Miljø og kollektivtrafikk

Navnet skjemmer ingen?

Navnet skjemmer ingen?Noen mener tydeligvis at kollektivtrafikken i hovedstaden kan løftes til uante høyder bare vi finner det rette navnet - nemlig «Metro»! Det er kvalitet i navnet mener noen. «Metro» oser av kvalitet på skinnegang, strømforsyning og rene stasjoner, ja signalanlegga vil gå oftere i grønt, bare T’en blir skiftet ut med M’en - skulle en tro! 95 millioner kroner planlegges å brukes til denne gimmicken. Galskap mener vi, når vi har et vedlikeholdsetterslep på ca 4 milliarder!, skriver Rune Aasen, leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.


Navnet skjemmer ingen

Av Rune Aasen, leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening


Anders Heger hadde en fabelaktig artikkel i Dagsavisen under tittelen: «Kollektivtransportprodusentbullshit», som sier det meste og bør leses. Men jeg drister meg allikevel til å komme med noen tilleggsbemerkninger.

Noen mener tydeligvis
at kollektivtrafikken i hovedstaden kan løftes til uante høyder bare vi finner det rette navnet - nemlig «Metro»! Det er kvalitet i navnet mener noen. «Metro» oser av kvalitet på skinnegang, strømforsyning og rene stasjoner, ja signalanlegga vil gå oftere i grønt, bare T’en blir skiftet ut med M’en - skulle en tro! 95 millioner kroner planlegges å brukes til denne gimmicken. Galskap mener vi, når vi har et vedlikeholdsetterslep på ca 4 milliarder! 

Ikke rart at
gamle «Oslo Sporveier» slet med dårlig kvalitet når navnet har en slik kraft! Sporveien er jo ikke moderne lenger!! Men folk forsto hva «Sporveien» drev med, de ringte«Sporveien» hvis de skulle klage. Nå ringer de Oslo Sporveiers Arbeiderforening når de har mistet paraplyen sin på trikken, bussen eller T banen! Og vi bruker mye tid på å henvise dem videre isystemet etter jakten på tapte eiendeler, eller bussen som ikke kom. «Ring Ruter» sier vi - «hva er det?» spør de, og vi bruker mye tid på å fortelle våre kjære passasjerer hva Ruter er. Verre er det å fortelle de samme menneskene hva Kollektivtransportproduksjon AS driver med! «KTP AS driver med….», prøver vi - «skjønner du ikke?» Jeg begynner å lure på om folk der ute er helt i tåka, eller er de ikke det? Tenk å ikke vite hva KTP er? 

Det kunne være
en belastning tidligere å fortelle venner og bekjente at du jobba i «Oslo Sporveier». Nå er det en utfordring å fortelle hvor du jobber i dette virvaret av selskaper.! 

Men nå er
det lys i tunnelen. Noen synes sikkert det er litt vanskelig å fortelle venner og bekjente at de jobber i Kollektivtransportproduksjon AS -seint en lørdagskveld. Nå er det bred enighet om at dette navnet klinger ikke, og kvaliteten gikk jo heller ikke opp med å skifte ut OS AS med KTPAS! 

En navnekonkurranse har
blitt gjennomført. Mange innspill vurderes. Utfordringen er at vi helst må finne et navn som folk ikke forstår hva betyr og driver med, men som oser av kvalitet, og er moderne! Kløver AS står jo i stil med Ruter AS. Rullings AS kan jo også være et navn som vil favne mange? Spar AS et annet. Det beste hadde sikkert vært og fått en fellesbetegnelse på organiseringen av kollektivtrafikken i Oslo - hva med TÅKA AS?  

(OSA-sporet nr. 1 - 2010)

Kommentarer   

#1 Thomas F. H. Torjusen 24-03-2010 11:31
Amerikanerne har et greit munnhell for den slags tåpeligheter; "Same shit, new wrapping" For øvrig minner det meg om da tidligere justisminister Dørum lanserte NYE Kripos her for noen år siden!
#2 Ivar Christensen 24-03-2010 11:41
T-banestasjonen e skal omdøpes til "Bouches de Metro". For man er vel konsekvent? Da skal de vel også bygges om til art nouveau-stil - som i Paris? Var ikke Erasmus Montanus død likevel? For noen år siden var det en artig serie med håndbøker som het "Bløffmakerens håndbok." Nr. 1 var om vinsmaking, nr. 2 var om omorgansiering og prosjektledelse , nr. 3 var om generelll ordmagi.
#3 Ingeborg Klingberg 24-03-2010 11:44
utrolig bra og velskrevet innlegg av Rune Aasen, Oslo sporveiers arbeiderforenin g. Min lille kommentar: Nytt navn fra T-bane til Metro, minner om ".... den lille gutten ropte høyt: Men keiseren har jo ikke klær på!!"
#4 Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane 24-03-2010 12:48
Det er nettopp vedlikeholdsett erslepet på infrastrukturen som setter omdøpingen i et grellt lys. Innpakning er sikkert viktig, men det må være forutsatt at basisen fungerer. Denne prioriteringen forteller mye om lederne i Ruter; de kan trolig mye om design, økonomi og markedsføring, men lite om teknikk. Selvsagt må hensynet til teknikken ivaretas først. Det er den som sørger for at trikker og tog er i rute, ikke innpakninga.
#5 Berit Riise Kåvik 24-03-2010 13:23
T-banen trenger ikke nytt navn. Hvem har funnet på dette? Har noen i administrasjone n eller info. avd. for mye å gjøre? Flytt litt av midlene fra disse avd. til vedlikehold.
#6 Benjamin Endré Larsen 24-03-2010 13:46
Og så sier de at sosialister ikke har økonomisk sans... Rebrandinga av Telenor, Posten, Statoil, og nå Oslo sporveier kunne ha betalt et tusentall årsverk til gode formål. Hva sitter vi igjen med nå?
#7 Øyvind Michelsen 24-03-2010 13:47
Bare tøys. Argumentet om internasjonalit et er også tøys. Flere store land har andre navn enn Metro på T-banene sine. Tyskland feks heter det U-bahn. Turistene lærer seg fort at i Norge så merkes undergrunnsbane n med T.

Vi kunne heller begynne å merke T-baner og serverdigheter i byen her med informasjon på tysk, engelsk og fransk tekst. Oslo er vel en av verdens minst turistvennlige byer. Dårlig service i næringsliv og offentlige sektor, graving og rot over alt og ingen informasjon annet enn på norsk når det gjelder transport, severdigheter osv.
#8 Bjørn Hansen 25-03-2010 09:55
Det er slik at i EU sine direktiver er Metro definert som en spesiell standard. Det medfører at den blant rullende materiell og infrastruktur er universelt utformet. At bilettautomtene skal kunne brukes av alle. Jeg kommer tilbake mandag med nye opplysninger om de skandaløse billettautomate ne. Følg med i Metro føljetongen.
#9 Thomas T 25-03-2010 14:39
Bytte av navn fra T-bane til Metro (og fjerningen av posthornet fra postens logo) vitner om at man har satt folk i ledende posisjoner som lider av et enormt mindreverdighet skompleks på nasjonens vegne, samt en avsky for alt som vitner om tradisjon og historie. Alt skal være nytt og moderne, og har selskapet tilfeldigvis en lang historie, skal det hvertfall ikke synes. Jeg tror at de som omtaler reisende som "kunder", og det å kjøre buss som "produksjon av kollektivtjenes ter" undervurderer grovt folks behov for troverdighet, gjenkjennelighe t og trygghet i stabilitet.

Huff, så opprørt en kan bli...
#10 Bjørn 25-03-2010 15:22
En god kommentar til et "håpløst" prosjekt, men den type imagebygging er jo en del av den borgerlige tenkninga som preger mye av lederskiktet i Norge i dag, dessverre. Det samme kan du jo se gjennom Postens mange navn som koster tresifret millioner hver gang.
#11 Sindre KA 18-08-2010 14:04
I Kristiansand gikk man over til "Bussmetro" for noen år siden. Status i dag er holdeplasser med store Metro-skilt som blokkerer sikten og et sanntidssystem man har forsøkt å få i gang siden 2003/2004, med alle de millionene som har gått med i utviklingen.

You have no rights to post comments