Miljø og kollektivtrafikk

Natur og Ungdom: Bilfritt sentrum nå!

Natur og Ungdom: Bilfritt sentrum nå!I en uttallelse fra Natur og Ungdom sitt landsmøte kreves det at Oslo bystyre oppfyller målet sitt om å halvere klimagassutslippene i Oslo innen 2030 og går inn for et bilfritt Oslo sentrum. Å innføre restriksjoner på biltrafikken ved å gjøre Oslo sentrum bilfritt er avgjørende for å nå dette målet. Derfor krever Natur og Ungdom at Oslo bystyre går inn for et bilfritt Oslo sentrum.


Natur og Ungdom samlet til landsmøte i Fredrikstad 8.-11. januar 2009, krever at Oslo bystyre oppfyller målet sitt om å halvere klimagassutslippene i Oslo innen 2030 og går inn for et bilfritt Oslo sentrum.

Transportsektoren står for nær en tredel av Norges klimagassutslipp, og i Oslo står veitrafikken alene for over 50 prosent av klimagassutslippene. Skal vi kunne kutte utslippene, må de miljøvennlige alternativene være konkurransedyktige, samtidig som det må bli vanskeligere å bruke bil. Siden 1991 har klimagassutslippene fra veitrafikken i Oslo økt med 16 prosent, og prognoser viser at trafikken vil vokse med over 30 prosent innen 2025.

Biltrafikken er også den største kilden til lokal luftforurensning. På grunn av blant annet svevestøv dør 300- 600 personer årlig i Oslo-området som en direkte følge av den dårlige luftkvaliteten, og langt flere lever med plagene den medfører.

Undersøkelser viser at reisetid er viktigst for folks valg av transportmiddel. Det er derfor et problem at biler i Oslo sentrum sinker den miljøvennlige kollektivtransporten, dessuten er det vanskelig for syklister og fotgjengere å komme seg fram. Det er vanskelig å være miljøvennlig når bilene dominerer sentrum.

Hvis Oslo sentrum innenfor Ring 1 blir bilfritt, vil det bli mer attraktivt å velge miljøvennlige transportmidler, noe som igjen vil føre til lavere klimagassutslipp. Luftkvaliteten vil også bli merkbart bedre, og sentrum vil ha god plass til syklister, fotgjengere og kollektivtrafikk. Handikappede må selvfølgelig fortsatt ha mulighet til å bruke bilen, og varelevering kan skje innenfor bestemte tider på døgnet. Det er også en forutsetning for ordningen at kollektivtilbudet blir enda bedre.

Oslo-regionen har allerede et godt kollektivtilbud med trikk, t-bane, lokaltog og buss, og har gode muligheter for videreutbygging. Byen har derfor også et godt utgangspunkt for å gjennomføre tiltaket med et bilfritt sentrum. Det har imidlertid manglet politisk vilje til å gjennomføre restriksjoner på biltrafikken. Med dette tiltaket vil Oslo bli den foregangsbyen hovedstaden bør være, og bli et godt eksempel for andre storbyer ved å gå foran med tiltak som uansett må komme.

Oslo kommune har som mål å halvere klimagassutslippene i forhold til 1990-nivå innen 2030. Å innføre restriksjoner på biltrafikken ved å gjøre Oslo sentrum bilfritt er avgjørende for å nå dette målet. Derfor krever Natur og Ungdom at Oslo bystyre går inn for et bilfritt Oslo sentrum.