Helsevesen

Pasienttransport helt bak mål?

Pasienttransport helt bak mål?Pasienttransportordningen for funksjonshemmede i Oslo er helt bak mål. Vi i Oslo har, fra brukernes ståsted, gått fra en helt super ordning der alle TT-brukere kunne trekke sitt TT-kort for behandlingsreiser og jeg som pårørende kunne bestille reisene ved å sende en e-post til Oslo Taxi med jevne mellomrom, til et byråkrati jeg ellers heldigvis ikke møter i min hverdag, skriver en funksjonshemmet i en henvendelse til meg. Og dette er dessverre en konsekvens av at de statlige helseforetakene har overtatt ansvaret.


Henvendelsen:

"Pasienttransportordningen for funksjonshemmede i Oslo er helt bak mål.

Ventetid på telefon i minimum 10 minutter til 39 øre minuttet, maksumum ... minutter, uansett når man ringer (også om man forsøker seg kl7 når de åpner).

Ingen forskjell mellom oss "garvede" brukere som vet hva vi skal og kjenner vårt ansvar - og de andre. Alle behandles likt, får de samme rutinespørsmålene om vi ringer EN gang eller tusen.

Ikke mulig å bekrefte behandlingsreiser for mer enn 14 dager av gangen, selv om reisene er de samme gjennom hele kalenderåret.
Vi bes om opplysninger som rekvisisjonsnummer - dette kommer f.eks. ikke sjåføren i Oslo Taxi til gode - så hvorfor skal vi oppgi slike opplysninger?

Og skulle tur eller retur utebli:

* Ikke lov å ringe og etterlyse bilen før minst ti minutter etter avtalt hentetidspunkt.
* Må regne med ventetid i telefonen - resultatet er at behandlingen går fløyten.

Og - kjenner man ikke retur etter en behandlingsreise og bestiller den på behandlingsstedet:

Minst 50 minutters ventetid (tror jeg det er) må påregnes.

Og så har jeg ikke nevnt alt papirarbeidet som må gjøres, hvordan sjåførene sliter med å få "knottet inn" alle opplysningene i dataanlegget osv. osv. (Sist uke satt min mor i bilen og ventet på at sjåføren skulle bli klar med alt i ca 15 minutter - gikk selvsagt utover kvalitet på behandlingen).

Vi i Oslo har, fra brukernes ståsted, gått fra en helt super ordning der alle TT-brukere kunne trekke sitt TT-kort for behandlingsreiser og jeg som pårørende kunne bestille reisene ved å sende en e-post til Oslo Taxi med jevne mellomrom, til et byråkrati jeg ellers heldigvis ikke møter i min hverdag.

Mitt mål er jo også at ordningen i seg selv sparer ressurser, ved at man kan konsentrere seg om de som har behov for litt ekstra "styring" for å holde rede på sine bestillinger, bekreftelser og avbestillinger."

Kommentarer   

#1 Hmmmm.... 17-10-2008 10:35
Er dette snakk om reiser med RTV rekvisisjon eller bruk av TT kort?
TT kort skal ikke brukes på behandlingsreie r, men kun til såkalte hygge reiser.
#2 IJ 17-10-2008 10:38
Ja, dette gjelder trygdefinansier te reiser
#3 Litt sent men.... 05-06-2009 15:59
Kjørekontoret er en kvalitetskontro ll/sikring av bruken av RTV rekvisisjon,da det har vært mye misbruk av dette. TT kort skal som sagt ikke brukes til behandlingsreis er. At alle pasienter behandles likt er nok en selvfølge,da kjørekontoret har x antall pasienter daglig og ikke kan huske alle. Les: rutinespørsmål.
Kjørekontoret er ikke laget for å gjøre det vanskeligere for pasientene. Det er mye opp til hvordan man oppfatter det selv.
At sjåførene "knoter" med pairer og hvordan de skal legge inn dette på skjermen sin går vel heller mest på opplæring....
#4 Elisabeth Seland 31-10-2009 16:04
Pasienttranspor t er en katastrofe for pasientene!

Kaos, venting, forsinkelser, feilbestillinge r, kanskje kommer det èn drosje, kanskje to, kanskje ingen, kanskje kommer de i morgen i stedet...Behand linger man ikke kommer til.
Mennesker behandles som en eneste stor grå masse, den enkeltes helse og behov er det ingen som er opptatt av.
Dette handler om penger, om hvor mye man tror man kan spare.
Og til det har man laget det pengesluket som heter Pasienttranspor t.. Forstå det den som kan!

Siste nytt fra fronten er følgende:

Vi er mange som i en årrekke har følt trygghet ved å kjøre med den samme drosjen når vi skal til behandling, ofte daglig.
Vi får den hjelpen vi trenger, ut og inn av bilen, i trapper, over brøytekanter etc., og vi kommer frem i tide.

"Men nå skal det bli slutt," sier Pasienttranspor t.
(Det samme sa de i fjor, men da snudde de etter oppslag i media)

I dag må man søke Pasienttranspor t om slik luksus som en fast drosje - med legerklæring. Men Pasienttranspor t overprøver leger, og avslagene flommer. Avslag som ikke engang oppfyller Forvaltningslov ens krav til enkeltvedtak!

Man skylder på teknikken og på Oslo Taxi. Tull beegge deler!
Menneskers hverdag settes fullstendig på hodet, og dette er mennesker som har det vanskelig nok fra før.
Behandlere opplever at pasienter kommer gråtende til behandling
etter møte med "systemet", eller ikke kommer i det hele tatt.
Dette er en uverdig behandling av mennesker som bare er mulig fordi dette dreier seg om mennesker som har vanskelig for å stå opp for seg selv, syke mennesker,- pasienter.

De menneskelige omkostningene ved dette systemet er enorme og ofte usynlige. Og ingen virker som de bryr seg.
Dette er skandaløst i seg selv.

Skandaløst er det også - og dette burde ihvertfall noen gripe fatt i - at man ikke engang tar seg bryet med å følge Forvaltningslov en (hvilke andre lover man også ser suverent bort fra, kan man jo bare lure på)

- har Pasienttranspor t i det hele tatt kompetanse til å
overprøve leger?
- har Pasienttranspor t dispensasjon fra å følge
Forvaltningslov en?

Jeg håper at dette er en sak noen vil gripe fatt i - for det trengs.

Elisabeth

You have no rights to post comments