Miljø og kollektivtrafikk

TT-skandalen: Byrådet må rydde opp!

TT-skandalen: Byrådet må rydde opp!Som et apropos til TT-skandalen svært mange funksjonshemmede har opplevd denne uka, skriver Per Østvold bl.a. dette i Dagsavisen i dag: "Det er på tide å kaste ut dette eldgamle, konservative og navlebeskuende synet på hvordan offentlige tjenester skal produseres. Oslo fortjener bedre. Kvalitet, pålitelighet og trygghet skal være viktigere enn privatisering."

Kloke ord.


TT-skandalen: Byrådet må rydde opp!

Av Per Østvold

Denne uka har det vært kaos i TT-kjøringen etter at svenskteide Samres ved nyttårsskiftet overtok driften av kjørekontoret for TT-tjenestene i Oslo. Mange hundre brukere har ventet i det uvisse på bestilt transport for å komme seg på arbeid eller til skole. Det politiske ansvaret for skandalen har H/Frp-byrådet i Oslo som ikke kvalitetssikrer de bedriftene som skal levere kommunale tjenester.

TT-kortet er et offentlig tilbud til funksjonshemmede og forflytningshemmede som ikke kan bruke ordinær kollektivtransport. Tjenesten er en livslinje for mange i Oslo, som på denne måten får en reell mulighet til å delta i arbeidsliv og samfunnsliv – og til å ha et sosialt liv. For mange av dem er en god transporttjeneste forskjellen mellom å være passiv trygdemottaker eller aktiv arbeidstaker; forskjellen mellom å være ensom eller fylle hverdagen med venner, familie og kulturopplevelser. Det er derfor TT-tjenesten må tas godt vare på.

Tidligere hadde det fylkeskommunale selskapet Konsentra ansvaret for å organisere og koordinere TT-kjøringen i Oslo og Akershus. Det fungerte. Men i tråd med bestiller/utførermodellen og New Public Management-tenkningen som gjennomsyrer det borgerlige byrådet, ble selskapet delt opp i flere biter for deretter å bli satt ut på anbud. Da svenske Samres vant anbudet på å drifte kjørekontoret for TT-tjenestene fra 2011, måtte 15 årsverk fjernes i det fylkeskommunale Konsentra. Prisen var avgjørende, sa byrådet i Oslo, men glemte tydeligvis å sjekke om den private anbudsvinneren var i stand til å utføre tjenestene. Konsekvensen er at brukerne og samfunnet må betale prisen for Høyres og FrPs iver etter å privatisere offentlige virksomheter.

Høyre og FrP har som vanlig tunnelsyn, og blåser i konsekvensene av en dårlig tjeneste så lenge det er mulig å spare noen kroner. Dette er et godt eksempel på at slik nærsynt høyrepolitikk er som å «pisse i buksa for å holde varmen».

Det er på tide å kaste ut dette eldgamle, konservative og navlebeskuende synet på hvordan offentlige tjenester skal produseres. Oslo fortjener bedre. Kvalitet, pålitelighet og trygghet skal være viktigere enn privatisering.

Oppgave nummer én er nå å rydde opp i det kaoset byen er påført. Marianne Borgen, SVs ordførerkandidat i Oslo, har allerede forlangt opprydding og en redegjørelse for hva byrådet vil gjøre og hva slags kvalitetskrav TT-brukerne kan vente seg. Brukerne må kunne forvente et raskt svar!

(Dagsavisen 7. januar 2011)

Følg Ivar Johansen på Twitter eller Facebook.

Kommentarer   

#1 Berit Berntsen 07-01-2011 13:25
Å ha en ordning som er basert i et annet land var kanskje ikke så smart..
#2 Sjåfør 08-01-2011 13:47
Det er ikke ordningen i seg selv som er problemet, det er måten Samres forvalter den på.
At TT-brukere må samkjøres og kanskje bruke 45 minutter på jobben i stedet for taxi fra dør-til-dør synes jeg er helt rimelig.

Vanlige folk må også dele transportmiddel med andre på vei til jobb. Det er heller ikke sånn at bussen går rett fra hjemmeadressen til døren på jobben. Man må kanskje ta en buss som går 1 time før man egentlig skal være på jobb, og kanskje er fremme 20 minutter før man begynner.

Så oppsummeringsme ssig har jeg full sympati med det faktum at Samres ikke håndterer
dette oppdraget på en i nærheten av tilfredsstillen de måte, men ikke det faktum
at brukerene faktisk må samkjøres.

You have no rights to post comments