Helsevesen

Samhandlingsreformen - fra ord til handling

Samhandlingsreformen - fra ord til handlingI KS sitt hovedstyre skal vi tirsdag behandle Samhandlingsreformen. To av punktene i forslag til vedtak er:

· KS mener at kommunene skal ha ansvar for å bygge opp et “øyeblikkelig hjelp/hastetilbud” i kommunene ved hjelp av forsterkede døgnplasser på institusjon i den enkelte kommune eller i samarbeid med andre kommuner og/eller forsterket hjemmetjeneste. Det forutsettes en gradvis opptrapping med løpende kontrollberegninger og evalueringer.

· KS mener en diagnosebasert kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenester bør utformes slik at den begrenser kommunenes risiko og sikrer kommunene god dokumentasjon på hva de faktisk betaler for. Det bør ikke være prestisje knyttet til å gjennomføre medfinansieringen fra 2012. Det må gjøres etterberegninger når medfinansieringsmodellen er implementert for å sjekke ut at omleggingen har virket økonomisk nøytralt for kommunene samlet.

Les resten av forslagene under.

Hva mener du om Samhandlingsreformen og hva KS bør mene?


Dette er administrasjonens forslag til vedtak i KS sitt hovedstyre vedr. Samhandlingsreformen:

KS mener det haster med en konkretisering av hvilke oppgaver, finansiering, ansvar og myndighet som følger av Samhandlingsreformen. Dette må konkretiseres i en egen gjennomføringsplan.

·         KS mener at kommunene skal ha ansvar for å bygge opp et “øyeblikkelig hjelp/hastetilbud” i kommunene ved hjelp av forsterkede døgnplasser på institusjon i den enkelte kommune eller i samarbeid med andre kommuner og/eller forsterket hjemmetjeneste. Det forutsettes en gradvis opptrapping med løpende kontrollberegninger og evalueringer.

·         KS mener det bør gjennomføres forsøk med utvidet kommunalt ansvar for psykisk helse og rus. I arbeidet med dette må det skje en følgeevaluering for å få bedre kunnskapsgrunnlag og forutsetninger for planlegging, prioritering, organisering, fullfinansiering og styring. Innenfor psykisk helse og rus ligger ikke forholdene til rette for at det kan innføres en betalingsplikt for utskrivningsklare pasienter fra 2012.

·         KS vil bidra til at det formaliseres et samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og kommuner for å tilpasse undervisningsopplegget til behovene for ny kompetanse i kommunene. Økt kompetanse og kapasitet vil øke kostnadene.

·         KS forventer at gjennomføringen av reformen forankres inn under konsultasjonsordningen mellom Regjeringen og KS, og at samhandlingen bygger på et likeverdig partnerskap mellom stat/helseforetak og kommunesektoren.

 ·         KS bør ha en sentral rolle i det nasjonale implementeringsarbeidet for å sikre gode rammebetingelser og forhindre økt statlig styring, og kommunesektoren må selv peke ut sine representanter i en nasjonal styringsgruppe, ledet av Helse- og omsorgsdepartementet. ·         KS bør tilby kommunene bistand i arbeidet med reformen i tråd med kommunenes behov og ønsker.

·         KS kan støtte en øremerking av tiltak i implementeringsfasen, knyttet til etablering av plikt til øyeblikkelig hjelp tilbud. Driftsmidlene må innlemmes i rammetilskuddet når tilbudet er utbygget og plikten til å gi dette tilbudet omfatter alle kommuner.

·         KS mener en diagnosebasert kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenester bør utformes slik at den begrenser kommunenes risiko og sikrer kommunene god dokumentasjon på hva de faktisk betaler for. Det bør ikke være prestisje knyttet til å gjennomføre medfinansieringen fra 2012. Det må gjøres etterberegninger når medfinansieringsmodellen er implementert for å sjekke ut at omleggingen har virket økonomisk nøytralt for kommunene samlet.

·         KS viser til sitt høringssvar når det gjelder utforming av klageordning. Dersom departementet åpner for at et statlig klageorgan skal kunne omgjøre et kommunalt vedtak, forutsetter KS at det av lovteksten fremgår at slik omgjøring kun skal skje dersom det foreligger et åpenbart lovbrudd fra kommunen side og det for øvrig også er formålstjenlig at nytt vedtak treffes av klageorganet. KS legger til grunn at det i lovens forarbeider tydelig fremheves at statlig klageorgan normalt ikke skal overprøve det kommunale skjønnet enten dette skjønnet knytter seg til lovtolkning, vurdering av faktum eller det såkalte “frie”/hensiktsmessighetsskjønnet.   

·         KS mener at de økonomiske virkninger av alle endringer i samhandlingsreformen som får virkning fra 1.1.2012 må være dokumentert fra regjeringen sin side i kommuneproposisjonen for 2012.

Les hele saksframstillingen og alle forslagene

Følg Ivar Johansen på
Twitter eller Facebook.