Miljø og kollektivtrafikk

Høyre erkjenner: Tiltak nødvendig for å redusere biltrafikken

Høyre erkjenner: Tiltak nødvendig for å redusere biltrafikkenHerlig å se at Høyre snur og ønsker bilreduserende tiltak i storbyene. Høyre-leder Erna Solberg mener det ikke er noen vei utenom: Prognosene frem til 2030 viser at befolkningen i Norges fire storbyområder – Stor-Oslo, Bergensregionen, Stavanger-regionen og Trondheimsregionen – vil øke med 30–40 prosent. Hun snur derfor nå opp ned på Høyres kollektivpolitikk.
- Dette er så dramatisk at vi må tenke helt nytt. Trengselsutfordringen frem mot 2030 er så enorm i storbyene at antall kollektive reiser rett og slett må økes betydelig. Dette kan ikke løses med mer vei, bare med mer bane, tog, sykkel og bruk av føttene, sier Solberg som på en pressekonferanse i dag legger frem Høyres helt nye kollektivpolitikk. Hun peker også på at veitrafikken i dag står for nesten halvparten av klimagassutslippene i landets største byer, samtidig som kollektivtransporten utgjør kun 30 prosent av trafikkreisene i hovedstadsområdet – 10–15 prosent i de øvrige storbyene.- Gjennomføringen av klimaforliket fordrer derfor radikale tiltak i storbyene. Samtidig har storbyene store lokale luftforurensningsproblemer, særlig knyttet til utslipp av NO{-x} (nitrogenoksider), sier Solberg.

Dette er bra. Dette er den politikken SV har sloss for i mange år, og det er fint å kunne si: velkommen etter. Jeg forutsetter at dette umiddelbart får følger for Oslopakke 3 og f.eks. E 18.

Les mer her

Kommentarer   

#1 Haakon 14-04-2011 11:52
Artig å se innlegget ditt om at TT brukere skal ha forutsigbarhet men like vel impulsivitet.
Det åpenbart ikke gjelde vanlige mennesker. De skal forholde seg til rutetider.

På 90 tallet jublet AP og SV lojale miljøvernere da det kom statsbudsjett som kuttet veibevillinger.
"Det skal satses på tog" var det vi fikk høre.

Satsingen uteble og toglinjene nå er i fare for å bryte sammen faktisk.
Men - pengene til vei uteble også og vi har nå et veinett som også er i ferd med å bryte sammen.
"Tidenes satsing på vei" som regjeringen nå driver med er så vidt nok til å stanse forfallet sier veivesenet.

Når veinettet ikke er bygget og vedlikeholdt så må man tenke nytt.
Når noe bryter sammen må man tenke nytt. At dette har vært en bevisst politikk fra SV vites ikke, men det overrasker ikke.
#2 Undrende 14-04-2011 13:21
Du, sutre-Haakon. Hva var de årlige satsingene (bevilgningene) til jernbane de siste 4 årene med borgerlig regjering målt opp mot de 4 siste årene med rødgrønn regjering? Antar, ut fra det du sier at Bondevikregjeri ngen bevilget betydelig mer på jernbanevedlike hold og fornyelse enn den sittende regjering. Men du har helt sikkert tallene. Hva er de?
#3 Morten Lüthcke 12-10-2011 01:15
ANG FORbUD MOT DIESELBILER:
Hva med oss funksjonshemmed e som har fått diesel-trygdebi l? Skal vi bli nekta å komme ut når vi vil????
Hvordan ville DERE ikke funksjonshemmed e reagert hvis dere var i samme situasjon?

You have no rights to post comments