Miljø og kollektivtrafikk
Handlingsplan for bedre luft i Oslo
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert torsdag 16. desember 2010 11:29
Byrådet mener - i praksis - at heller enn å redusere biltrafikken, får folk da holde seg inne.
Byrådet foreslår 24 tiltak for å bedre Osloluften. Hva mener du om forslagene til tiltak? Er dette tilstrekkelig?
Les Byrådets pressemelding
Les Byrådets presentasjon av de 24 tiltakene
Les den fullstendige planen
Bystyrets samferdsels- og miljøkomite skal innstille på saken overfor bystyret. Fortell dem hva du mener
Kommentarer
allerede bringet videre
Ved salting med magnesiumklorid (dødehavssalt), reduseres støvingen drastisk, magnesiumklorid binder fuktighet på veien, løser ikke opp asfalt, eller betong, bremser, elektronikk og karosseri på bilene skades mye mindre av dette saltet.
Problem med brenning av kull for å tine bakken, før graving av grøfter
I min bydel, som er Ullern, er det mye luft mellom husene. Så vi har det greiere enn mange andre med tanke på luftforurensnin g. Men min problemstilling gjelder sannsynligvis hele byen, etter hvert. Når de er ferdige med å grave hos meg, vil de grave hos deg.
Det har vært gravet her i lengre tid nå. Det er Oslo Vei som utfører gravearbeidet, fordi Telenor / Relacom legger ned fiberkabler. Etter at frosten kom, har de tinet bakken ved å legge sekker med kull på bakken, med et slags metall- lokk over, og satt fyr på dette. Dette brenner fra ettermiddagen til neste morgen, og gjør det lettere å grave grøft fordi bakken er tint. Vårt problem er at det lukter forferdelig. Den seige røyken varer hele natta, og når jeg har passert noen meter med dette, lukter det av klærne mine i timevis. Lufte om kvelden kan du glemme. Sove med åpent vindu? Glem det! Takk og lov at jeg ikke er astmatiker, eller har overfølsomme luftveier, som noen har! Stanken flytter seg jo, ettersom de graver, men vi som bor i et veikryss eller går til trikk og buss, er plaget av dette daglig i lengre tid. Jeg har forsøkt å ringe litt rundt i det offentlige, men blir henvist til bydelen. Der snakket jeg med helsekonsulent i dag, han kjente ikke til problemstilling en i forhold til forskrifter og lovverk, men ba meg sende en mail så skulle de se på saken. En i Oslo vei sier at de skal være ferdig før jul hos oss, så i hvilken grad bydelen vil se på dette når det ikke angår oss lenger, gjenstår å se.
•Hva er regelverket for sånt?
•Er det søknadspliktig? Ja eller nei? Jeg ringte samferdselsetat en i Oslo, de visste ikke og henviste meg til bydel.
•Hvis det blir søkt, hva blir svaret da?
Vi får ikke lenger lov å brenne bål for å bli kvitt hageavfall. Vi får tilskudd til å skifte til rentbrennende ovner. Det diskuteres om bilbruk skal begrenses om vinteren. Vi oppfordres til å gå over fra brenning av fossilt brensel til andre oppvarmings - muligheter. Det offentlige kan gi støtteordninger for at vi skal gjøre dette.
Men denne brenningen av massevis av kull? Det dreier seg om et privat firma som vil yte tjenester ved å legge fiberkabler. Hvilken ulempe lider samfunnet, hvis de venter med å grave ned kablene sine til våren, når de ikke trenger å brenne kull?
•Jeg mener at denne forurensningen er urimelig.
•Jeg vil gjerne vite om private ( eller offentlige) aktører kan gjøre slikt uten å søke om det.
•Jeg vil gjerne vite hvordan slike søknader blir vurdert, dersom det blir søkt.
Astri Lindholm.
Bygging av ny E18 mellom Oslo og Drammen må legges på is. På det meste av strekningen er det tre felter. Ved å bygge det gjennomgående på hele strekningen kan man bruke det som kollektivfelt og sette inn ekspressbusser (eventuelt superbusser) med kvartersintervall.
En ny motorvei vil føre til stillestående kø gjennom Oslotunnelene.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.