Miljø og kollektivtrafikk
Mer kollektivtrafikk med færre P-plasser
- Detaljer
-
Overordnet kategori: Temaer
-
Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
-
Publisert torsdag 17. september 2009 04:49
Bompengesatser eller køprising/rushtidsavgift. Noen vil si pest eller kolera. Men uansett nødvendig for å bremse bilstrømmen og takle den kommende, voldsomme tilflytningen til Oslo, mener flere sentrale samferdselspolitikere. Det som likevel gir en større effekt – enn om bompengesatsene ble doblet – er å gjøre det vanskeligere å parkere i hovedstaden og de andre største norske byene. Som Transportøkonomisk institutt (TØI) skriver i dokumentet «Storbytrafikken i dag og fem til ti år framover»:
- Dersom man forsøker å løse trengselsproblemene ved å bygge ut veisystemet, vil man fort oppleve at en del av dem som tidligere reiste kollektivt, begynner å kjøre bil.
- Parkeringsrestriksjoner vil ha større effekt enn om bomringsatsene dobles.
Les sammendrag av rapporten
Les hele rapporten
You have no rights to post comments
Kommentarer
Det burde vært omvendt. At man kunne få månedskort av jobben, og at dette ikke ble skattebelagt (men isteder P-plasser).
Men det krever både at firmaene er villige til å sponse månedskortet, og at politikerne endrer skattereglene.
Men ingen vil gjøre noen av delene :-(
Ja til grønne lunger i sentrum!
Samtidig må kapasiteten på kollektivtilbud et utvides betydelig, dersom man skal kunne ta imot flere reisende enn i dag.
Dette ville få fart på utfasingen av bensin/dieselbi ler og samtidig opprettholde et nødvendig tilbud til småbarnsfamilie r og andre i tidsklemma - som nesten uansett kollektivtilbud vil være avhengig av personlig transport. Antagelig ville det også være et alternativ for dem som uansett bompengeprising har råd til fortsatt å kjøre inn til sentrum.
Samtidig må kollektivtilbud et fortsatt utbygges og flere "park & ride" parkeringsplass er rund bykjernen etableres.
Høyre foreslo dette i siste Kommuneplan, men fikk ikke rødgrønn og V-støtte til dette.
Hva med å gjøre noe med den notoriske tidsklemma? Gjøre det så folk jobber mindre (færre dager), setter forbruk lavere på prioritetsliste n, får færre barn som skal kjøres i barnehage, til forskjellige fritidssysler, og som etterhvert vokser opp til å kjøre bil, fly, kjøpe hus som skal varmes opp, kjøpe ting som industrien produserer og transporterer med bruk av fossile brennstoff, få egne barn som igjen må kjøres hit og dit, etc. etc., akkurat som sine foreldre...
Bryt sirkelen, kutt maset, få fokus på livskvalitet. Gleden ved å gjøre noe annet enn en jobb som må kjøres til. Gleden av å leve i en verden som ikke lenger er ødelagt av mennesker...
Men det krever tid og innsats for å bøte på all den skaden som allerede er gjort.
Tidsfaktoren er 100-ganger (?) viktigere enn krone-faktoren.
Derfor et også et godt kollektivnett og 5-min ruter så viktig.
Men siden du aldri kan få et kollektivnett som tilbyr dør-til dør med null rute-skifte underveis for alle med reelt dårlig tid, kan selv verdens beste kollektivsystem aldri erstatte bilen 100%. Selv jeg innser at for tid er penger, enten du er småbarnsforelde r, forretningspers on eller noe helt annet..
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.