gode erfaringer på Gardermoen, både ved avgang og adkomst.
#4 Trine Fissum 16-11-2019 10:17
For et år siden reiste jeg fra Trondheim til Oslo. De som skulle assistere kom, men noen greide å rote bort den elekttiske rullestolen. Fikk den etter en over en time. Den hadde da stått på en truck ute i snøværet. Han som hadde ansvsret for stolen, visste ikke hva han skulle gjøre med den. Ingen beklagelse. Fikk kjeft da jeg ble irrtitert, og en av de ansatte som stod der de leverer ut baggasje sa at jeg måtte slutte å sutre. Da stolen endelig kom, var den veldig våt. Det hang fremdeles festereimer på den. De ville ikke hjrlpe meg med å ta de av, men jeg fikk etter hvert låne en saks for å klippe dem av. Har ikke tatt sjansen på å fly etter dette.
#5 T.B Hansen 16-11-2019 12:23
Da jeg reiste bort for et par uker siden, var servicen upåklagelig. Jeg ble møtt på flytogstasjonen , og hjulpet gjennom sikkerhetskontr ollen til gaten, og assistenten kom tilbake i god tid før boarding.

Forrige gang jeg reiste, måtte jeg (det vil si min kone) imidlertid stå i lang innsjekkingskø for å be om hjelp, og hjelpen kom ikke før kort tid før avgang — så det ble lang ventetid på et møtepunkt der de få sitteplassene forlengst var opptatt, og stress i siste øyeblikk med ombordstigning etter alle andre.

Ved landing er det alltid litt ventetid. Alle andre passasjerer må av før man får hjelp. Når hjelpen først har kommet, har det imidlertid gått greit. Men engang måtte én assistent hjelpe to passasjerer. Det vil i praksis si, at man ikke får hjelp med bagasjen — noe som naturligvis er ille, om man reiser alene.

Assistenten som hjalp meg nå sist, fortalte at jeg hadde flaks som reiste på et tidspunkt da det var lite trafikk. Han innrømmet at tjenesten var underbemannet.
#6 Kurth A. Bakken 16-11-2019 14:38
Min avdøde svigerfar fikk bra hjelp på Oslo Lufthavn de gangene vi fløy til og fra Thailand.
Men selvsagt kan ikke den servicen måle seg med den servicen man får i smilets land. Noen og enhver har noe og lære her.....også Avinor
#7 Ivar J 16-11-2019 14:40
Avinor svarer:

Dette er selvsagt beklagelig og ikke slik det skal være. Vi anbefaler at vedkommende sender en formell klage, slik at vi kan registrere det i vårt system og samtidig følge opp denne konkrete saken.

tilbakemelding.avinor.no/
#8 Inger Johanne Storlien 16-11-2019 20:23
Har ofte hatt reisefølge som har trengt assistanse. Dtt vi har reagert på i Norge, er hvor vanskelig det er å komme fram på telefonen og bestille eller endre bestilling når dette ikke kunne gjøres sammen med billettbestilli ngen.
Ellers vil jeg si Norge er veldig bra sammenlignet med på Gran Canaria. Der er de er sure og seine, snakker ikke engelsk ( på en flyplass!)og mitt reisefølge opplevde en gang til og med å bli dyttet da hun ikke beveget seg fort nok.
I London er det tilsvarende bra, nesten påtagelig hvordan de kun snakker til den de hjelper, og ikke reisefølget, men de har nok lært at de ikke skal snakke til følget som om den som skal ha assistansen ikke hadde noen egen mening... Viktig det.
#9 Inger Buen Modalsli 17-11-2019 15:42
Jeg har veldig god erfaring. Var for ca 2 år siden avhengig av rullestol på flyplasser siste tut il Gran Canaria , før begge hofter ble operert. Fikk god service i all ender, og all den hjelp jeg trengte. Var for meg som verken før eller etter har trengt rullestol, en lærerik og bra opplevelse.
Ringte på forhånd og forklarte situasjonen.
#10 Anne 18-11-2019 13:08
Sist ble det surr, fordi han som tok ned info ikke ga alt til han som skulle hente. Så han forble ute ved veien istedet for å komme inn til innsjekk.

Neste som skulle ta meg gjennom passkontrollen etterlot meg ved gate. Fortalte meg at dette klarer du selv. Joda, ved hjelp av min fetter som reiste sammen med meg gikk det, selv om han var noe usikker på om han kom til å klare både trillekoffert og rullestol. Han ba meg bremse med beina om nødvendig. Det gikk fint.

De har veldig mye å gjøre, og det er aldri nok av dem. Så om du har mulighet til å la noen du reiser med kjøre deg ned rampa på flyet er det noe du absolutt bør gjøre.
#11 Halvor Gaustadnes 18-11-2019 13:32
Vi har fått mange tilbakemeldinge r i det siste, om at assistansetjene sten til Avinor, generelt er dårlig. Mange medlemmer melder om at de ofte må vente så lenge på bestilt assistanse at de ofte er årsak til forsinkelser på flyet eller at assistansen ikke kommer i det hele tatt. Videre er taxi-skranken inne i terminalbygget nå avviklet. Denne representerte tidligere et godt tilbud for alle som trengte assistanse til å finne Taxi på Gardermoen. Vi har i samarbeid med Oslo kommune bedt om et møte med Avinor for å få diskutere disse problemstilling ene, men har ennå ikke fått berammet møte.

Med beste hilsen
____________________
Norges Blindeforbund
Halvor Gaustadnes
Interessepolitisk Sekretær Oslo

You have no rights to post comments