Miljø og kollektivtrafikk
Overfylte busser i Oslo sentrum en sikkerhetsrisiko
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert torsdag 23. september 2010 11:32
Nå slår bussjåførene alarm om sikkerheten om bord. Overfylte busser i Oslo sentrum er et vanlig syn i rushtiden, og sjåførene lar seg presse til å til å ta på for mange passasjerer. - Forskriftene blir brutt daglig, og er et problem alle som kjører buss i Oslo lever med, sier mangeårig bussjåfør Per Ole Melgård i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).
Per Ole Melgård mener det er urimelig å skyve alt ansvar over på den enkelte bussjåfør. Han synes Ruter AS, som har ansvar for all lokal busstrafikk i Oslo og Akershus, burde ta mer ansvar. - Det er de som setter rammene og reglene vi jobber under, og kunne derfor lyttet mer til oss som kjører buss om hvilke tiltak som er mest hensiktmessig på de aktuelle rutene. De spør aldri hva vi synes, og det er frustrerende å få regler som vi ser ikke er logiske, tredd nedover hodet, sier han.
Les mer hos tidsskriftet Arbeidsmiljø
Kommentarer
Vi er flere i velforeningene i Gamle Oslo som har nærda masse på dette!
Ruter disponerer bussrutene så J...IG dårlig!! Etter å ha gått i dybden av dette VET vi at oslo (og Akershus) kan få BEDRE kollektivbetjen ing for MINDRE penger enn i dag.
Mange bybusser er overfylte, SAMTIDIG som andre bybusser er mer eller mindre tomme. For ikke å snakke om tonnevis av mer eller mindre tomme regionbusser som virrer rundt omkring i indre by.
Kort sagt dagens bussnett er USMART!!
Man kan REDUSERE antall bybussruter (i tillegg til å få regionbussene ut av indre by), og likevel få MYE bedre betjening inklusive MER plass på bussene - med MINDRE overføringer enn i dag.
Det handler blant annet om
- å få på plass flere tverrforbindelser
- å utnytte knutepunktene bedre. (F.eks. er det HØL I HATTEN at linje 23 og 34 skal ende på Simensbråten. Møtepunktet for de to linjene må være Bryn/Brynseng - der det går flere andre busser og flere t-banelinjer og TOG. Når man først må gå av en buss - er det om å gjøre at man har flere overgangsmuligh eter - helst mulighet til overgang til bane eller tog - sånn som på Bryn/Brynseng)
- å sørge for at koplingene er balanserte. (Flere ruter har uheldige koplinger - f.eks. rute 32 (kværnerbybusse n): tung i vest og lett i øst. Dette gir en dårlig utnytting av busser og førere.)
Kunne ramsa opp mange, mange eksempler der man ved enkle grep kan forbedre. Enkeltvis kan grepene virke små, men samlet sett vil det gi et MYE bedre nett, som avlaster sentrumssonen for passasejerer - og ikke minst for busser!
De pengene kommunen sparer - ja man kan faktisk spare MASSE, må brukes til å få på plass Gamlebyen ring!!
ekebergskrenten.no/.../...
Jeg vil på det sterkeste be om at SV tar skikkelig tak i dette. NÅ!! Det brenner faktisk.
KONKLUSJON:
Ruter er en udugelig organisasjon. Headhunt Nils Carl Aspenberg og sett ham på toppen i Ruter. Gi ham uinnskrenket makt til å skjære gjennom! Så skal du se det blir vei i vellinga!
www.facebook.com/gamlebyenring
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.