Helsevesen

Ikke lett med pasienttransport til jobb og skole

Ikke lett med pasienttransport til jobb og skole

Line Soggiu og Maria Ødegaard skriver:

"Når man trenger pasienttransport til og fra behandler, blir dette bestilt av behandler. Turen skal bekreftes på telefon til Pasientreiser (et statlig selskap i regi av helseforetakene) av pasienten senest kl. 13 dagen før.  Transporten blir utført av taxiselskaper, etter anbud. Per i dag utføres tjenesten av Norges taxi.

Avtalen innebærer at taxien kan hente pasienten til behandling så mye som 45 min før avtalt tid. Pasienten kan også hentes 45 min etter avtalt tidspunkt etter behandling.

Det blir unødvendig stort fravær på jobb og skole da man kan gå glipp av så mye som 3 timer av en ordinær dag. Da dette ikke er noe man får vite på forhånd, er det umulig å avtale noe med arbeidsgiver og skoleplass. Man får ingen melding om når taxien kommer, noe som gjør at man ikke kan etterlyse taxien før etter avtalt oppmøtetidspunkt.  Denne ordningen gjør det umulig å legge behandling i etterkant av jobb og skole, da man risikerer å måtte stå utenfor stengte behandlingslokaler i 45 min, uansett vær.

Pasienttransport er i utgangspunktet noe som blir innvilget grunnet fysiske eller psykiske utfordringer med å ta seg til behandling. Det medfører unødvendige plager for pasienten som da må stå ute i opptil halvannen time per gang. Ettersom pasientreiser har begrenset åpningstider, er det tidkrevende og komplisert å komme i kontakt med dem for å bekrefte reisen, samt etterlyse taxi ved forsinkelser.

Dette er utelukkende et problem som har oppstått i forbindelse med utforming av kravsrett til anbud. Da andre taxiselskaper kan møte på fem til ti minutter i Oslo, er det rart at Pasientreiser har avtale om at de kan møte 45 min før eller etter avtalt tidspunkt."

Hva er andres erfaring og hva sier Pasientreiser?

Kommentarer   

+1 #1 Nina Egedius 02-10-2018 09:35
En skandale. En hån mot pasientene, - og potensielt til skade og fare for både syke og svake pasienter.

Jeg tror representanter for pasientene skulle ha vært med på å utforme en avtale ang. Pasienttransport.

Er dette nok en gang et eksempel på at man velger penger (lavt anbud) foran kvalitet?
Eller er det noen som tenker at: Pasientene må ikke klage, de skal være "glad" det finnes et offentlig tilbud i det hele tatt? "
Sier dette noe om hvordan visse politikere betrakter pasienter, som kveg som skal fraktes fra A til B?
#2 Hilde Kristin Johnsen 03-10-2018 00:46
Senest idag sto jeg ute i regnet i over 30 min og ventet på transport etter legebesøk. Jeg ringte pasientreiser og fikk da vite at meldingen om oppdraget ennå ikke var sendt ut til drosjesentralen . Legekontoret bestiltedebne turen hele en time tidligere enn tidspunktet da jeg kintaktet pasientreiser for å etterlyse. På grunn av store skader i hoften har jeg store problemer med å stå så slik venting er kjempebelastend e.

You have no rights to post comments