Helsevesen

Ansvar for Tone hele døgnet

Ansvar for Tone hele døgnet

Et hjerneslag rammer sjelden bare én person. Da Ulrik Sverdrups kjære gjennom et langt liv ble lam i den ene siden og mistet taleevnen, ble livet hans snudd på hodet.

– Jeg har ansvaret for Tone 24 timer i døgnet, og organiserer alt hun trenger av behandlinger. I tillegg kommer alt husarbeid, alt som skal gjøres her hjemme, er det jeg som må gjøre, sier han til tidsskriftet Det nytter.

Ulrik Sverdrup forteller det alt for mange har opplevd: en kamp for å få tilstrekkelig helsehjelp.

Ulrik forteller at han, etter rehabiliteringen på Sunnaas sykehus, måtte slåss for at hun ikke skulle bli stuet vekk på sykehjem. Etter flere måneder vant han kampen med støtte fra helseombudet i Oslo. Fra og med januar 2011 flyttet Tone hjem etter god rehabilitering på sykehjem.

Å følge opp Tones rettigheter som pasient er et evig arbeid, påpeker Ulrik. Et arbeid som går ut over hans egen helse. Men da han søkte om avlastning, fikk han først avslag. Ni måneder senere ble vedtaket omgjort av fylkesmannen.

Vi kan ikke ha det sånn. Jeg ønsker meg en forvaltning som er på tilbudssiden, og som sier: vi ser at du har et bistandsbehov. Hvordan kan vi stille opp overfor deg og gjøre din hverdag lettere? En forvaltning som framstår som en medspiller. Her har det rødgrønne flertallet i Oslo rådhus en av sine største utfordringer.

Les hele artikkelen i tidsskriftet "Det nytter" nedenfor.

Kommentarer   

+1 #1 Trond Gabrielsen 07-10-2016 12:28
Det er dessverre Sånn erfart, man leter, sliter, søker osv dvs en evig kamp og hverdag. Det sosiale Norge er ikke lenger kommet til at vi stoler altfor mye på IKT maskineriet. Vår erfaring på helse sosial dept. er totalt i ørska fordi Ett hjerneslag er i 1000 varianter og virker forskjellig. At da de nærmeste pårørende er også tilsidesatt er en Skam. Jeg vet av egen erfaring og føler deres hverdagskamp.
+2 #2 Roar Enerly 07-10-2016 12:30
Pårørende er en viktig ressurs og kjenner pasienten best , helsepersonell må lære seg å lytte til vedkommende med respekt.... !
#3 Bård Langseth 07-10-2016 20:36
Altfor mange, i det off, helsevesen, skjønner ikke viktigheten av å være på tilbudsida til mennesker som er tungt belastet helsemessig.
Jeg tror de fleste som søkt hjelp i det private har opplevd hvor mye hyggeligere det er å få hjelp der enn i det offentlige. For meg handler det om å vise respekt og god folkeskikk. Min påstand er at det er ansatt veldig mange uforskammede fagfolk i helsesektoren. De er maktsyke og mangler empati. Trist men sant. Folkeskikk og kunnskap om service bør kreves som en del av utdanningen for leger,sykepleie re og hjelpepleiere.

You have no rights to post comments