Miljø og kollektivtrafikk

Offensivt sykkelbyforslag: Venstre svikter

Offensivt sykkelbyforslag: Venstre svikterI siste årsberetning (2009) fra Samferdselsetaten i Oslo kommune opplyses det at det i dette året ikke ble bygget en eneste meter ny hovedsykkelvei i Oslo. Etaten begrunner dette blant annet med følgende: "Da flere reguleringsplaner avventer vedtak, har det ikke vært mulig å planlegge og bygge i den takt som opprinnelig hadde planlagt." Sagt med rene ord betyr det: Fr.P-byråd Jøran Kallmyr er en propp i systemet, og reguleringsplaner oversendt Byrådet fra 2006 og utover ligger i byrådens skuff. Og der blir de.

Bystyret vedtok for 5 år siden en ambisiøs strategi, full av gode målsettinger og tiltak. Planen for nytt hovedsykkelveinett ble vedtatt for 20 år siden, men med Fr.P/Høyre-byrådets tempo vil hovedsykkelveinettet i Oslo først stå ferdig i 2027.

I bystyret onsdag skal vi behandle et offensivt forslag fra Knut Even Lindsjørn og Marianne Borgen. Høyre skyter ned dette forslaget med følgende alternative forslag: "Saken sendes til byrådet uten realitetsbehandling for å sees i sammenheng med opprettelsen av sykkelveiprosjektet". Det såkalte "miljøpartiet" Venstre kunne skapt flertall for at kommunen skal komme over i en offensiv handlingsmodus, men partiet svikter ved å bidra til at alle forslagene blir nedstemt og sendt tilbake i skuffen til Fr.P-byråd Jøran Kallmyr.

Les forslaget og bystyrebehandlingen
Les sykkelbynettsidene
Fortell hva du mener til bystyrets miljøpolitikere

Kommentarer   

#1 Tone Tellevik Dahl 24-01-2011 16:36
‎"Sjekk hva vi gjør, ikke bare hør på hva vi sier" sier Venstres Elvestuen stadig vekk. Ja se hva de gjør for sykkel: INGENTING!
#2 Thomas Hansen 25-01-2011 13:47
Nei, men vi har fått litt "forbedret" sykkelvei ved nydalen så man slipper riktignok noen biler, men ender opp med å sykle sikk sakk blant fotgjengere fordi de tydeligvis ikke hadde råd til separat sykkel og gangvei *huff*

You have no rights to post comments