Helsevesen

TT-ordningen må forbli kollektivtrafikk-tilbud

"Slik jeg ser det er det svært viktig at vi legger til grunn at TT-ordningen er et kollektivtrafikk-tilbud og ikke sosialomsorg. Det bør derfor være de samme offentlige aktører som har ansvaret for den ordinære kollektivtrafikk som også må ha ansvar for særskilt tilrettelagte transportordninger for forflytningshemmede som ikke kan nyttiggjøre seg det ordinære transporttilbudet. Derfor er det galt å flytte dette ansvaret over til bydel", skriver Ivar Johansen i et svar på en henvendelse fra Norges Blindeforbund.

Og han fortsetter: "En særlig grunn til ikke å overføre ordningen til bydel ligger i den forskjell og usikkerhet dette i den nåværende situasjon vil skape for brukerne. Rett nok gis primærbrukerne rett til 150 fritidsreiser pr. år, men så heter det i byrådets forslag til vedtak: ”Brukerne gis mulighet til å søke tilleggsreiser i annet halvår. Antall tilleggsreiser må skriftlig begrunnes og tildeles innenfor bydelenes budsjettrammer.”

Bydelene har svært stramme budsjettrammer neste år ved at bystyreflertallet trolig vil kutte budsjettrammene med rundt 140 millioner kroner. Jeg tror vi kan være rimelig sikker på at dette makter ikke bydelene å håndtere uten innstramming innenfor flere tjenesteområder. Når høsten kommer kan vi regne med at de fleste bydeler har årsprognose for underskudd, og fra byrådets side har pålegg om å foreta aktivitetsreduksjoner for å komme i balanse. I den situasjon kan vi med god grunn frykte at søknader om økt antall fritidsreiser i TT-ordningen vil bli håndtert svært restrektivt. Og dessverre; det vil bli forskjell fra bydel til bydel, ut fra den lokale budsjettsituasjonen.", skriver Ivar Johansen.

Les henvendelsen fra Blindeforbundet i Oslo
Les Ivar Johansens svar
Les Blindeforbundets tankevekkende brosjyre om TT

You have no rights to post comments