Miljø og kollektivtrafikk

Offensivt sykkelbyforslag: Venstre svikter

Offensivt sykkelbyforslag: Venstre svikterI siste årsberetning (2009) fra Samferdselsetaten i Oslo kommune opplyses det at det i dette året ikke ble bygget en eneste meter ny hovedsykkelvei i Oslo. Etaten begrunner dette blant annet med følgende: "Da flere reguleringsplaner avventer vedtak, har det ikke vært mulig å planlegge og bygge i den takt som opprinnelig hadde planlagt." Sagt med rene ord betyr det: Fr.P-byråd Jøran Kallmyr er en propp i systemet, og reguleringsplaner oversendt Byrådet fra 2006 og utover ligger i byrådens skuff. Og der blir de.

Bystyret vedtok for 5 år siden en ambisiøs strategi, full av gode målsettinger og tiltak. Planen for nytt hovedsykkelveinett ble vedtatt for 20 år siden, men med Fr.P/Høyre-byrådets tempo vil hovedsykkelveinettet i Oslo først stå ferdig i 2027.

I bystyret onsdag skal vi behandle et offensivt forslag fra Knut Even Lindsjørn og Marianne Borgen. Høyre skyter ned dette forslaget med følgende alternative forslag: "Saken sendes til byrådet uten realitetsbehandling for å sees i sammenheng med opprettelsen av sykkelveiprosjektet". Det såkalte "miljøpartiet" Venstre kunne skapt flertall for at kommunen skal komme over i en offensiv handlingsmodus, men partiet svikter ved å bidra til at alle forslagene blir nedstemt og sendt tilbake i skuffen til Fr.P-byråd Jøran Kallmyr.

Les forslaget og bystyrebehandlingen
Les sykkelbynettsidene
Fortell hva du mener til bystyrets miljøpolitikere