Helsevesen

Takk faen for at jeg har kreft!

Takk faen for at jeg har kreft!

Cecilie (44) forteller om sitt traumatiske møte som kasteball i Oslos helsevesen.

"Jeg ber om at noen sier: "Vi beklager at du var så uheldig å falle gjennom med all venting og feil! Dette skjer så ofte, fordi vi klarer ikke å ha kontroll over de tingene vi burde!" Og - hvorfor kan ikke sykehusene - ihvertfall de i samme by - ha samme systemene? Slik at man ikke måtte bruke så mye tid på å re-registrere samtlige overflyttede pasienter, ta nye bilder, stille samme diagnose på 3 forskjellige sykehus osv.. Det må da være en kyndig data-person der ute som kan lage et slikt system? Ikke alle orker å ta seg bryet med å gå ut med en slik sak som dette. Men det gjør jeg - jeg er rasende! Rasende på alle pasienters vegne! Ja, bortsett fra oss kreftpasienter da... Vi har det ikke så værst.. Men for alle de andre som opplever det vanlige helse-Norge - stakkars dere! Takk faen for at jeg har kreft!" skriver Cecilie.

Hennes historie illustrerer hvordan ferden som akutt syk kan bli i et kasteballsystem hvor kaos regjerer. Og ansvaret ligger selvsagt hos overordnede beslutningstakere og ledelse, og ikke hardt pressede helsearbeidere som gjør en formidabel innsats innenfor altfor knappe budsjettrammer og en New Public Management-preget struktur. Les under "les mer."

 

Takk faen for at jeg har kreft!

Av Cecilie Elisabeth Løvaas

Hvorfor skriver jeg det?

Jo, nå skal du høre her.............

Etter en lang rekonvanlensens etter eggstokkreft, følte jeg meg i relativt god form. Ok, neuropati og utmattelse - men det er noe vi må leve med. Cellegiftkuren gikk bra, og formen ble gradvis bedre. Klarte til og med å svømme noen runder i Frognerbadet uten å måtte stoppe for å puste!

Sommeren var deilig, varm og rolig. Men som vi alle vet...Det er stille før stormen......

Torsdag for 14 dager siden, eksakt kl 15:00, ble jeg øyeblikkelig dårlig. Trodde jeg hadde fått matforgiftning etter å ha spist lunsj ute.Formen ble værre og værre utover dagen, og jeg kastet opp nesten nonstop.Da oppkastet etterhvert ble grønt, følte jeg meg mer og mer som Exorsisten.

Så kom jeg på at jeg er jo oppfølgingspasient på Radiumhospitalet, og at de sa jeg måtte kontakte legevakten hvis jeg ble dårlig. Ringte ned til Legevakten, og ble bedt om å komme ned. Min mann kjørte meg ned, hvor vi fikk super hjelp - kom rett inn - forbi køen og alt! Der ble det konstantert at ;

"Jo, du hører nok til på sykehuset. Kjør opp til Diakonhjemmet, dere - så blir du lagt inn der."

Meg: "Jamen, jeg er oppfølgingspasient på Radiumen, kan dere ikke sende meg dit, siden det er de som også opererte på meg?"

Legevakten: Nei, du skal til Diakonhjemmet. Det er ditt lokalsykehus!"

Meg: "javel.."

Morten (min mann): "Hva faen..?.."

Og da var det jo bare å kjøre opp til Diakonhjemmet, hvor jeg - som eneste pasient i mottagelsen - ble bedt om å sette meg ned og vente.

Meg: "Jamen, jeg klarer ikke å sitte, jeg kaster opp og har magekramper"

Diakonhj: "Vennligst SETT deg ned!"Morten: "Hva i Helv..??"

Og da var det jo bare å "sette" seg ned og vente.Og vi ventet... i 15 min .. før noe som helst skjedde.

Etter registrering og bekreftelse på innleggelse, og jeg: "jammen, jeg er jo oppfølgingspasient på Radiumhospitalet!" - uten at noen brydde seg nevneverdig om det - lå jeg på 6 mannsrom på Diakonhjemmet - og kastet opp med magekramper. Og der ble jeg til dagen etter, hvor en vennlig sykepleier synes det var for ille at jeg kastet opp hele tiden - på 6 mannsrommet - jeg nærmeste døren - uten tildekking - lå der. Da fikk jeg heldigvis et enerom.Deilig!

Gjett om det var ekkelt!Så var det ned på CT m/ kontrastvæske, hvor det ble konstantert at jeg hadde fått Ilius (hæ? Hva er det? Snakk norsk!!) - altså et tarmslyng. Og at dette var veldig komplisert, for tolvfingertarmen min hadde lagt seg bakover mot bukryggen, og at det ville ikke Diakonhjemmets kirurger ta i...

Meg - med slange i halsen : "Jammen, kan dere ikke overføre meg til Radiumhospitalet,da! Det er jo de som har operert meg, og det er jo der jeg er oppfølgingspasient!"

Diakonhj: "Nei, du skal på Ullevåll. Det er der spesialistene er!"

Meg: "javel, når skjer det da?"

Det var det ingen som kunne fortelle meg. Det var bare å vente.Og jeg ventet til dagen etter.

Ennå hadde jeg ikke fått drukket noe eller spist noe...Ikke at jeg kunne ha gjort det pga at det kom opp igjen, men noe væske og næring IV hadde vært ok...

En tur i ambulanse er jo en spennende og helt ny opplevelse, så da jeg endelig kom på Ullevåll sent søndag ettermiddag, pustet jeg lettet ut."Nå er det endelig over!" tenkte jeg.Lite visste jeg...4, 5 t satt jeg i Akuttmottaket og ventet.2 sykpleiere kom og skulle skrive meg inn på sykehuset - med akkurat de samme spørsmålene som på Diakonhjemmet - og de kunne ikke sende meg på noen avdeling før en lege hadde godkjent innleggelsen. Og han løp rundt som en hodeløs høne.

Hver gang jeg spurte om det skjedde noe snart fikk jeg samme svar: "Hvor vondt har du - på en skala far 1-10? Og husk at det akkurat kom inn en pasient fra Lovisenberg med hjertestans!" I forhold til hjertestans, var jo kanskje ikke mine smerter så store.. så jeg sa "tja, 3-5, kanskje..?.." Så forsvant de igjen...

Endelig kom jeg på en avdeling.

Men da jeg ble kjørt dit, og så tilstanden på lokalitetene, fikk jeg registrerbar høyere puls!"Jøss, lurer på hvorfor du har høyere puls nå enn på mottaket?" sier sykepleier."Se rundt deg!!!" sa jeg, nesten på gråten. Blokk 7 - gastroavdelingen - på Ullevåll sykehus er et rottereir. Det er ikke noe annen beskrivelse som passer. Det er 18 rom i gangen, med 3-4 pasienter på hvert rom - kvinner og menn om hverandre. Det er 3 dusjer og 3 doer til disposisjon for alle disse menneskene. Da jeg skulle dusje, forlangte jeg å få blå poser på bena - gulvet i dusjen var møkkete - og det lå lange mørke hår i hjørnene... Sykepleierne himlet med øynene og synes nok jeg var fin på det.

Fellesnevneren på Ullevåll er V.E.N.T.I.N.G ..... Man venter på alt - og nå snakker vi ikke om å vente 10 min - men nærmere 2-4 timer på hver eneste ting som skal gjøres. Dessuten er det mye ødelagt utstyr - som selvsagt kræsjer når man ligger på benken.. "Nå skal du til gastroskopi!" Meg: "Hæ?.. " Så etter 1 time kommer en portør og triller meg opp til gastroskopi.

Dette ligger selvsagt i poliklinikken, som betyr at man blir liggende midt i gangen - med vanlige folk og pasienter gående i gangen - som ikke eier bluferdighet - og glaner deg opp og ned. Spesielt fresh følte jeg meg ikke; nylig endt cellegiftbehandling - som betyr null hår - hverken hodehår, øyebryn eller øyevipper, slange stikkende ut av munnen med grønt gørr rennende ned i en pose, veniflon i hånden, uttørket og innsunkne øyne - og frykt i blikket for hva jeg skulle igjennom.

45 min senerer ble jeg trillet inn for å gjennom gå dobbel gastroskopi - ja - du hørte riktig - dobbel gastroskopi. Det holdt ikke med å stikke det som ligner en hageslange ned i halsen din en gang - nei - de skal ned 2 ganger!!! "ja, det kan jo være litt ubehagelig, da.." Litt ubehagelig...

Alle som har vært igjennom gatroskopi, vet at dette ikke er "litt" ubehagelig - men helt for jævlig! I tillegg måtte de jo sette inn en ny slange til det grønne gørret mitt igjen.. Og igjen fikk jeg konstantert at dette var et særlig sjeldent tilfelle av tarmslyng, og at dette var utenfor deres felt. Meg: "Jammen, jeg er jo oppfølgingspasient på Radiumen, kan dere ikke overføre meg dit, da??" Nei, det kunne de ikke, for de var litt usikre.. Hva de var usikre på er fremdeles usikkert...

Så ble jeg trillet ut i gangen igjen, og ble liggende der i nye 45 min før en portør kom. Vel nede på avdelingen igjen, spurte jeg om det ble operasjon - hadde noen hørt noe? Og igjen får jeg: "på en skala fra 1-10, hvor vondt har du?..og forresten kom det akkurat inn en pasient med hjertestans fra Lovisenberg!" Det var urovekkende mange hjertestans på Lovisenberg i denne perioden... Og igjen, som den gode Normann(kvinne) jeg er, vurderer jeg min smerte til under 5, og at hjertestans fra Lovisenberg er langt viktigere enn min smerte..

Og så venter vi ... Ullevåll: "Nå skal du på røngtgen. Drikk denne kontrastvæsken!" Meg: "Drikke? Alt kommer jo opp igjen!" Ullevåll: "Da får du prøve å holde det nede. Vi må få se hvordan kontrasten beveger seg i systemet ditt!" Meg: "Jammen, dette gjorde jeg jo også på Diakonhjemmet. Kan dere ikke se på bildene derfra da?" Ullevåll: "Systemene våre er forskjellige. Vi har våre egne prosedyrer." Meg: "Javel, da.."

Det er interessant å prøve å holde på noe som ikke vil holde seg i magen. Med slange i halsen, kastet jeg opp alt igjen via slangen og rett ut i en pose. Værre blir det stort sett ikke... Så etter 1 time blir jeg hentet av en portør som triller meg ned til røngten. Her blir jeg liggende i gangen i nye 45 min før jeg blir hentet inn til røntgen. Selvsagt kræsjer røngtenmaskinen når jeg har lagt meg til rette. Så er det jo bare å reise seg opp, legge seg i sengen, og vente i nye 30 min før det blir en ny maskin ledig. Deretter trilles jeg ut i gangen igjen - og venter i nye 30 min før en portør henter meg. Denne prosedyren ble gjentatt et par timer senere.

Jeg vet ikke med dere, men jeg har en godt utviklet fantasi. Å ligge en sen kveld på gangen i et sykehus.. Ventende - på portør som aldri kommer... Vel, skrekkfilmer har aldri vært min sterke side eller form for underholdning - men den danske "Nattevagten" har jeg sett - og dette var som en scene tatt rett ut fra den....

45 min senere kom portøren. Vel oppe på gastro igjen, skulle de endelig fore meg meg væske og næring via veniflon (sånn dings man har på hånden som væske kommer igjennom). Da slutter denne å virke. For lengst har jeg informert dem om at mine armer er ikke spesielt egnet til veniflon eller stikking etter alle cellegiftkurene. Jeg så ut som en junkie på armene! Blåmerker og stikkemerker over alt. "Tror vi må sette en longline på deg" "H? Hva er longline?" Jo, det er når en anestesilege finner en vene med ultralyd langt inni armen din og stikker en laaaaaaang nål inn i den. Dette er mindre belastning på venene, og gjør at man får næringen/væsken uten problemer - nesten alltid uten problemer - i kroppen. Mine vener er skadet etter all cellegiften, så SELVSAGT sluttet denne å virke dagen etter...

Mandag - da har jeg vært på 2 sykehus siden fredag - kommer en kirurg inn - og rasende forteller meg at hun "har ikke tid til å snakke med meg, men jeg overfører deg til Radiumhospitalet, for med sykdommen du har i bunnen (altså kreften), vil jeg ikke åpne deg opp og evt finne noe vi ikke kan behandle. Spesialistene finner du på Radiumen! Bestill en ambulanse til henne - så melder jeg fra til dem om at du kommer!" Meg:"Jammen,jeg trodde det var her dere var spesialister! Det er jo derfor jeg ble sendt hit!!" Hun ser på meg, fnyser og ....GÅR!!!!! Sykepleieren prøver så godt hun kan: "Ja, da kommer ambulansen snart og henter deg!" "Deilig" tenkte jeg...endelig snart på Radiumen, der er jeg jo kjent - og så er det rent og pent der! 6 timer senere hadde ennå ikke ambulansen kommet.

Da kommer anestesilegen inn og sier at jeg skal til røngten, for å se hvorfor denne "longlinen" ikke virker. Meg: "Hva om ambulansen kommer når jeg er på røngten?" Anestesilegen: "Da får du vente på neste!" Da sprakk det for meg! Jeg begynte å hylgrine, hikstet - samtidig som jeg skjelte han stakkaren ut etter noter!! Han gikk! Så da satt jeg der og hikstgråt helt alene.. Sykepleieren kom inn og trøstet meg så godt hun kunne. Og jeg øste alt ut over henne - og da hun fikk høre om legen som "ikke hadde tid til å være der" - reiste hun seg og marsjerte ut.

Etter en stund kom legen slukøret inn og ba om unnskyldning for sin oppførsel! Så fantastisk! Og så fantastisk av syepleieren - at hun gikk utover sin stilling i hierakiet - og fortalte henne noen ord...(!!!) Og da hun skjønte at jeg hadde sittet der i 6 timer og ventet på en ambulanse, ble sykepleieren og jeg sendt i taxi (!) til Radiumen - med poser, slanger og alt...

Å komme til Radiumhospitalet, var som å komme til Versailles! Fra Rottereiret til Solkongens palass! Vel oppe på avdelingen hadde de selvsagt ikke mottatt eller hørt om at jeg skulle overføres til dem. Da sprakk det for sykepleieren - som ordnet og fikset alt! Jeg fikk seng på et tomannsrom. Rent og pent - og god seng. Fred og ro. Legen var hos meg etter 10 minutter Kirurgen inne hos meg etter 30 minutter. Jeg ble beroliget med at dette høyst sannsynlig var en grei prosedyre, for han hadde ringt og snakket med kirurgene på Ullevåll.. Øyeblikkelig ble jeg satt på IV næring og væske, for jeg ble konstantert som dehydrert. Dagen etter ble jeg operert. Dagen etter det igjen var jeg oppe og gikk. 6. dagen reiste jeg hjem igjen.

Og idag - 10 dager etter operasjon er jeg i grei form. MEN - jeg hadde aldri fått den øyeblikkelig hjelpen jeg trengte - og hadde nok fortsatt ligget på Rottereiret - hvis jeg ikke hadde hatt kreft "som sykdommen i bunnen"! Derfor den dramatiske overskriften.

Krisen her er: Hva slags system er det vi egentlig har? Vi er knappe 5 millioner mennesker her i landet. Vi er verdens rikeste land. Hvorfor må leger være unntatt arbeidsmiljøloven? Hvorfor får medisinsk personale på akkord med seg selv - og sykehusene må innskrenke til det minimale? .. "for at det er legemangel/sykepleiermangel/personalmangel/pengemangel?" Hvordan kan det være lege- og sykepleiermangel i et land med 5 millioner mennesker - og fulle medisinstudier?? Det er enorm arbeidsløshet i Europa, og vi har råd til å importere hjelp og spesialister - hvor ligningen burde utgjøre null ventetid og øyeblikkelig hjelp og behandling til alle - uansett om du har litt øresus eller kreft!

Hvordan kan vi "ikke ha råd til" å utstyre Helse-Norge med nok av alt?? Med unntak av oss kreftpasienter... Jeg vet det er status med kreftforskning og Norge er et av de ledende land i Europa med forskning osv.. Vi får fantastisk oppfølging og behandling. Derfor min voldsomme overskrift. Hvem er det som avgjør at "Vi behandler dem med 5-10 på smerteskalaen først?" Når ble det min avgjørelse - som syk og ikke klarttenkende menneske - å vurdere min egen smerte og "er det værre enn hjertestansen fra Lovisenberg"..???.... Og hvorfor er Ullevål Sykehus et Rottereir?

Hvorfor skal det være greit at pasienter ligger på rom i blokker som kan datere til 2. verdenskrig - uten oppussing siden da? Min mening er at kirurger, leger, sykepleiere, portører, hjelpepleiere, ambulansepersonell osv gjør det beste de kan ut ifra de kriterier og oppgaver utdelt. De er overarbeidede - og mottar svært liten takk for sin innsats. Lønn anser jeg her ikke som "takk", for det er en selvfølge at de skal ha en anstendig lønn! Det å bli verdsatt innen helsevesenet er - etter det jeg har forstått - å være nok folk på jobb! At de får jobbe i et bygg som er helsemessig forsvarlig og pent. Det finnes ikke et kontorbygg i Norge som ser slik ut idag! Ingen hadde akseptert å jobbe der! At de ikke må jobbe i dobbelfart og må la pasientene vente og vurdere sin egen smerte. At de ikke må begå overgrep for å tilfredstille "de store makters hold om pengesekken". Igjen, vi er knappe 5 millioner mennesker her i landet. Dette må vi da ha råd til! Jeg håper at noen politikere leser dette, eller at dere deler denne historien med noen - slik at den kommer frem. Jeg ønsker at politikerne ikke skal "sette ned en komitè som skal vurdere saken i 15 år frem i tid" osv.. Jeg håper at noen kunne si: "Dette er en enkel sak! Vi omstrukturerer øyeblikkelig!"

Jeg ber om at noen sier: "Vi beklager at du var så uheldig å falle gjennom med all venting og feil! Dette skjer så ofte, fordi vi klarer ikke å ha kontroll over de tingene vi burde!" Og - hvorfor kan ikke sykehusene - ihvertfall de i samme by - ha samme systemene? Slik at man ikke måtte bruke så mye tid på å re-registrere samtlige overflyttede pasienter, ta nye bilder, stille samme diagnose på 3 forskjellige sykehus osv.. Det må da være en kyndig data-person der ute som kan lage et slikt system? Ikke alle orker å ta seg bryet med å gå ut med en slik sak som dette. Men det gjør jeg - jeg er rasende! Rasende på alle pasienters vegne! Ja, bortsett fra oss kreftpasienter da... Vi har det ikke så værst.. Men for alle de andre som opplever det vanlige helse-Norge - stakkars dere! Takk faen for at jeg har kreft!

xoxo Cecilie

Kommentarer   

#1 Anne Ingwardo 07-09-2014 14:48
En grusom historie, stakkars menneske. Her er det nok ingen ting som er overdrevet! Kjenner igjen en del av disse prosedyrene ut fra egen erfaring, men foreløpig har jeg ikke opplevd så ekstrem behandling. Fremtiden blir nok ikke lysere er jeg redd for! Ønsker deg lykke til Cecilie
#2 Jack Grimsrud 07-09-2014 14:50
Dette samsvarer ikke med den erfaringen jeg har med sykehusvesenet i Osloområdet. Har hatt befatning med alle de store offentlige sykehusene samt alle de tre legevaktene siste 2 år og er blitt møtt med profesjonell serviceinnstill ing alle steder, kanskje særlig på A-hus. At de ikke har sykehistorien/- loggen din på alle sykehusene skyldes datatilsynet og ikke datatekniske mangler etter hva jeg er blitt fortalt.
#3 Kari Rustad Lie-Hagen 07-09-2014 14:59
Du er tøff, og det er utrolig viktig at du står frem med historien din!
#4 Eli Kvaale Lysne 07-09-2014 15:05
Kjenner meg godt igjen i denne historien. Ikke som pasient, men som anestesisykeple ier...Organiser ingen av Oslosykehusene er en menneskelig, ideologisk og økonomisk katastrofe..Men uforståelig hvorfor hun ikke ble overført direkte fra Legevakten til DNR..avgjørelse n her ble tatt på individ nivå. Hun burde være en lett pasient å forholde seg til reint flytmessig, så hva som har skjedd her, er veldig merkelig.. Hvilken lege man møter i mottak, skal ikke være avgjørende for hvilken skjebne pasientene får..Systemene må være sånn at det er nesten innlysende hvor pasientene skal overføres..
#5 Veronica Amalie Rusdal 07-09-2014 15:21
Ullevål kan være et mareritt. Stakkars kvinne, hun beskriver denne opplevelsen så levende at jeg nærmest "var med henne" Har vært på Ullevål sykehus noen ganger selv med varierende inntrykk. En gang ble jeg liggende på gangen med blindtarmbetend else til dagen etter fordi jeg tydeligvis ikke klaget nok. Blindtarmen sprakk selvfølgelig da jeg omsider kom under kniven. Aker derimot kan jeg ikke få rost nok opp i skyene.
+2 #6 Åse Karin Karlsen 07-09-2014 15:23
Jeg har også opplevd SÅ mange ganger at jeg ble blogger til slutt..men for meg handler det ikke om sykehusbygg, men om HVEM du møter i systemet,, de har samme skolene og papirene, men holdningene , sårbarhten til hver enkelt enkelt er helt forskjellig og dette skal altså heller ikke snakkes om selv om "bare" dette koster liv...det er utrolig mange der ute i alle systemer som gjør en fantastisk jobb hver eneste dag, som redder liv og lindrer...men møter man "feile! folk kan det bli fatalt..rutiner er også skapt av mennesker..det er som å vinne i Lotto hvem man møter og disse yrkene er altfor viktig til at det skal få fortsette..Det er helt TABU ¨å snakke om også jeg har bla henvent meg til to helse og omsorgsministre , med konkrete fakta...og fikk svadasvar tilbake..All min sympati med deg dame, og tusen takk for at du setter ord på å deler.
+1 #7 Mona Nysveen 07-09-2014 19:09
Veldig mange som har traumatiske møter med helsevesenet. kreft er tross alt en diagnose som legene kan mye om. Har du lidelse med diffuse smerter og sammensatte plager som etter hvert kanskje har blitt kroniske, og hvis du i tillegg er kvinne litt oppi åra, -ja, da kan du være ille ute med å få diagnose og behandling. Det er utrolig mye legene ikke kan. De bare tror de kan alt.
#8 Reidun Dahle 07-09-2014 19:29
En forferdelig historie, men sikkert ikke enestående:( i dagens helseNorge i ett av verdens rikeste land! Er det slik vi vil ha det her i landet?
#9 Sissel Hell 07-09-2014 19:30
For å kunne vurdere sin situasjon (og andres) må pasientene i dagens helseordning være oppegående og friske nok - til å kunne si noe om det. Flott innlegg!
#10 Signe Johansen 07-09-2014 20:00
Helt horribelt. Og jeg er sikker på at det dessverre finnes et hopetall av beretninger fra baksiden av Helseforetakene s/sykehusenes hverdag. Det er på tide at rikspresse og media virkelig tar tak i galskapen, og at den dagen vil komme, da besserwisserene på toppene blir kjeppjaget!!
Folket har virkelig begynt å røre på seg, og vil seire til slutt!! Tror jeg
+3 #11 Else Sælebakke 07-09-2014 20:01
Dette er helse Norge 2014 !! Har lest kommentarene , alle sammen. Jeg støtter meg til de som sier at sånne saker må ut i media, i de store avisene, opp til flere ganger, samtidig prøve å få helseminister til å reagere, (tross det er ikke lett) . Er selv kreftpasient, men tror jeg er bra. min siste kontroll skulle jeg ha i første del av 2015. .. Men så ble jeg overflyttet til Ullevål fra Radiumen, og så mye rot så jeg har tatt valget og kutte ut kontrollene... Vil en ha fram noe her i landet, tror jeg offentliggjørin g er eneste måten å bli hørt på....
#12 Inger Elisabeth Værnes 08-09-2014 04:29
Stusset over overskriften, men forstår den nå. Himmel og hav for et system, eller rettere sagt, mangel på system. Blir forbannet når jeg leser dette. Takk for at du skrev, Cecilie . Jeg deler, og ønsker deg lykke til og god bedring
+2 #13 Inger Bente Molvik 08-09-2014 04:32
Dette er noe av det verste...... Masse lykke til, all verdens god bedring! Tusen takk for at du forteller oss dette!!!
#14 Line Gjørtz 08-09-2014 07:10
Jeg begynte rett og slett å grine når jeg leste teksten din.

Jeg har ikke kreft, men jeg har hatt alvorlig betennelse i hjernevevet og skulle ikke overlevd. Jeg har overlevd og ergo vært gjennom noen lange runder på sykehuset etterpå. Å den følelsen du beskriver treffer noe i meg.

Nå skal det sies at jeg mesteparten av tiden har hatt greie erfaringer med sykehuset, men har jo møtt på noen skrekkscenarioe r jeg også.

Jeg håper med alt jeg har at teksten din blir sett, hørt, lest og delt.

Takk for at du skrev den.
+2 #15 Wiggo Frantzen 08-09-2014 07:14
Ullevål som var et av de fremste sykehus i Nord-Europa har ila 5 år nærmest fått en u-land-standard . Det gjelder dessverre på svært mange områder inklusive personell. Den som ikke sikrer seg med privat helseforsikring ligger dårlig an.
#16 Solveig Ravneberget 08-09-2014 07:51
At du orker ta denne kampen er beundringsverdi g. Når man opplever norske sykehus på sitt verste blir det ett traume for pasienten og pårørende resten av livet. På våre sykehus kan vi møte en arroganse, som setter den mest tålmodige på prøve. Jeg ønsker deg alt godt og lykke til
#17 Tore Bareksten del 1 08-09-2014 08:48
Etter å ha jobbet på Ullevål Sykehus i 27 år, mener jeg å huske en debatt om dette for omtrent 20 år siden. Sykehusene skulle gå over fra skrivemaskin til pc, men var i villrede. Noen mente det måtte være en statlig oppgave å ansette dataeksperter som i nært samatbeid med de som skulle bruke systemet i praksis kunne utvikle et felles system for alle landets sykehus. Dette forslaget slo ikke an.

Siden mange år har gått, er det mulig jeg husker feil, men jeg mener å minnes at sykehusdirektør er ville selv bestemme hva slags data de skulle bruke. Ulike sykehus kjøpte derfor inn forskjellige program fra flere mulitnasjonale foretak. Dette var ofte adminiastrasjon sprogrammer lagd for amerikanske og engelske industriforerta k. Det vil si at de hadde veldig mange funksjoner sykeusene ikke hadde brukt for, men de ikke på en enkel måte dekket noen av de daglige funksjonene sykehusenes brukere trengte. Siden det her var snakk om rivliaerende programmer, kunne de ikke uten videre samarbeide med hverandre, noe som gjorde flytting av pasienter fra et sykehus med et dataprogram, til et sykehus med et annet vanskelig.

En gang for nesten 30 år sien jobbet jeg som en slags datatolk på Forsøksgymnaset i Oslo. Skolen hadde flere unge programeringsge nier og flere dyktige spesialpedagoge r. Men datafolka kunne ikke skolespråket slik at de forsto hva lærere trengte, mens pedagogene ikke kunne presisere sine behov på dataspråk. Siden jeg var lærer med litt datakunnskap, kunne jeg tolke.
+1 #18 Tore Bareksten del 2 08-09-2014 08:49
Jeg tror at grunnen til at det offentlige ofte taper milliarder på datasatsinger er mangelen på datatolker. Ledelsen i etaten blir ofte lurt trill rundt av en slesk selger, gjerne med dyre middager og golfturer på kjøpet og kjøper inn systemer uten å rådføre seg med de som skal bruke det om dette dekker deres daglige behov.
Som student minnes jeg matautomatene på Fredrikke som aldri ble brukt.
Som t-bane bruker husker jeg da Sporveien ble tilbudt samme billettsystem som virker så bra i london, men ledelsen ville heller ha noe helt nytt og mye mer avansert. flere millioner senere står også de automatene ubrukt på Majorstua.
Da Nav skulle innføre nytt datasystem, fikk jeg høre et foredrag om hvordan dette skulle effektivisere NAV og skape mer penger til brukerne siden man nå kunne si opp så mange ansatte. Jeg spurte om man ikke for sikkerhets skyld burde kjøre dobbelt opp med gammelt og nytt system i innføringsfasen , men fikk vite at folk som kunne det gamle systemet alt var sagt opp. Jeg spurte om man hadde erfaringer fra systemet andre steder og om man hadde hadde satt i gang kursing i det nye systemet som skulle innføres om noen måneder. Jeg mener å huske at svaret jeg fikk var at et datasystem som var så nytt, dyrt og komplisert selvsagt ville virke perfekt fra dag en slik at man trengte minimalt med kurs. I virkeligheten ble det et halvt år med veldig mye rot og mange NAV-kunder som enten ikke fikk penger, fikk dem for sent eller feil beløp.

Når man ikke bruker datatolker, mangler ledelsen ofte bakkekontakt slik at dei kke forstår nødvendigheten av kursing før man tar nye ting i bruk. Men dette vasr jo ohvbedprinsippe t for NAV-reformn. Slå sammen først og la de ansatte fra sosilakontor og trygdekontor som lære om de nye oppgavene og funksjonene etterpå.

Jeg er derfor frekk nok til å hevde at det offentlige taper millioner når de ikke tar de ansatte med på råd i dataspørsmål og gir dem god tid til å lære nye programmer. I en støvete krok i et arkivskap hos LO finnes en avtale om INNFØRING AV DATA I OFFENTLIG VIRKSOMHET. Den slår fast at man skal samarbeide med de ansatte. Dessverre blir avtalen aldri håndhevet. Derfor må offentlige ansatte lære nye dyre og unødvendig kompliserte programmer som ikke dekker mange av deres behov i fritida si. JEg tror staten kunne spart mye penger på å skreddersy programvare til norsk offentlig virkelighet framfor å kjøper programmer lagd for næringslivet og forsøke å tilpasse norsk offentlig virksomhet til behovene i engelsk eller amerikansk næringsliv.

At regjeringens nye effektivisering sutvalg for offentlig virksomhet ikke har med noen representanter fra de ansatte, lover ikke godt.
#19 Roar Prydz Christensen del 1 09-09-2014 03:50
Jeg har lest i bloggen din om Cecilie som forteller om sitt traumatiske møte som kasteball i Oslos helsevesen.

Det er to ting ved dette som opprører meg. Det første er at Cecilie blir behandlet på denne måten. Dessverre vet vi at hun ikke er helt alene om å oppleve et helsevesen med mangler og som av og til svikter. Hun har helt rett i å sette spørsmålstegn ved dumme og ulogiske avgjørelser, dårlig evne til å kommunisere og se et medmenneske med akutt behov for behandling og omsorg. Pasienter og samfunnet bør ikke finne seg i at det skal være slik. Vi i Norge er rike, og vi burde ha alle forutsetninger for å kunne få helsetjenesten til å fungere bedre. Det er grunn til å kreve forandringer og forbedringer.

Det andre som opprører meg er den enkle avsluttende kommentaren din om «at ansvaret ligger selvsagt hos overordnede beslutningstake re og ledelse, og ikke hardt pressede helsearbeidere som gjør en formidabel innsats innenfor altfor knappe budsjettrammer og en New Public Management-preg et struktur». Selvfølgelig ligger ansvaret hos beslutningstake re og ledere. De skal jo lede og legge til rette for gode tjenester av høy kvalitet og med god service med fokus på enkeltmennesket . Samtidig har både ledere og andre medarbeidere ansvar for egen adferd.

Når det pekes på altfor knappe budsjettrammer, så virker det som om løsningen ligger i å putte enda mer penger inn i systemet. Men er det riktig? Er det penger dette handler om? Ja, i noen tilfeller gjør det kanskje det. Men dårlig styrte og ineffektive tjenester kan også være kostbare. I noen tilfeller kan en reell forbedring kanskje være rimeligere enn å fortsette med dårlig samordnede og lite tilrettelagte systemer. Jeg har levd i mange år, og jeg tror ikke at helsetjenestens problemer løses ved å flytte flere penger fra andre deler av samfunnet inn i medisinsk behandling.
#20 Roar Prydz Christensen del 2 09-09-2014 03:53
Det pekes også på en New Public Management-preg et struktur. Er det slik at en har fått en struktur og ledelsestenknin g i helsetjenesten som bygger på markedsorienter ing og at målet er økonomisk gevinst for aksjeeiere? Ja, noen mener nok det. Jeg er sykepleier og sett systemet fra innsiden både lenge før og etter denne såkalte nytenkningen. Min erfaring er at det hele tiden har vært mange dyktige og engasjerte medarbeidere i helsevesenet. Likevel har jeg sett at innsatsen ikke alltid har gitt de resultatene våre pasienter har trengt og fortjent. Mye sviktet før og dessverre lider fortsatt en del pasienter pga. mangler og dårlig ledelse. Uansett hvilken merkelapp vi setter på ideologiene så må lederne ta utgangspunkt i pasientenes behov, de ressursene som fins og de forutsetninger som er til stede. Mange ledere har kamuflert sin sviktende oversikt og evne til prioritering ved å bruke penger som en ikke har. Resultatet av slik pengebruk har ofte vært at vedlikeholdsmid ler har blitt brukt for å dekke opp for planløst overforbruk. Mange har også trodd at kapasitetsprobl emer løses ved å dytte pasienter inn i korridorene og skru opp arbeidstakten. Men det er ikke klokt. En maskin som har gått varm, er aldri effektiv. Løsningen ligger et annet sted.

Noen sier at vi må ta faget tilbake. Greit! Hvem var det som hadde faget tidligere? Hvem var beslutningstake re «i gamle dager»? Hvem er beslutningstake re fortsatt? Min erfaring er at leger og noe få andre faggrupper alene sitter med lederskapet på grunnplan og overordnet ledelse, - både innad i sykehus og i helsebyråkratie t. Slik var det før og slik er det nå. Hvem skal en da ta faget fra, - og hvem skal en gi det til? Dessverre er det nok ledere som representerer faget som sitter med ansvar for Cecilies tragiske opplevelser. I sykehusene er det mye makt og prestisje knyttet til fagligheten. Kan det være at Faget av og til får andre mål enn de pasientene har?

Jeg er enig i at vi som arbeider på sykehusene må ansvar og ta tak i Cecilies og andre pasienters historie. Selv om Cecilie ønsket det, kan jeg ikke si: "Dette er en enkel sak! Vi omstrukturerer øyeblikkelig!" Jeg har sett raske beslutninger om omstrukturering . Ofte har det ført til mye endring og bruk at mange penger, men forbedringene har mange ganger uteblitt. Jeg håper at de lederne som har ansvar for Cecilies gang gjennom systemet får høre hennes historie, og at de tar dette på alvor. Sykehusene er svært komplekse virksomheter, og derfor må vi ha bevisste og ærlige ledere som bruker tid på å legge til rette for best mulige tjenester for pasientene. Ut fra Cecilies historie er det en rekke konkrete forhold som en leder og ledernes medarbeidere kan ta tak i og sørge for å bedre snarest mulig.

Jeg håper at både politikere og andre kan jobbe i folkets tjeneste og bidra til innsikt og forståelse for helsetjenestens reelle utfordringer. Mange sier i dag at det enkle er ofte det beste. Men det betyr ikke at det alltid er enkelt å finne de enkle løsningene. Vi trenger god fagkunnskap, og dessuten systemer og kunnskap om hvordan tjenestene best legges til rette. Målet må være minst mulig venting slik at pasienten får de rette tjenestene på rett sted til rett tid. I stedet for omstrukturering må vi bruke kunnskap om mangel og svikt til opprydding og forbedring.
+1 #21 Kari Bjørklid 09-09-2014 03:56
Det er ikke de ansatte på sykehus eller sykehjem det er noe galt med, det er kanskje ikke engang at det er for lite ressurser. Jeg mener ansvarsdelingen mellom kommune og stat og mellom ulike instanser i kommunen er fullstendig idiotisk! Det brukes masse ressurser på å gjøre en jobb mange ganger. Hva med å se på organiseringen med nye metoder? La de ansatte få anledning til å delta i prosessene med å finne gode løsninger på hvordan de kan tenke seg å organisere arbeidet. De jobber dag etter dag i dette, de vet hvor problemene er. De må ha mye realkompetanse å bidra med for å få mer fleksible og bedre fungerende løsninger både for seg selv og pasientene. Dette gjelder desverre også i kommunal eldreomsorg. Og i psykiatrien, upraktiske og tungvikte delinger av budsjetter og ressurser mellom kommune og stat. Pasienter blir kasteballer og pårørende bruker masse tid på å finne fram i løsningene. Dette er samfunssøkonomi sk svært ulønnssomt i tillegg til enkeltmennesker s skjebne i dette.
+2 #22 Nina Torgersen 09-09-2014 12:45
kunne de ikke ihvertfall sendt kopi av bilder og beskrivelser sammen med henne ved overføring til nye sykehuset? i en pose hun kunne vise frem.

eller tatt en tlf til en lege og forhørt seg om han vil operere tarmslyng ved tidligere kreftoperasjon ?

eller tatt en tlf til Radiumhospitale t med en gang og spurt der ?

Problemet her synes å være arroganse blandt helsepersonelle t - å ignorere totalt og fullstendig det en pasient sier. Hvor er brukermedvirkni ngen ?

Men stor blomst til hun siste sykepleieren som tok skikkelig tak ! tarmslyng er IKKE til å spøke med !

Personlig hadde jeg ringt til Radiumhospitale t selv, om jeg var i en slik situasjon.

jeg har selv kastet opp ved gastroskopi og ikke fikk pust - likevel så holdt personalet meg nede så jeg holdt på å bli kvelt - bare flaks at jeg ikke døde eller ble alvorlig skadet. Det er helt grusom opplevelse!
+1 #23 Terje Kristensen 09-09-2014 17:41
En utrolig sterk tekst - og dessverre skjer slikt. Sånn kan det gå når NPM skal styre sykehusene våre, og det viktigste er å holde budsjettet. Jeg har stort sett gode erfaringer med norsk helsevesen, men det hjelper lite når noen opplever det Cecilie skriver i bloggen sin.

You have no rights to post comments