Helsevesen

Inkassovarsel og fakturaer til besvær

Inkassovarsel til besvær

Christine har sendt meg dette spørsmålet:

"Er det riktig at første purring man får på faktura fra legevakt eller sykehus, skal være en inkassovarsel? Jeg har akkurat mottatt purring på egenandel på en sykehuskonsultasjon. Denne første purringen har overskriften «Inkassovarsel», og det står at kravet går til inkasso hvis det ikke er betalt innen 14 dager. 

I fjor var min 99 år gamle mor på legevakta. Hun har antakeligvis mottatt faktura, men er nesten blind, og altså gammel, så hun leverte ikke den til meg. (Hun har fakturaer fra apoteket på avtalegiro, men de sender henne fakturaen uten at hun trenger å betale den, så hun har antakeligvis tenkt det samme her. Hvis hun overhodet har greid å lese den.) Uansett, innen jeg greide å fange det opp, var kravet økt fra kr 345 til nesten kr 1 200. Uten at noen hadde giddet å ringe nærmeste pårørende for en 99-åring som på det tidspunktet bodde aleine. 

Bør ikke helsevesenet innse at de forholder seg til mennesker og ikke maskiner, også når det gjelder innkreving av egenandeler? Jeg synes SV skal kreve en mer human innkrevingsmåte av egenandel for helsehjelp. Dette tror jeg det er flere enn meg som irriterer seg over. Det skulle vært interessant å vite hvor mange av disse sakene som faktisk går til rettslig inkasso, og som får mangedoblet kravene før de blir betalt."

Jeg tar saken i de riktige kanaler, men hva er andres erfaringer?

Kommentarer   

#1 Kari Aanonsen 07-06-2021 08:19
Jeg er bare så enig! Min gamle far som alltid har hatt full kontroll på økonomi og regninger og neppe har fått en inkasso i sitt liv blir helt satt ut når det kommer et inkassovarsel fordi han i en stressa situasjon på legekontoret ikke husker å streve seg bort til betalingsautoma ten og krongle seg gjennom dialogen i den
+5 #2 Tomas H V Mørkrid 07-06-2021 08:44
Hm, det er noe med dette gebyr- og inkasso-regimet som jeg slett ikke liker. Har vært fattig mesteparten av livet, så jeg har kjent det på kroppen, og i sinnet. Det er ikke kult.
Nå har jeg drevet for meg selv siden 1995, med en god del kunder hvert år, som jeg fakturerer i porsjoner gjennom hele året. Jeg jobber mye med unge mennesker, og oftest er det foreldrene som betaler.
Det jeg har gjort, fordi jeg hater dette gebyr-tullet, er at jeg sier til mine kunder at det er mitt ansvar å fakturere, mitt ansvar å minne dem på ubetalte regninger, og at det de betaler for mine tjenester inkluderer alle påminnelser. Ingen gebyrer. Ingen trusler om inkasso. Ingen rettslige salærer eller andre fordyrende grep som gir dem dårlig samvittighet og meg mindre glede i jobben.
I løpet av 26 år har jeg opplevd at to (2!) regninger ikke er betalt. Det tror jeg er ganske unikt, men det er ikke tilfeldig. Det handler om at jeg driver forretningene mine etter andre prinsipper, som setter mennesket først.
De to gangene det skjedde at noen ikke betalte (etter noen påminnelser), handlet det om mennesker som virkelig var i klemma, og da utferdiget jeg gladelig en kreditnota, og sendte dem, så de skulle se at nå krever jeg ingenting mer. Saken er opp og avgjort, uten at de må betale regningen.
Det har jeg råd til.
Og det er bedre for dem.
Min erfaring er altså at mennesker ønsker å betale for seg. Jeg opplever at folk gir meg ros for denne måten å gjøre det på. Det er litt spesielt å få ros for faktureringen, tror jeg.
Men folk liker altså å bli behandla på denne måten. Det er avslappende og positivt. Det er faktisk hyggelig å kommunisere slik med de som "alltid" er seine med betalingen.
Og de betaler.
Så hvorfor har vi gebyrer?
Hva skal vi egentlig med inkasso-byråer?
Det gir ikke høyere betalingsvilje.
Det gir ikke større inntjening.
Det gir ingenting positivt.
Så hvorfor i all verden skal vi ordne oss slik???
+1 #3 Helene Bank 07-06-2021 10:37
Det er ikke mulig med telefon Ivar, for de dytter ansvaret rundt til hverandre. Helfo- avdeling - inkassobyrå.
Og jeg opplevde at fakturaer ikke engang kom i posten. Flere egenandeler på een dag. Noe kom fram, annet ikke, noen steder ble jeg bedt om å betale egenandel - viste ikke at det var mer. Inkassobyrået melder at vi selv er ansvarlige for å undersøke om hva det blir av fakturaen. Men når en ikke fikk vite at også denne undersøkelse har sin egen egenandel - Da hjelper det ikke engang å være relativt oppegående, høyt utdannet, og med særdeles god kjennskap til offentlig sektor. Du er sjanseløs!
#4 Marius Braathen 07-06-2021 11:16
En eldre mann jeg kjenner bestilte vaksinepapirer fra legen på legekontoret Linderud for han skal med Kiel båten på onsdag. Måtte betale 250 kroner. Ikke nok med det. Han fikk SMS betal innen 24 timer ellers får du gebyr. Før han hadde fått papirerene. Dette var dagen etter samtalen. Han er ikke teknisk og har ikke data. Sender regninger i posten han. Måtte ringe sin søster for å få henne til å betale for han. Vaksinen blir jo ikke gratis om eldre må betale 250 for papiret. Sykt er mitt ord. Helt vildt og hvorfor SMS om betaling. Når han ringte å bestilte så spurte han om han kunne betale på legekontoret. Ja null problem, men det stemte ikke'
+1 #5 Dorte Kristensen 07-06-2021 12:50
Ja jeg husker at min mor som var nesten blind og ikke kunne bevege seg særlig mye også fikk brev hun ikke kunne lese. Og regninger kom og hun forsto etterhvert lite av det, men måtte bo hjemme. Hun døde 98 år gammel i 2018. Jeg som pårørende syns det var lite hjelp å få fra det offentlige selv om hun var " inne i systemet" . Telefon som var for blinde? hun fikk ikke til å legge på røret. Så jeg kjørte å se om hun hadde det bra. osv.. Heller ikke regninger var det lett for henne. Hun hadde alltid noen kontanter så hun kunne betale de som friserte henne eller tok fotpleie. Ikke enkelt for henne for hun så ikke om det var femhundre eller 50..
#6 Geir Bjørhusdal 07-06-2021 13:17
Ikke alle regninger er på e-faktura eller avtalegiro.
Mange gidder ikke gå veien via betalingsvarsel hvis en regning ikke blir betalt i tide, men går rett til inkassovarsel. Hvis du ringer dem, sier de at det ikke er ment som inkassovarsel (!!) men som betalingsvarsel .... Ja tro det den som kan....
+1 #7 Toril Øvregaard Kvæven 07-06-2021 14:42
Vi måtte passe på for mor også! Hun kunne ikke klart alt selv! Tenker på alle som ikke har noen yngre rundt seg daglig og ikke greier å holde rede på alt mulig!!! Mor fikk ikke betale med kontanter på legekontoret, og hun hadde ikke bankkort, ville bare ha kontanter med som hun hadde brukt i hele sitt liv. Hun var fortvilet da hun ikke fikk bruke egne penger, så jeg la ut og fikk igjen. Slik bør det ikke være. Eldre med kontanter trenger å føle verdighet /respekt for seg selv, føle at de mestrer og kan gjøre opp for seg, slik de tidligere alltid har gjort det!!!
#8 Bjørn Vidar Pedersen 07-06-2021 15:24
Inkasso fra helsevesenet er ganske vanlig, ikke fordi folk ikke vil betale men fordi store deler av helsevesenet bruker Melin Collectors eller Convene som det heter nå. Det de tjener penger på er inkasso og ikke fakturering. Fakturaer sendes på SMS (som mange eldre ikke kan bruke), de sendes sent ut så betalingsfriste n blir kort, sendes til feil person eller til en adresse pasienten ikke har hatt på flere år, de sender regninger til inkasso som er betalt forlengst, ringer man dem svarer de ikke og det tar ofte lang tid hvis man sender mail også (send alltid mail så har man den dokumentasjonen i orden).
Min samboer fikk inkasso fra ett legesenter i Troms, problemet var at hun ikke hadde vært nord for Steinkjær.
+1 #9 Bjørn Foss Gravingen 07-06-2021 22:45
Det er klare lover for alt med fakturering, og Melin/Convene inorerer de fleste.
Firmaet har også trolig Norgesrekord i "Faktura ikke mottatt", så kommer det noe med gebyr uten at du har fått faktuaen, send mail til "" og krev originalfaktura.
Det er kun lov å ta fakturagebyr (også om de kaller der miljøgebyr), dersom du selv velger å betale med faktura.
Det skal da være mulig å betale kontant, eller med bankkort, om den maskinen ikke virker, ta bilde av feilmeldingen.
Jeg har en 7 8 fakturaer inne med klage pga disse fakturagebyrene.
Hele familien fikk Korona, og slapp ikke inn på legevakta eller hos legen, vi ble behandlet i bilen.
Ergo hadde vi ingen annen måte å betale på, så fakturagebyrene var ulovlige.
For tiden prøver de seg med "SMS-faktura", og mener at den gir rett til fakturagebyr.
En SMS med et uspesifisert beløp og 24 timers gyldighet er verdiløs for å gi fakturagebyr, siden fristen er ulovlig kort, og beløpet er ikke spesifisert.
Får du en purring kan du kreve korrigert faktura (om det skulle vært uten fakturagebyr, som de tar inn mange millioner på hos folk som ikke vet at det er feil.
Man kan logge inn i en "Pasientsky", noe jeg nekter å bruke da jeg ikke stoler på Melin lenger enn jeg kan kaste en fresende villkatt.
Jeg har krevd at alt om meg slettes i den skya, datatilsynet neste, for det har jeg ikke gitt samtykke til, tvert imot.
Det viktigste er, at det er legen som er motpart, og hxn møter ikke i forliksrådet.
Noen ganger har de sendt saken til Namsmannen, som det er viktig å svare, og sende ved kopi av alle mailer sendt Convene.
En omstridt faktura kan ikke drives inn lovlig, om ikke klagen er åpenbart feil, og tilbakevist.
#10 Unni Fonneland 09-06-2021 12:45
Dette er ikke mindre enn hårreisende! Og det skyldes «elefanten i rommet» som ingen tør å si noe om eller kritisere, nemlig den ekstreme og brutale digitaliseringe n vi er utsatt for. Digitalt diktatur kaller jeg det. Offentlig sektor er en versting. Der er det ingen hjelp å få til noe som helst, om man ikke klarer eller forstår hvordan man skal ta seg frem, og sitter der alene med en laptop. De virkelig gamle i samfunnet gir man glatt blaffen i. Vi skal huske at de har håndtert hele livet sitt i alle år uten en eneste dataskjerm. De har kunnet alt, og greid alt, men mange klarer ingenting lenger, om de er aldri så klare i hodet. Det er uverdig og inhumant. Hva med de som ikke har nære pårørende, eller andre som kan hjelpe til?
#11 PW Jensen 09-06-2021 21:19
Dette er uverdig og uanstendig! Vi har antakelig de beste fagfolkene når det gjelder medisinsk behandling. Men den "merkantile" delen i helsevesenet har et betydelig forbedring-pote nsial. Kan årsaken være at mange tidligere politikere har funnet seg lederstillinger i helsevesenet?
#12 Mari Marthe Katt-Ugle Apenæs 30-06-2021 00:51
Jeg er bare nysgjerrig: Teller det man betaler i gebyrer med på opptjening av frikort?
Slipper man unna gebyrene man har klart å pådra seg om man når frikortgrensen i mellomtiden, eller fortsetter de å drive inn disse gebyrene uansett?

You have no rights to post comments