Helsevesen
Inkassovarsel og fakturaer til besvær
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Helsevesen
- Publisert mandag 07. juni 2021 03:58

Christine har sendt meg dette spørsmålet:
"Er det riktig at første purring man får på faktura fra legevakt eller sykehus, skal være en inkassovarsel? Jeg har akkurat mottatt purring på egenandel på en sykehuskonsultasjon. Denne første purringen har overskriften «Inkassovarsel», og det står at kravet går til inkasso hvis det ikke er betalt innen 14 dager.
I fjor var min 99 år gamle mor på legevakta. Hun har antakeligvis mottatt faktura, men er nesten blind, og altså gammel, så hun leverte ikke den til meg. (Hun har fakturaer fra apoteket på avtalegiro, men de sender henne fakturaen uten at hun trenger å betale den, så hun har antakeligvis tenkt det samme her. Hvis hun overhodet har greid å lese den.) Uansett, innen jeg greide å fange det opp, var kravet økt fra kr 345 til nesten kr 1 200. Uten at noen hadde giddet å ringe nærmeste pårørende for en 99-åring som på det tidspunktet bodde aleine.
Bør ikke helsevesenet innse at de forholder seg til mennesker og ikke maskiner, også når det gjelder innkreving av egenandeler? Jeg synes SV skal kreve en mer human innkrevingsmåte av egenandel for helsehjelp. Dette tror jeg det er flere enn meg som irriterer seg over. Det skulle vært interessant å vite hvor mange av disse sakene som faktisk går til rettslig inkasso, og som får mangedoblet kravene før de blir betalt."
Jeg tar saken i de riktige kanaler, men hva er andres erfaringer?
Kommentarer
Nå har jeg drevet for meg selv siden 1995, med en god del kunder hvert år, som jeg fakturerer i porsjoner gjennom hele året. Jeg jobber mye med unge mennesker, og oftest er det foreldrene som betaler.
Det jeg har gjort, fordi jeg hater dette gebyr-tullet, er at jeg sier til mine kunder at det er mitt ansvar å fakturere, mitt ansvar å minne dem på ubetalte regninger, og at det de betaler for mine tjenester inkluderer alle påminnelser. Ingen gebyrer. Ingen trusler om inkasso. Ingen rettslige salærer eller andre fordyrende grep som gir dem dårlig samvittighet og meg mindre glede i jobben.
I løpet av 26 år har jeg opplevd at to (2!) regninger ikke er betalt. Det tror jeg er ganske unikt, men det er ikke tilfeldig. Det handler om at jeg driver forretningene mine etter andre prinsipper, som setter mennesket først.
De to gangene det skjedde at noen ikke betalte (etter noen påminnelser), handlet det om mennesker som virkelig var i klemma, og da utferdiget jeg gladelig en kreditnota, og sendte dem, så de skulle se at nå krever jeg ingenting mer. Saken er opp og avgjort, uten at de må betale regningen.
Det har jeg råd til.
Og det er bedre for dem.
Min erfaring er altså at mennesker ønsker å betale for seg. Jeg opplever at folk gir meg ros for denne måten å gjøre det på. Det er litt spesielt å få ros for faktureringen, tror jeg.
Men folk liker altså å bli behandla på denne måten. Det er avslappende og positivt. Det er faktisk hyggelig å kommunisere slik med de som "alltid" er seine med betalingen.
Og de betaler.
Så hvorfor har vi gebyrer?
Hva skal vi egentlig med inkasso-byråer?
Det gir ikke høyere betalingsvilje.
Det gir ikke større inntjening.
Det gir ingenting positivt.
Så hvorfor i all verden skal vi ordne oss slik???
Og jeg opplevde at fakturaer ikke engang kom i posten. Flere egenandeler på een dag. Noe kom fram, annet ikke, noen steder ble jeg bedt om å betale egenandel - viste ikke at det var mer. Inkassobyrået melder at vi selv er ansvarlige for å undersøke om hva det blir av fakturaen. Men når en ikke fikk vite at også denne undersøkelse har sin egen egenandel - Da hjelper det ikke engang å være relativt oppegående, høyt utdannet, og med særdeles god kjennskap til offentlig sektor. Du er sjanseløs!
Mange gidder ikke gå veien via betalingsvarsel hvis en regning ikke blir betalt i tide, men går rett til inkassovarsel. Hvis du ringer dem, sier de at det ikke er ment som inkassovarsel (!!) men som betalingsvarsel .... Ja tro det den som kan....
Min samboer fikk inkasso fra ett legesenter i Troms, problemet var at hun ikke hadde vært nord for Steinkjær.
Firmaet har også trolig Norgesrekord i "Faktura ikke mottatt", så kommer det noe med gebyr uten at du har fått faktuaen, send mail til "kundeservice
Det er kun lov å ta fakturagebyr (også om de kaller der miljøgebyr), dersom du selv velger å betale med faktura.
Det skal da være mulig å betale kontant, eller med bankkort, om den maskinen ikke virker, ta bilde av feilmeldingen.
Jeg har en 7 8 fakturaer inne med klage pga disse fakturagebyrene.
Hele familien fikk Korona, og slapp ikke inn på legevakta eller hos legen, vi ble behandlet i bilen.
Ergo hadde vi ingen annen måte å betale på, så fakturagebyrene var ulovlige.
For tiden prøver de seg med "SMS-faktura", og mener at den gir rett til fakturagebyr.
En SMS med et uspesifisert beløp og 24 timers gyldighet er verdiløs for å gi fakturagebyr, siden fristen er ulovlig kort, og beløpet er ikke spesifisert.
Får du en purring kan du kreve korrigert faktura (om det skulle vært uten fakturagebyr, som de tar inn mange millioner på hos folk som ikke vet at det er feil.
Man kan logge inn i en "Pasientsky", noe jeg nekter å bruke da jeg ikke stoler på Melin lenger enn jeg kan kaste en fresende villkatt.
Jeg har krevd at alt om meg slettes i den skya, datatilsynet neste, for det har jeg ikke gitt samtykke til, tvert imot.
Det viktigste er, at det er legen som er motpart, og hxn møter ikke i forliksrådet.
Noen ganger har de sendt saken til Namsmannen, som det er viktig å svare, og sende ved kopi av alle mailer sendt Convene.
En omstridt faktura kan ikke drives inn lovlig, om ikke klagen er åpenbart feil, og tilbakevist.
Slipper man unna gebyrene man har klart å pådra seg om man når frikortgrensen i mellomtiden, eller fortsetter de å drive inn disse gebyrene uansett?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.