Funksjonshemmede

Psykisk utviklingshemmede: Kjøpte egen bolig, påtvinges institusjon

Alle har rett til å eie sin egen bolig, og selv velge bosted. Bydel Søndre Nordstrand ønsket å tvangsflytte to psykisk utviklingshemmede kvinner til et "gamlehjem", men bydelen besinnet seg da pressen ble interessert.  Men denne hendelsen gjorde at vergene (foreldrene) var redde for at tvangsflytting kunne skje igjen, og begynte å se seg om etter andre alternativer. Det ble kjøpt et flott hus på Grorud til de 3 psykisk utviklingshemmede, med innflytting 1. februar. Samtidig sa de opp de nåværende leieforhold.

Dette er psykisk utviklingshemmede som trenger tilsyn/bistand på heldøgnsbasis. Bydel Grorud ble derfor varslet for 3 måneder siden. I disse dager er de psykisk utviklingshemmede på vei til å flytte inn i boligen. De gleder seg til å flytte og har gjort det siden første gang de så huset. Rommene er valgt og møbler er innkjøpt. Men så sier bydelen; vi kan ikke stille opp med hjelp før tidligst mai/juni. De pårørende har fagpersonell som umiddelbart kan stille opp, men bydelen ønsker annen løsning. Men hvem skal påse at alle deres behov for bistand blir oppfylt fram til juni og etter det også?

De pårørende misliker sterkt at bydelen pådytter dem institusjonspregede løsninger: "Andre i samfunnet kan fritt velge hvem de vil ha til å hjelpe seg i sitt eget hjem.  Det er flere og flere som bygger boliger til sine utviklingshemmede barn, eller kjøper leiligheter nettopp i den tro at de kan gi dem et friere valg og et bedre liv.  Det er ikke moro å ha 3 vaktskifter per dag i sitt eget hjem. Det betyr 35 personer på 1 uke bare for å fylle behovet i vår bolig. Det må være lov å velge en annen form for drift med en medleverturnus hvor det kun er 3 vaktskifter i uka og bare 6 personer som jobber i hjemmet deres på 1 uke.

Vi vil ikke at bydelen skal herje med oss og vi mener det er galt at de bare kjører over oss – med dampveivals," skriver de pårørende, og undres kanskje over at den "valgfrihet" noen politikere snakker så vakkert om allikevel ikke er så reell.

Les mer under

Handikaplaget Aktiv: TT-kaoset fører til isolasjon

Handikaplaget Aktiv: TT-kaoset fører til isolasjonHandikaplaget Aktiv påpeker i sin fortvilte oppsummering til Oslo kommune: TT-kaoset fører til at folk gir opp, avlyser avtaler, og med sosial isolasjon som resultatet:

"Det ble sagt at det ville gå seg til etter noen dager. Men nei, det er bare like ille.  Folk er fortvilte, og mange sier at de ikke tør stole på at bilen skal komme når de trenger det, og avlyser avtaler.  Det er blitt en vanskelig hverdag for mange, og resultatet blir isolasjon og nedtrykthet."

Byrådet erkjenner problemene, og gjør enkelte endringer: Se notat til bystyret av 26. jan. 2011
Les Hansikaplagets henvendelse nedenfor.

Utstøting av funksjonshemmede fra arbeidslivet

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. har sendt denne henvendelsen til regjeringen:

Med det kaoset de har laget i TT-ordningen, driver Oslo kommune nå en formidabel kampanje for å støte funksjonshemmede ut av arbeidslivet. Bedre og mer effektivt kunne det knapt vært gjort.Dersom utstøting av funksjonshemmede fra arbeidslivet ikke er Regjeringens offisielle politikk, - noe jeg i det lengste velger å tro at det ikke er, - bør noen snarest komme på banen med en høy, klar og tydelig stemme. Og en kommune som opptrer på denne måten, bør vurderes satt under administrasjon.

TT-transport: Det går likar no?

TT-transport: Det går likar no?Det går likar no, synger DDE. Det er ikke erfaringen til Oslos TT-brukere. Her Kaare Gilhus:

"Jeg vil gjerne skrive ned min frustrasjon over det svenske selskapet Samres. Søndag skulle jeg til middag kl. 16 til min mor. Fredag ringte mor for å bestille taxi kl. 15.15. Damen på sentralen svarte først at Luftfartsveien, som jeg skulle til, ikke fantes. Så, etter når hun omsider hadde funnet veien, sa hun at det var ingen biler ledige den dagen. Da spurte mamma om hun var tom i hodet og da svarte damen at hvis du synes jeg er tom i hodet som kan du legge på røret. Og da la mamma på røret.

Så ringte jeg en halv time etterpå. Jeg har litt talevansker, men etter at jeg hadde sagt fødsels- og personnummer tre ganger så ga jeg opp og la på røret. Det endte med at assistenten min måtte ringe og bestille bilen. Søndag ventet vi til til 15.45 og når bilen ikke hadde kommet ringte vi til sentralen for å sjekke hvor bilen befinner seg. De kunne først ikke finne bestillingen. Etter å ha funnet bestillingen kunne de ikke svare på spørsmål når de regnet at bilen kommer. Assistenten min spurte hvordan vi kunne stole på slike tjenester, og som følge av dette spørsmålet la selskapet på røret. BILEN KOM IKKE i det hele tatt!

I dag, tirsdag, 25. januar, hadde jeg bestilt retur fra fysioterapeuten kl. 14.00. Fysioterapeuten ringte 14.30 for å etterlyse bilen. Da tok de ikke telefonen når man kunne taste som at man blir oppringt senere. Bilen kom kl. 15.25. Da hadde de enda ikke klart å ringe tilbake.

Det viktigste virkemidlet for å få funksjonshemmede til å delta aktivt i samfunnet det er transport. Dessuten dårlig samfunnsøkonomi lar funksjonnshemmede til å komme for sent til lege og fysioterapeuten osv. Og da vil de bli enda mere syke."

I morgen, onsdag, skal bystyrets samferdsels- og miljøkomite, og bystyret i plenum, drøfte situasjonen (se organisasjonenes innspill nedenfor). Fortell bystyrets gruppeledere eller samferdsels- og miljøkomiteens medlemmer hva du mener.

Norsk Forbund for Utviklingshemmede: TT-kaoset kan føre til fare for liv og helse

Norsk Forbund for Utviklingshemmede: TT-kaoset kan føre til fare for liv og helseNorsk Forbund for Utviklingshemmede understreker at personer med utviklingshemming trolig er den gruppen som er mest skadelidende av TT-kaoset; ikke minst fordi det i denne gruppen er mange som ikke kan kjøre sammen med andre.

Fellestrekkene for denne gruppen er mange selv om det kan være ulikt funksjonsnivå:

-          utagerende atferd
-          språkløshet eller dårlig talespråk
-          avhengighet av faste rutiner
-          avhengighet av faste sjåfører  med kunnskap og innsikt, og som kjenner personen godt
-          avhengighet av punktlighet på tid og kjørerute for å unngå frustrerte, urolige, sinte og angstfylte passasjerer
-          avhengighet av et kvalitetssikret system for, ved behov, å komme i kontakt med foresatte/ansvarlige i hjem og bolig

Det er, med henvisning til det ovenstående, mange eksempler på at utviklingshemmede og andre ikke har kommet frem i tide til sin arbeidsplass, sitt dagsenter og sin skole. Det samme gjelder transporten hjem: det er utallige eksempler på at mange ikke er kommet hjem til avtalt tid slik at tiden er blitt for knapp til aktiviteter og gjøremål senere på dagen. For personer som er avhengige av medisiner ved hjemkomst, skapes et ikke-forutsett problem som i ekstreme tilfeller kan være en fare for liv og helse, skriver NFU i en henvendelse til Byrådet.

TT til besvær

TT til besværNå har det gått en halv måned av det nye året, og fortsatt er det - slik jeg oppfatter det - kaos i Transporttjenesten for funksjonshemmede. Straks kaoset var et faktum uttalte byrådsleder Stian Berger Røsland at dette var overgangsproblemer, og at en må tåle dette en 2-3 dager. Ja, vel, men 14 dager, og Byrådet har fortsatt ikke satt inn den makt de faktisk har som innkjøper: Vi har en leverandør som ikke leverer, og Byrådet sier: ja, ja, det ordner seg nok. I stedet burde de sagt: ikke en krone i betaling for en leveranse som ikke har den kontraktsmessige kvalitet, og leveres ikke den avtalte kvalitet innen 3 dager er det over og ut!

Anbud kombinerer kostnadsbesparelse og pris, sier Byrådet. Funksjonshemmede som må vente timesvis på transport og ikke kommer seg på jobb eller skole i tida er det beste bevis på at dette slett ikke nødvendigvis er korrekt.

Faren nå er at TT-brukere gir opp: Slutter å dra på dagsenteret. Slutter å sende inn klager ved uregelmessigheter. Sier fra seg jobben.

Derfor: vi må holde oppe trykket. Ber derfor folk om å skrive sine konkrete erfaringer fra de siste dagene nedenfor.
Byrådet, etaten og leverandørene skal ikke kunne si: nå går alt så mye bedre, hvis virkeligheten er en annen.


Ragna Ringdals Dagsenter: Vi er redd for at TT-transporten skal gå ut over liv og helse

Ragna Ringdals Dagsenter: Vi er redde for at TT-transporten skal gå ut over liv og helse"I dette øyeblikk, kl. 12.00 tirsdag 11.01. kommer en av Ragna Ringdals Dagsenters brukere med TT-transport. Hun skulle ha kommet kl. 9.00. Hun er multifunksjonshemmet, har ikke verbalt språk, har epilepsi og flere tilleggssykdommer. Hun kommer med en sjåfør som er helt ukjent med henne og hennes helsetilstand. I dag har hun mistet muligheten til å delta på aktiviteter som er viktig for henne."

Slik innledes en situasjonsrapport jeg i går fikk fra Solveig Klinkenberg ved Ragna Ringdals Dagsenter, og de oppsummerer bl.a. slik: "Byrådet i Oslo har akseptert et anbud på transport, som er en fare for liv og helse for byens mest pleietrengende mennesker."

Byrådsleder Stian Berger Røsland sa til NRK Østlandssendingen 4. januar, for en uke siden: "Vi må kunne leve med noen innkjøringsproblemer et par dager, men dette må vi se tydelige forbedringer på veldig raskt." En uke er gått, og fortsatt tolererer Byrådet TT-kaoset som påfører betydelige tilleggsbelastninger for tunge multifunksjonshemmede som vi vet er ekstremt avhengig av en stabil, forutsigbar og trygge rammer.

Les hele rapporten under.
Og: Si tydelig fra overfor medlemmene i bystyrets samferdsels- og miljøkomite hva du mener.

Multifunksjonshemmet barn uten språk: en time på rundtur i byen

Multifunksjonshemmet barn uten språk: en time på rundtur i byen"Vi har i dag opplevd det ingen skulle behøve å oppleve; at et multifunksjonshemmet barn uten språk eller annen formidlingsevne ikke kom hjem til avtalt tid og hvor INGEN (ikke skolen, ikke Samres og ikke Oslo Taxi) kunne gjøre rede for hvor vår datter  var i en periode på ca 1 time i ettermiddag."

Dette er også den hverdagen TT-brukere i Oslo opplever, og eksempelet er ikke enestående.
Les nedenstående rapport, i en noe anonymisert form.

Jeg synes det er utrolig at ikke de ansvarlige byråder, som sverger til at anbud sikrer både kvalitet og pris, foretok nødvendig kvalitetssikring i forkant for en tjeneste som til de grader transporterer særs sårbare barn og unge.

Fortell partiets gruppeledere i bystyret hva du mener
Fortell medlemmene av bystyrets samferdsels- og miljøkomite hva du mener

Bussen går en gang mellom 07.45 og 08.15

Bussen går en gang mellom 07.45 og 08.15Hvordan ville kollektivreisende reagert om de fikk høre at "bussen går en gang mellom 07.45 og 08.15. Du må bare stå på holdeplassen og vente. Det vil ikke bli opplyst noe sted nøyaktig når innen denne halvtimen bussen kommer."

Sånn er TT-ordningen (Transporttjenesten for funksjonshemmede nå blitt. Som Marianne Tollefsen kommenterer i mail til meg: "Oslo kommune har lagt inn i sin kravspesifikasjon at de kan disponere en time av brukerens tid (tur og retur), HVER DAG, til å vente på bil, for denne tiden kan man jo ikke bruke til noe annet. Dette kommer i tillegg til den faktiske reisetiden, som også må påregnes å bli betydelig lenger enn før. "

Les mer under.

TT-transporten: Drepende rapport fra Blindeforbundet

TT-transporten: Drepende rapport fra BlindeforbundetBlindeforbundet har i dag overlevert en veldokumentert statusrapport  for TT-kaoset til byrådslederen, med bakgrunn av de mange henvendelser fra forbundets medlemmer. Og det er en totalt drepende rapport, oppsummert bl.a. slik:

"Norges Blindeforbund Oslo innså da anbudskriteriene ble lagt ut at januar 2011 kom til å by på enorme utfordringer.  Alle kritiske spørsmål har blitt besvart med fagre løfter og luftslott.  

Vår rapport viser at det har vært et fullstendig TT-rot i alle ledd av systemet. Dybden og omfanget av problemene har vært så store at det ikke er sannsynlig at dette tekniske systemet vil fungere på veldig lang tid – om noen gang.  

Oslo kommune har en målsetting med å få flere funksjonshemmede ut i arbeid. Norges Blindeforbund mener at den transportordningen som nå er iverksatt motarbeider dette målet. Det er svært alvorlig. Skal flere funksjonshemmede komme ut i arbeid må både arbeidstaker og arbeidsgiver kunne stole på at vi kommer oss på jobben! "

Byrådet har bare en ting å gjøre: Dytte ut udugelige leverandører, og reversere en del beslutninger. Uten prestisje.

Les Blindeforbundets rapport

TT-initiativ i bystyret

Mine bystyrekolleger Trine Dønhaug og Andreas Behring sender fram konkret forslag om TT-situasjonen til bystyret, både om den kritiske akuttsituasjonen og situasjonen på noe lengere sikt. TT-tjenesten må snarest mulig få en servicegaranti, på linje med den Ruter har, er et av forslagene-

Saken behandles nå i bystyrets samferdels- og miljøkomite.
Fortell medlemmene av komiteen hva du mener.