Miljø og kollektivtrafikk

Fr.P-byråkratiet for kollektivtrafikken: 200 flere administrative stillinger

Fr.P-byråkratiet for kollektivtrafikken: 200 flere administrative stillingerDet mest utrerte utslag av den ideologiske bestiller- /utførerorganisering Høyre/Fr.P. sverger til har vi fått for kollektivtrafikken i Oslo. Et mylder av selvskaper, som innbyrdes sloss om ikke å ta ansvar, og som av og til også setter sikkerheten for de reisende i fare. De uheldige utslagene vi har med jernbaneorganiseringen (NSB/Jernbaneverket) slår også ut i Oslo. Krangel og ansvar/ikke-ansvar har ført til at vedlikeholdsetterslepet i Sporveien nå er oppe i hele 6 milliarder kroner.

Organiseringen av kollektivtrafikken i Oslo har medført at det er opprettet ca 200 flere administrative stillinger. Ruter AS har ca 130 ansatte, og brukte ca 90 millioner i konsulentbistand i 2009. Kollektivtransportproduksjon AS har 225 ansatte med personalansvar!! I tillegg så har de opprettet Oslo Vognselskap AS hvor det nå er 5 ansatte, men oppbemannes.

Konsernledelsen i det kommunale Kollektivtransportproduksjon AS ser at den organisasjonsstruktur de er påtvunget ikke skaper en tydelig ansvarsplassering og at den er unødvendig dyr. De anbefaler en forenkelet selvskapsstruktur som gjør at man kan spare mellom 37 og 55 millioner pr. år og samtidig oppnå bedre kontroll på hele verdikjeden og bedre samordningseffekter.

Vil Høyre, Fr.P og Venstre tviholde på en struktur som ikke er tilstrekkelig kostnads- og driftseffektiv?

Les konsernledelsens ønske, som vil være minst 37 millioner billigere pr. år enn dagens løsning