Miljø og kollektivtrafikk

Privatisering for enhver pris

Privatisering for enhver prisKonsulentfirmaet Rokade la for tre uker siden fram en rapport som knuser omorganiseringen og byråkratiseringen av det som tidligere het Oslo Sporveier, og som nå har fått det lite velklingende navnet Kollektivtransportproduksjon AS (KTP).

Omorganiseringen er et lærestykke i hvordan Høyre og Frp-byrådet byråkratiserer Oslo kommune og lar innbyggerne ta regningen. Resultatet av denne omorganiseringen er at kommunen er påført 55 millioner kroner i årlige ekstrakostnader på grunn av byråkratisk dobbeltarbeid. Regningen går til kommunens innbyggere, påpeker Per Østvold.


Privatisering for enhver pris

Av Per Østvold

Konsulentfirmaet Rokade la for tre uker siden fram en rapport som knuser omorganiseringen og byråkratiseringen av det som tidligere het Oslo Sporveier, og som nå har fått det lite velklingende navnet Kollektivtransportproduksjon AS (KTP).
Frps tidligere byråd Peter N. Myhre var initiativtaker og pådriver, og ble applaudert både i Frp og Høyre.

Omorganiseringen av Oslo Sporveier er et lærestykke i hvordan Høyre og Frp-byrådet byråkratiserer Oslo kommune og lar innbyggerne ta regningen. Opprinnelig var det ett selskap som hadde ansvaret for drift og vedlikehold av T-bane, trikk og buss i Oslo: det kommunalt eide Oslo Sporveier. Men i tråd med den nye bestiller og utfører-modellen, som er blitt en slags trylleformel for hele høyresida, ble Oslo Sporveier omorganisert. Den operative delen heter nå KTP og har seks datterselskaper, hvorav tre har ansvaret for henholdsvis trikk, T-bane og buss. Mens KTP leverer transporttjenester, ligger bestillingsansvaret hos selskapet Ruter AS, som eies av Oslo og Akershus i fellesskap.

Resultatet av denne omorganiseringen er at kommunen er påført 55 millioner kroner i årlige ekstrakostnader på grunn av byråkratisk dobbeltarbeid. Regningen går til kommunens innbyggere, og føyer seg inn i den lange rekken av økonomiske skandaler som Høyre og Frp-byrådet i Oslo har det politiske ansvaret for, slik som Holmenkollen, Flexus og Tøyenbadet – og sykehjemmet i Spania som det aldri ble noe av. Til sammen dreier det seg om enorme summer som er sølt bort på grunn av dårlig planlegging og amatørmessig politisk lederskap.  

Bestiller- og utførermodellen blir av Høyre- og Frp-byrådet pakket inn i flotte ord om valgfrihet og kostnadsbesparelser. Men realiteten er at høyresida bruker modellen for å drive igjennom omorganiseringer som igjen kan legge grunnlaget for anbudskonkurranser og privatisering. Kvalitet eller pris er ikke nødvendigvis det viktigste. For Frp og Høyre er privatisering det overordnede målet.

Den meningsløse privatiseringsiveren ble sist anskueliggjort da byrådet vedtok å kvitte seg med Friluftsetatens driftsenhet for å overlate ansvaret for vedlikehold av byens parker til private selskaper. Ett hundre kommunalt ansatte med spesialkompetanse blir overflødige og må flyttes til andre oppgaver.

Det er fullstendig meningsløst!

(Dagsavisen 4. februar 2011)

Følg Ivar Johansen på Twitter eller Facebook.