Miljø og kollektivtrafikk

Mer kollektivtrafikk med færre P-plasser

Mer kollektivtrafikk med færre P-plasserBompengesatser eller køprising/rushtidsavgift. Noen vil si pest eller kolera. Men uansett nødvendig for å bremse bilstrømmen og takle den kommende, voldsomme tilflytningen til Oslo, mener flere sentrale samferdselspolitikere. Det som likevel gir en større effekt – enn om bompengesatsene ble doblet – er å gjøre det vanskeligere å parkere i hovedstaden og de andre største norske byene. Som Transportøkonomisk institutt (TØI) skriver i dokumentet «Storbytrafikken i dag og fem til ti år framover»:

- Dersom man forsøker å løse trengselsproblemene ved å bygge ut veisystemet, vil man fort oppleve at en del av dem som tidligere reiste kollektivt, begynner å kjøre bil.
- Parkeringsrestriksjoner vil ha større effekt enn om bomringsatsene dobles.

Les sammendrag av rapporten
Les hele rapporten

Kommentarer   

#1 Lars-Erik Østerud 17-09-2009 09:17
Jeg skulle ønske jeg kunne bytte min gratis skattefri P-plass på jobben i et månedskort, men det er det ingen som hjelper til med. Jobben vil ikke sponse månedskortet mitt, og selv om de hadde gjort det hadde jeg blitt skattelagt for fordelen.

Det burde vært omvendt. At man kunne få månedskort av jobben, og at dette ikke ble skattebelagt (men isteder P-plasser).

Men det krever både at firmaene er villige til å sponse månedskortet, og at politikerne endrer skattereglene.

Men ingen vil gjøre noen av delene :-(
#2 Gary Cooper 17-09-2009 09:29
En mer samfunnseffekti v løsning er høyst sannsynlig å nulle kollektivsatsen e for folk flest i pressområdene (de såkalt store byene). Begynn med det. Å øke og (sterkt) forbedre kollektivtilbud et vil naturligvis også avhjelpe trafikkprobleme ne. Om det er miljøvennlig i et land som Norge der selv de store byene er for småtteri å regne - og der trafikkprobleme ne er beskjedne i byene , er nok et ganske åpent spørsmål. Ofte vil økt kollektivtilbud kun øke forurensningen sammenlignet med bil. Det er min uærbødige påstand. Å forbedre kollektivtilbud et i rushtidene kan imidlertid nok være samfunnsøkonomi sk og miljømessig lønnsomt. At bilene blir mer miljøvennlige, er naturligvis et stort pluss lokalt. Dette behøver man ikke større statlige inntekter til; det er "bare" å gjøre en rekke offentlige institusjoner mer effektive, samt fjerne samfunnsmessig contraproduktiv e ordninger - og det er det ikke rent lite av i Norge. Men da nytter det ikke å følge boka til SV.
#3 Rafael Cobo 17-09-2009 09:33
Mange blir stoppet av vanskelige kombinasjoner med kollektivtrafik k når man skal rekke barnehage/SFO/a ktiviteter/... i den travle hverdagen. Kunne det være en idé med billige P-plasser (med god kollektivt tilbud derfra) i utkantet og dyre i sentrum?
#4 Terje Håkstad 17-09-2009 09:34
Cobo har et godt poeng, og dokumentet fra TØI utelukker jo ikke at man kan ha flere tanker i hodet i samtidig. Kollektivtilbud et må være bra nok til at det er attraktivt, men å fjerne P-plasser er et relativt enkelt grep som folk forstår.
Ja til grønne lunger i sentrum!
#5 Linda 17-09-2009 09:42
Hva med å redusere de stive prisene på kollektivtrafik ken? Hva med å få togene til å gå i rute? Hva med å redusere prisene på El-biler? Hva med å øke vrakpanten? Hva med å bygge bedre og mer miljøvennlige veier? Hva med rett og slett å få litt vett mellom øra? Vil man "redde" miljøet må man legge til rette for det med fornuftige og realistiske tiltak! Man må gjøre det atraktivt for folk å tenke miljøvennlig, ikke tvinge folk med å "fjerne" og inskrenke andre alternativer! Incentiver fungerer bedre en direktiver!
#6 Toralf Sandåker 17-09-2009 10:20
Hodeløst å kutte P-plasser før kollektivløsnin ger er på plass. Og det omfatter lavere pris og raskere transport.
#7 Hans-Petter Lyshaug 17-09-2009 10:34
Behovet for "personlig transport" eller ikke er mer spørsmål om vane og bevissthet enn noe annet.

Samtidig må kapasiteten på kollektivtilbud et utvides betydelig, dersom man skal kunne ta imot flere reisende enn i dag.
#8 Per-Trygve Hoff 17-09-2009 10:37
Et bedre forslag enn å strupe parkeringstilbu det for dem som virkelig trenger det, er å reservere de fleste (etterhvert) P-plassene i sentrum til små og rimelige el-biler (utslippsfrie biler).
Dette ville få fart på utfasingen av bensin/dieselbi ler og samtidig opprettholde et nødvendig tilbud til småbarnsfamilie r og andre i tidsklemma - som nesten uansett kollektivtilbud vil være avhengig av personlig transport. Antagelig ville det også være et alternativ for dem som uansett bompengeprising har råd til fortsatt å kjøre inn til sentrum.
Samtidig må kollektivtilbud et fortsatt utbygges og flere "park & ride" parkeringsplass er rund bykjernen etableres.
Høyre foreslo dette i siste Kommuneplan, men fikk ikke rødgrønn og V-støtte til dette.
#9 Tormod V. Burkey 17-09-2009 13:07
Skal man strupe inn på parkeringsplass ene må man gjøre det soleklart for alle hvorfor man gjør det, ellers oppnår man bare å gjøre folk irritert. Det må være klart uttalt at dette er et ledd i å få folk til å kjøre mindre bil. Generelt er gode løsninger så lite irriterende i hverdagen som mulig.

Hva med å gjøre noe med den notoriske tidsklemma? Gjøre det så folk jobber mindre (færre dager), setter forbruk lavere på prioritetsliste n, får færre barn som skal kjøres i barnehage, til forskjellige fritidssysler, og som etterhvert vokser opp til å kjøre bil, fly, kjøpe hus som skal varmes opp, kjøpe ting som industrien produserer og transporterer med bruk av fossile brennstoff, få egne barn som igjen må kjøres hit og dit, etc. etc., akkurat som sine foreldre...

Bryt sirkelen, kutt maset, få fokus på livskvalitet. Gleden ved å gjøre noe annet enn en jobb som må kjøres til. Gleden av å leve i en verden som ikke lenger er ødelagt av mennesker...

Men det krever tid og innsats for å bøte på all den skaden som allerede er gjort.
#10 Hanne Lyssand 17-09-2009 16:14
Politikerne har en tendens til å gjøre det som haster mest først. Når kapasiteten blir sprengt gjør det at presset på å løse problemet blir mye større. Nå gjør bilkøene at presset er størst på å løse vei problemet. Har sympati med småbarnsforeldr ene, men det er ikke de som sitter i kø inn til sentrum det har de ikke tid til.
#11 Per-Trygve Hoff 17-09-2009 16:22
De bilførerne du antagelig sikter til, Hanne, vil nok fortsatt sitte i de store bilene sine inn til byen, uansett om du fordobler eller tredobler bompengene og reduserer offentlige parkeringsplass er. Men om du gir dem som velger el-bil en betydelig tids-fordel, ved at de kan finne en P-plass rett utenfor der de skal, bare de altså kjører el-bil, så ville både jeg og alle mine venner med enda større biler enn jeg, ganske snart bytte bort bensin/diesel-b ilen med en liten el-bil.
Tidsfaktoren er 100-ganger (?) viktigere enn krone-faktoren.

Derfor et også et godt kollektivnett og 5-min ruter så viktig.
Men siden du aldri kan få et kollektivnett som tilbyr dør-til dør med null rute-skifte underveis for alle med reelt dårlig tid, kan selv verdens beste kollektivsystem aldri erstatte bilen 100%. Selv jeg innser at for tid er penger, enten du er småbarnsforelde r, forretningspers on eller noe helt annet..
#12 Åshild Fitje 18-09-2009 19:41
Bare ikke glem å legge inn godt med handicap-parker ingsplasser til de som ikke har valget om å kjøre eller la vær! Det må aldri glemmes oppi bra miljøverntiltak !
#13 Kjetil 18-09-2009 21:54
Det å stå i kø i morgenrushet og ettermiddagsrus het på Lambertseterban en er ikke gøy. Det å redusere biltrafikken er jeg for, men man må utbygge kollektivtrafik ken som kan ta seg av de som vil slutte å kjøre bil.

You have no rights to post comments