Funksjonshemmede
Ord skaper holdninger
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Funksjonshemmede
- Publisert mandag 07. desember 2020 04:08

Magnhild Sørbotten, leder i Norges Handikapforbund Oslo, er tydelig:
"Det snakkes om «de funksjonshemmede». Det skrives om «de som utgjør en stor utgiftspost på kommunebudsjettet», «de som har spesielle behov» eller «brukerne». Det er mye om, og lite med. Er det derfor vi er så lite synlige i samfunnet vårt? Fordi vi ikke helt regnes med – vi regnes om. Og vi regnes om til kroner og ører, til utgifter og kostnadsposter – i stedet for å sees som de menneskelige ressursene vi er. Vi i Norges Handikapforbund Oslo vil ta et oppgjør med holdningene som skaper hindringer for oss.
“Klær skaper folk – ja men klær skaper ikke mennesker”, skrev Hamsun. Og ord skaper kanskje ikke handlinger – men de skaper definitivt holdninger. Og holdninger – de fører definitivt til nettopp handlinger. Ordene over sier mye om hvordan man ser på funksjonshemmede. Og de er med på å skape noen holdninger med påfølgende handlinger som vi i NHF Oslo vil til livs.
Vi vil ha slutt på at funksjonshemmede barn stenges ute fra nærskolen, fordi «de har spesielle behov» og heller kan samles i egne klasser eller på egne skoler for «sånne som seg». Funksjonshemmede barn har ikke spesielle behov. De har det samme behovet som nabobarna for å gå på skole i nabolaget sitt, for å få en utdannelse og for å delta i samfunnet- men de kan kanskje trenge noen spesielle løsninger. Det er noe helt annet!
Vi vil ha slutt på at vi ikke synes i bybildet, fordi butikker, puber og restauranter flest i Oslo, ikke er tilgjengelige for rullestolbrukere – ofte med unnskyldningen «De kan jo bare gå et annet sted», eller «Det ville blitt så dyrt å sette opp en rampe her». Det er ikke manglende evne til å gå i en trapp som stenger oss ute, det er at tilkomsten bare er laget for deler av befolkningen. Men når mitt behov for en rampe blir så himla spesielt, så blir «skylden» for utestengelsen lagt på meg – ikke på samfunnet. Og når «feilen» blir plassert hos meg, blir ansvaret samfunnet har pulverisert. Det er ypperlig gjødsel for holdninger om funksjonshemmede som «de andre». De som er annerledes. De som ikke helt teller med.
DEN holdningen er feil. Og den kan fort bli farlig. Funksjonshemmede kjemper den samme kampen mot mytene, holdningene og de strukturelle barrierene som stenger oss ute, som kvinnesakskvinnene, skeive og etniske minoriteter har kjempet før oss.
Diskriminering og særløsninger for noen mennesker er det dyreste et samfunn kan gjøre. Ressurser sløses vekk på slike ordninger. Myten om at vi koster for mye står sterkt i Norge, og vi inviterer til holdningsendring. Velkommen på laget!"
Kommentarer
Elever med funksjonshemnin ger skal ikke diskrimineres. Problemet — jeg snakker av erfaring — er at nærskoletilbude t til mange av disse i praksis blir for dårlig. Altfor mange har endt opp med å bli sittende på et grupperom for seg selv og spise is og se på film med en ufaglært assistent, segregert i nærskolen. Som en generalisering er dette satt på spissen, selv om eksempelet dessverre er en oppsummering av virkeligheten for noen elever. I noen tilfeller kan det fungere bra, i sjeldne tilfeller utmerket (det finnes noen «perler» blant ufaglærte assistenter som gjør en like god jobb som en spesialpedagog ville ha gjort). Men i alle fall er det billig for kommunene. Og i mange tilfeller fører det til at elevens lærelyst og livsmot reduseres, at eleven «visner». Da blir eleven enda billigere for kommunen å oppbevare i skolen.
Det jeg vil få fram, er at et integrert nærskoletilbud til elever med funksjonshemnin ger krever mer av skolene og kommunene enn det gjeldende lovverk, praktiseringen av det og rådende tilsynsmyndighe ter tvinger dem til. Det koster nemlig penger. Et nærskoletilbud til elever med funksjonshemnin ger krever fagkompetanse. Vi må være klar over at denne gruppen elever er svært uensartet. Behovene og utfordringene er ulike og krever vidt forskjellig tilrettelegging og kompetanse fra kommunenes side.
Så, med mindre elevgruppen sikres gjennom et lovverk og en praktisering av dette som tvinger kommunene til å bla opp ressursene som kreves, er alt prat om integrering av elever med funksjonshemmin g bare fine ord.
Det året Aslak skulle begynne, dukket det opp en ekstra rullestolbruker . Rektor fortalte oss at dette tvang skolen til å bygge om klasserom slik at Aslak ikke kunne få to lærere i vanlig klasse.
Han ble derfor sendt til en spesialklasse på Korsvoll på den andre siden av byen. Vi ønsket han skulle gå på nærskolen og kanskje få venner. Han ble den eneste fra sin bydel på Korsvoll og fikk ingen venner.
Jeg og andre foreldre tok opp saken med VG og Aftenposten. Vi mente at «magisk krukke» prinsippet brøt med opplæringsloven krav om at spesialundervis ning skulle gis etter behov basert på fagkyndige uttalelser. Det ble en del styr den gang for over 10 år siden. Undervisningset aten gikk derfor over til bevilgninger basert på fellesdiagnoser .
Alle med downs fikk et beløp, alle autister et annet og høyere beløp. Vi i foreldregruppe mente også dette var juridisk tvilsomt. Det finnes mange grader av autisme og unger med downs kan ha tilleggsproblem er som cerebral parese, hjertefeil, blodkreft og synsforstyrrels er. Vi mente fremdeles Oslo burde følge Opplæringsloven og basere bevilgninger på individuelle faglige vurderinger. I motsetning til Oslo Kommune så vi barna våre som individer, ikke problemgrupper med felles behov.
Det er fire grunner til at vi downsforeldre tapte.
1. En i ledelsen av foreningen for funksjonshemmed e i Oslo hadde autistiske barn. De fikk mye mer penger enn downs og foreldrene var glad til.
2. Rektorene syntes helt korrekt dette var mer forutsigelig enn «magisk krukke» prinsippet. Men de praktiserte opplegget ulikt. Noen brukte diagnosepengene til ikke bare dekke undervisning, men også vask av klasserom og strøm.
3. Det er slitsomt å ha funksjonshemmed e barn. Vi manglet penger og ressurser til å få til sak mot en Undervisningset at som sannsynligvis ville gjøre kraftig motstand mot å følge Opplæringsloven slik vi tolket den.
4. Noen foreldre valgte å ta med barna sine og flytte til kommuner som ga psykisk funksjonshemmed e bedre tilbud.
Den gang var det mange som jobbet i den pedagogisk-psyk ologiske tjenesten som sluttet, fordi de var lei av å skrive grundige individuelle behovsanalyser som ikke ble fulgt opp 100% av etaten, men ofte kuttet ned. Mangelen på faglig respekt gjorde det den gang vanskelig å få tak i nye fagfolk.
Men dette var den gang. Hvordan det fungerer i dag får andre fortelle om. Kanskje den nye ledelsen av etaten har ryddet opp og bestemt seg for å tolke Opplæringsloven s krav om at tilbudet av spesialundervis ning skal skreddersys den enkelte. Kanskje pågår det jeg vil kalle illegal virksomhet fremdeles.
Elever med funksjonshemnin ger skal ikke diskrimineres. Problemet — jeg snakker av erfaring — er at nærskoletilbude t til mange av disse i praksis blir for dårlig. Altfor mange har endt opp med å bli sittende på et grupperom for seg selv og spise is og se på film med en ufaglært assistent, segregert i nærskolen. Som en generalisering er dette satt på spissen, selv om eksempelet dessverre er en oppsummering av virkeligheten for noen elever. I noen tilfeller kan det fungere bra, i sjeldne tilfeller utmerket (det finnes noen «perler» blant ufaglærte assistenter som gjør en like god jobb som en spesialpedagog ville ha gjort). Men i alle fall er det billig for kommunene. Og i mange tilfeller fører det til at elevens lærelyst og livsmot reduseres, at eleven «visner». Da blir eleven enda billigere for kommunen å oppbevare i skolen.
Det jeg vil få fram, er at et integrert nærskoletilbud til elever med funksjonshemnin ger krever mer av skolene og kommunene enn det gjeldende lovverk, praktiseringen av det og rådende tilsynsmyndighe ter tvinger dem til. Det koster nemlig penger. Et nærskoletilbud til elever med funksjonshemnin ger krever fagkompetanse. Vi må være klar over at denne gruppen elever er svært uensartet. Behovene og utfordringene er ulike og krever vidt forskjellig tilrettelegging og kompetanse fra kommunenes side.
Så, med mindre elevgruppen sikres gjennom et lovverk og en praktisering av dette som tvinger kommunene til å bla opp ressursene som kreves, er alt prat om integrering av elever med funksjonshemmin g bare fine ord.
Jeg liker ord, og liker den muligheten ord gir til å skape og forme tanker. Og er helt enig i at ord alltid er mer enn ord. Jo mer presist man klarer å formulere seg, jo nærmere opplevd virkelighet kan vi komme. Og opplevd virkelighet er jo sannhet for den/de det gjelder. Nå ser jeg at dette er i ferd med å bli en artikkel, så jeg får avslutte i tide..
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.