Helsevesen

Helsearbeidere med næringsvirksomhet på si'

”Kommunen bør avklare om det er akseptabelt at bydelene kjøper omfattende tjenester fra en privat virksomhet som i hovedsak drives av kommunens egne ansatte”. Det er at av spørsmålene det private konsulentfirmaet Nosyko stiller, i en rapport bestilt av Høyre-byrådet i Oslo. Men byrådet har ikke i tilstrekkelig grad sett dette som et problem.. Det er dokumentert at omkring 15 ansatte ved Dikemark og Gaustad arbeider og/eller har eierinteresser i to private institusjoner som tar i mot pasienter fra de samme to kommunale psykiatriske sykehusene., påpeker Ivar Johansen.

Helsearbeidere med næringsvirksomhet på si'

Av Ivar Johansen, bystyremedlem i Oslo (SV)
 

”Kommunen bør avklare om det er akseptabelt at bydelene kjøper omfattende tjenester fra en privat virksomhet som i hovedsak drives av kommunens egne ansatte”. Det er at av spørsmålene det private konsulentfirmaet Nosyko stiller, i en rapport bestilt av Høyre-byrådet i Oslo. Men byrådet har ikke i tilstrekkelig grad sett dette som et problem.. Det er dokumentert at omkring 15 ansatte ved Dikemark og Gaustad arbeider og/eller har eierinteresser i to private institusjoner som tar i mot pasienter fra de samme to kommunale psykiatriske sykehusene.


Tunge, psykiatriske pasienter er stor butikk, med en døgnpris – når de er på sykehusnivå - på 8 – 10.000 kroner pr. døgn.


Det er særs viktig at sykehusenes samarbeidspartnere, for eksempel bydelene, kan være trygg på at sykehusene gir en anbefaling fundert på rene faglige vurderinger knyttet til overføring av pasienter til andre enheter. At det ikke kan stilles spørsmål ved om det er egne, private, økonomiske interesser som ligger bak. Derfor er det uakseptabelt at kommunalt sykehusansatte samtidig har betydelige næringsinteresser, styreverv eller ansvarsposisjoner i private institusjoner som tar i mot pasienter fra kommunen.


Jeg kan ikke se at Oslo-sykehusenes ledelse ivaretar tilstrekkelig aktsomhet for å forhindre dobbeltroller.


La meg ta 3 eksempler:


- en styreleder og overlege  i en privat psykiatriinstitusjon som selger tjenester til Oslo kommune har samtidig eget kontor inne på kommunens psykiatriske sykehus, og utfører der pasientbehandling for kommunen.

- en person som for noen uker siden i lokalpressen ble presentert som gründer og deleier av den samme institusjonen har samtidig heltidsstilling på kommunens sykehus, hvor han som avdelingssykepleier deltar i avdelingsledelsens drøftelser om bl.a. mulig utflytting av pasienter.

- i sommer skulle en tung psykiatrisk pasient utskrives fra Dikemark og overføres til lavere omsorgsnivå. I møte med bydel Grorud anbefalte legen i kraft av å være avdelingsoverlege ved Aker den private institusjon han selv eier. Dagen etter oversendte hans private institusjon tilbud til bydelen. Rådhuset ble informert, som ikke fant noen grunn til å reagere.


Det flyttes pasienter direkte fra Dikemark og Gaustad til de private institusjonene de kommunalt ansatte eier. Da er det særs uheldig at de ansatte risikerer å sitte på begge sider av bordet ved beslutningsprosessen. Og jeg vil understreke at beslutningsprosessen er også det å påvirke den psykiatriske sykehuspasienten til å ønske seg til bestemte institusjoner. Det er derfor ikke bare ansvarlig behandlende lege som involveres, men også det øvrige personalet.. Derfor er det uheldig at så mange ansatte på de aktuelle avdelingene på Dikemark, Gaustad og Aker i praksis står for av de to private institusjoner.


I det private næringsliv – hvor jeg jobber – ville det ut fra et føre-var-prinsipp aldri vært akseptert å komme i slike potensielle dobbeltroller. Men i Oslo kommune har dette vært mulig over lang tid, uten at byens politiske ledelse har reagert.


Men nå kan det være håp om en endring. Bystyret i Oslo har vedtatt å be byrådet å vurdere å endre personalreglementet for ”å forhindre at enkeltpersoner ansatt i Oslo kommune har eller oppretter privat virksomhet som skaper en konkurransesituasjon eller lojalitetskonflikt mellom den ansattes personlige økonomiske interesser og likeartet kommunal virksomhet.”

Det er bra at et enstemmig bystyre tydelig nå vil sette en stopper for denne virksomheten.
 

(Arena, Norsk Kommuneforbunds Fagblad febr. 2001)