Helsevesen
Osloskolens arbeid for elever med dysleksi og dyskalkuli
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Helsevesen
- Publisert tirsdag 20. desember 2016 04:47
På et initiativ Marianne Borgen og meg vedtok et enstemmig bystyre tidligere i år:
«Byrådet bes oppfordre skolene i Oslo til å bli sertifisert som dysleksivennlig skole. Bystyret ber byrådet legge frem en plan innen utgangen av 2016 med konkrete tiltak for hvordan Osloskolen skal bli mer dysleksi- og dyskalkulivennlig.»
Nå har byrådet sendt fram planen for bystyret, og skriver blant annet at byrådet vil:
- utarbeide en læremiddelportal med læremidler og verktøy som Osloskolen skal bruke for elever med dysleksi og dyskalkuli
- gjøre oversikten kjent for skolene, slik at de kan ta læremidlene i bruk
- be skolene sørge for å ha gode system for å kartlegge elever med dysleksi og dyskalkuli og sikre tilpasset opplæring
- oppfordre alle Osloskoler til å gjøre en konkret vurdering av om de kan søke om å bli sertifisert som dysleksivennlig skole
- tilby kompetanseutvikling for lærere i kartlegging av vansker og i bruk av egnede læremidler ved dysleksi og dyskalkuli
- at elever med dysleksi og deres lærere skal få tilbud om sommerskolekurs
- at hver skole skal ha et velfungerende ressursteam som bistår lærerne i å prøve ut ulike læremidler og metoder tilpasset elever med ulike vansker. Ressursteamet skal gi hjelp til eleven og/eller bistå med kompetanseutvikling for læreren
- sørge for felles og forpliktende rutiner for Osloskolen knyttet til elever med rett til tilpasning ved prøver og eksamen
Dette er en bra oppfølging av vårt initiativ!
Kommentarer
Elever som har dysleksi og dyskalkuli kan i verste fall risikere at det vil prege dem både læremessig i skolen og senere i livet hvis ikke de nødvendige hjelpetiltak blir satt inn. Derfor er tidlig intervensjon svært viktig!
Forslagene som legges fram burde være en selvfølge for ALLE skolene og slik sett noe som burde vært pålagt!
Derfor er jeg usikker på om en sertifiseringen er rette veien å gå. Kan det ikke bare kreves at skolene skal innføre dette?
Hva mener du er deres målsetting i Osloskolene?
Trekker dere inn Dysleksiforbund et i dette arbeidet? Benytter dere kompetansen fra folk som sjøl har dysleksi og dyskalkuli?
Hva mener dere med sommerskole?
Det synes å være en utbredt misforståelse, at dysleksi og dyskalkuli er noe folk kan bli kvitt - om de bare "jobber mer" og "går mer på skole" (sommerskole?). Det er ikke sånn! Vi som har denne problematikken vil ha den hele livet. Det er veldig mye opp til skolen, om elever skal SLITE med dette, eller rett og slett få lov til å nå sitt høyeste potensiale på sine premisser!
Det er DET tilpassa og tilrettelagt undervisning handler om og det nedfelles ofte i en IOP. Problemet i den virkelige verden er, at planene er for dårlig, både på papiret og i praksis. Pensumkravene er varianter av det ordinære pensumet og i altfor liten grad tilpassa den enkelte elev og dennes forutsetninger. Dette får fatale konsekvenser for karakterene i norsk og matematikk og gjør det videre utdanningsløpet unødvendig vanskelig!
Dette kunne jeg skrevet meg svett om!!! Fordi jeg har levd et helt liv med dyskalkuli, fordi jeg har to døtre med samme problematikk og fordi jeg som pedagog har jobba med undomsskoleelev er og denne problematikken. Jeg har desverre aldri blitt annet en skuffa over hvor dårlig undervisning disse elevene får. Ta gjerne kontakt, for jeg vil gjerne tilføre mer kjøtt på beina, altså til de punktene du har nevnt
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.