Funksjonshemmede

Ute av stand til å kommunisere med den digitaliserte forvaltningen på vegne av sin utviklingshemmede sønn

Ute av stand til å kommunisere med den digitaliserte forvaltningen på vegne av sin utviklingshemmede sønn

Ingrid Thunheim Bjørnstad møter veggen, og er ute av stand til å kommunisere med den digitaliserte forvaltningen på vegne av sin utviklingshemmede sønn:

«Dette er det svært viktig og rette søkelyset mot i disse tider hvor digital offentlighet utrulleres i rekord fart. Jeg er verge for min dypt utviklingshemmede sønn født i 1993. Han får ikke bank-ID, og det forhindrer meg i å få tilgang til alle offentlige nettsteder over nivå 3. Ingen tilgang til Helsenorge, ingen tilgang til utbetalinger fra NAV, ingen tilgang til viktig informasjon på Digipost osv.

Jeg har hatt en lang diskusjon med DNB, på høyt nivå, om dette, og de sier at han ikke kan få Bank-ID/kodebrikke fordi han selv ikke kan benytte den riktig og at det kan gi andre muligheten til å signere på kontrakter og ta opp lån i hans navn. Når jeg argumenterer med at jeg er lovlig utnevnt verge for ham, og at jeg må sende fylkesmannen alle kontoutskrifter, selvangivelse og vergeerklæring hvert år, så sier de at det ikke endrer deres bestemmelse. Bank-ID/kodebrikke ville være enklere å administrere enn de andre løsningene som Bypass-ID og Commifides. For oss som er kommet litt opp i åra, eller ikke er spesielt duppeditt interessert, er det vanskelig å henge med i alle nye teknologiske krumspring.

Først nå i coronatiden fikk han lov å få sitt første bankkort. Tilgang til og bruk av kontanter er jo snart en saga blott, så jeg greide å få presset gjennom det. Men å få et bankkort med bilde, som han også kan benytte som legitimasjon, fikk han ikke. På grunn av sin dype utviklingshemning er han ikke i stand til å signere, så jeg tviler på at han kan få Bypass-ID, for dette tilsendes rekommandert, og må signeres ut på posten, og så har han jo heller ingen gyldig legitimasjon. Commfides krever også "legitimering og personlig underskrift ved utstedelse." Det føles som om vi er fanget i en Catch 22 her.

Til overmål ble han tvangsflyttet til ny leilighet i Lillestrøm kommune med kun 14. dagers varsel, for en stund siden, og adressen han nå bor på er registrert som institusjon i folkeregistret, noe som betyr at adressen hans blir skjermet for tredjepart, sa damen på folkeregistret da jeg ringte og purret på å få flyttemeldinga behandlet. Hun var usikker på hva det innebar, men jeg frykter her at viktig post ikke vil komme frem. Jeg jobber fremdeles med å finne ut av dette, men det er ingen som er rett far i huset. Dette er helt uholdbart. Det blir helt umulig å utføre vergemandatet for denne veldig sårbare gruppen. Rettsikkerheten oppleves som syltynn for denne gruppen fra før. Noen må ta tak og rydde opp! Takk for at du setter dette på agendaen Ivar Johansen.»

Staten selv sier det er disse alternativer for elektronisk ID når du skal logge inn til offentlige tjenester: BankID, BuypassID og Commfides. Ingrids sønn er i realiteten utelukket fra alle disse alternativer.

Hva er andres erfaringer?


Kommentarer   

+1 #11 Hanne C Jørgensen 21-11-2020 19:02
Akkurat sånn er det! Står i akkurat det samme. Tråkler oss fram på egenhånd med hver eneste offentlige instans som alle har ulik praksis.
+1 #12 Bodil Evensen Kulstad 21-11-2020 20:06
Dette gjelder nok alle banker. Og det er nok ikke bankene som har bestemt at våre barn/unge ikke kan få bankid. Jeg vet ikke hvem som tar slike beslutninger, men det er nok «godt ment», dvs for å beskytte våre barn/unge. Men det får noen uønskede konsekvenser som ingen av disse beslutningstake rne har sett. Denne problemstilling en må løftes over bankene. Justisdep? Dette gjelder også når man skal inn på Helseapper mm.
+1 #13 Ingrid Thunheim Bjørnstad 21-11-2020 20:22
I dag har stått i telefonkø til NAV, for å få fatt i en saksbehandler. Sjekka på bank-kontoen til min sønn at han har fått 5 500 kr mindre utbetalt fra NAV denne måneden, enn hva han pleier å få. Hvor "lønnslippen" fra NAV sendes, vet jeg ikke- boligen får dem ikke, og jeg har ikke sett dem. Jeg mener jeg har reservert ham fra digital utsending. På hans bruker på NAV.no ser jeg at det ligger tre uåpnede brev, som jeg ikke får tilgang til. For ett surr! Hadde han hatt et profesjonelt verge hadde han fått litt av ei regning på det arbeidet jeg utfører helt gratis.
+1 #14 Elin Kristiansen 21-11-2020 23:07
Her burde alle gode krefter samle seg og arbeide strukturert mot myndighetene, og informere ALT på nett, slik at det blir synlig hvem som svikter. Dette må myndighetene ta ansvar for, nå!
+1 #15 Ingrid Thunheim Bjørnstad 22-11-2020 08:29
Nå, etter at jeg/Ivar Johansen skrev om vår problemstilling på bloggen sin, har jeg fått en del tilbakemeldinge r fra verger som har fått Bank-id på vegne av sine barn over 18. Det virker som om det er helt avhengig av kundekontakten man har hatt i banken. Når man tar saken lenger opp i banksystemet virker det som et klart NEI, at det strider mot bankenes egne retningslinjer- så dette må tas på et høyre nivå, og må løses politisk! Det er jo helt spinnvilt at hver verge må ta kampen med sin bank, bytte bank om man får nei osv osv. Vi blir jo helt utslitt av dette.
+1 #16 Inger Johanne Norberg 22-11-2020 09:21
Hei. Akkurat sånn er det. Det digitaliserte Norge passer færre og færre jo mer digitalisert det blir. Vi som ikke er A4 tjenestemottake re eller som er verge for dem, får mye tappende ekstraarbeid av dette.Og blir fortere utslitt og motløse.
+1 #17 Håvard Ravn Ottesen 22-11-2020 11:44
Anbefaler å lese svaret fra difi i denne saken. www.hbf.no/digital-post/

Så lenge det ikke finnes et vergenålregiste r...
+1 #18 Gitte Eilin Ruud Derrica 22-11-2020 22:04
Er i en litt samme situasjon.
Lang historie
Men kort fortalt.
Avlastningen hans ønsker kort da penger blir borte.
Det får han ikke pga han ikke kan signere eller disponere det selv. Jeg kunne få kort til han, men da måtte jeg bruke samme konto og pin som mitt private kort... Kjente jeg ble så for**** og sa at det kan vel ikke bare vi som står i denne situasjonen!
Gutten vår er ikke mer enn 10.5 år, men ønsker jo at han skal få være med på alt de gjør når han er på avlastning. De kan handle inn såpe, tannkrem o.l
om han trenger noe...
Men neida!
Dette var sparebanken1
0 #19 Marit Voldseth 28-11-2020 00:23
Kjenner meg igjen i problemet med bank id som kreves tilnærmet over alt for å få logget inn. Min datter får ikke dette og jeg som forelder får ikke opprettet bank id på hennes vegne i mitt navn ettersom bank id er personlig. Blir mange ekstra runder hver gang bank id kreves.
0 #20 Sunniva Marie Leirfall 28-11-2020 17:38
Problemet er signatur. Jeg har prøvd å diskutere dette her med NHF,Hbf, ,men det er lovverket . Det er håpløst. Jeg er ikke verge,men min søster har. Og vergen hennes må bruke sin egen kodebrikke for å betalt regninger for min søster. Det er ikke mulig å for min svært oppegående søster som har cp over hele kroppen å signere på noe som helst , men det vært nok med å bruke tommelen for å få tilgang til kodebrikke. Argumenter som økonomisk utnyttelse blir bare teit siden dette kan gjøres uansett.

Legg til kommentar