Funksjonshemmede
Avinor: Er dette godt nok?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert lørdag 16. november 2019 04:11

Under overskriften Assistanse, skriver Avinor på sine nettsider: "Vi har flere tilbud for reisende med nedsatt funksjonsevne på Oslo lufthavn". Og, jada, i teorien ser dette veldig bra ut.
Men Grete Tunsjø er ikke imponert:
"Kom hjem fra Spania midnatt torsdag 7 nov.
Etter at alle andre hadde gått av flyet ble vi sittende å vente på assistansen. Etter lang ventetid ringte flypersonalet og fikk til svar at det skulle komme noen om 10 min. Avinor hadde fått bestilling på 3 stk. hjelpere men hadde bare 1 på vakt. Den ene passasjeren fikk hjelp av en pårørende, men vi var 2 som ble stående å vente og kjørt etappevis.
Jeg har TT-kort og hadde bestilt Taxi. Skulle henvende meg til mottaker med grønn vest men det var ingen der. Vi lette på drosjeholdeplassen etc. men fant ingen. Etter en tid ringte jeg til 02323 som fant min bestilling og ordnet med en taxi som kom etter 10 minutter. Slitsomt nok å komme hjem så sent men at ikke bestillingene er tilstede gjør det vanskelig for funksjonshemmede. Personalet på flyet var lei av at Avinor til stadighet ikke hadde bemanning nok."
Jeg ber Avinor kommentere saken, og legger den ut når den foreligger.
Hva er andres erfaringer?
Kommentarer
Forrige gang jeg reiste, måtte jeg (det vil si min kone) imidlertid stå i lang innsjekkingskø for å be om hjelp, og hjelpen kom ikke før kort tid før avgang — så det ble lang ventetid på et møtepunkt der de få sitteplassene forlengst var opptatt, og stress i siste øyeblikk med ombordstigning etter alle andre.
Ved landing er det alltid litt ventetid. Alle andre passasjerer må av før man får hjelp. Når hjelpen først har kommet, har det imidlertid gått greit. Men engang måtte én assistent hjelpe to passasjerer. Det vil i praksis si, at man ikke får hjelp med bagasjen — noe som naturligvis er ille, om man reiser alene.
Assistenten som hjalp meg nå sist, fortalte at jeg hadde flaks som reiste på et tidspunkt da det var lite trafikk. Han innrømmet at tjenesten var underbemannet.
Men selvsagt kan ikke den servicen måle seg med den servicen man får i smilets land. Noen og enhver har noe og lære her.....også Avinor
Dette er selvsagt beklagelig og ikke slik det skal være. Vi anbefaler at vedkommende sender en formell klage, slik at vi kan registrere det i vårt system og samtidig følge opp denne konkrete saken.
tilbakemelding.avinor.no/
Ellers vil jeg si Norge er veldig bra sammenlignet med på Gran Canaria. Der er de er sure og seine, snakker ikke engelsk ( på en flyplass!)og mitt reisefølge opplevde en gang til og med å bli dyttet da hun ikke beveget seg fort nok.
I London er det tilsvarende bra, nesten påtagelig hvordan de kun snakker til den de hjelper, og ikke reisefølget, men de har nok lært at de ikke skal snakke til følget som om den som skal ha assistansen ikke hadde noen egen mening... Viktig det.
Ringte på forhånd og forklarte situasjonen.
Neste som skulle ta meg gjennom passkontrollen etterlot meg ved gate. Fortalte meg at dette klarer du selv. Joda, ved hjelp av min fetter som reiste sammen med meg gikk det, selv om han var noe usikker på om han kom til å klare både trillekoffert og rullestol. Han ba meg bremse med beina om nødvendig. Det gikk fint.
De har veldig mye å gjøre, og det er aldri nok av dem. Så om du har mulighet til å la noen du reiser med kjøre deg ned rampa på flyet er det noe du absolutt bør gjøre.
Med beste hilsen
____________________
Norges Blindeforbund
Halvor Gaustadnes
Interessepolitisk Sekretær Oslo
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.