Miljø og kollektivtrafikk

Høyre erkjenner: Tiltak nødvendig for å redusere biltrafikken

Høyre erkjenner: Tiltak nødvendig for å redusere biltrafikkenHerlig å se at Høyre snur og ønsker bilreduserende tiltak i storbyene. Høyre-leder Erna Solberg mener det ikke er noen vei utenom: Prognosene frem til 2030 viser at befolkningen i Norges fire storbyområder – Stor-Oslo, Bergensregionen, Stavanger-regionen og Trondheimsregionen – vil øke med 30–40 prosent. Hun snur derfor nå opp ned på Høyres kollektivpolitikk.
- Dette er så dramatisk at vi må tenke helt nytt. Trengselsutfordringen frem mot 2030 er så enorm i storbyene at antall kollektive reiser rett og slett må økes betydelig. Dette kan ikke løses med mer vei, bare med mer bane, tog, sykkel og bruk av føttene, sier Solberg som på en pressekonferanse i dag legger frem Høyres helt nye kollektivpolitikk. Hun peker også på at veitrafikken i dag står for nesten halvparten av klimagassutslippene i landets største byer, samtidig som kollektivtransporten utgjør kun 30 prosent av trafikkreisene i hovedstadsområdet – 10–15 prosent i de øvrige storbyene.- Gjennomføringen av klimaforliket fordrer derfor radikale tiltak i storbyene. Samtidig har storbyene store lokale luftforurensningsproblemer, særlig knyttet til utslipp av NO{-x} (nitrogenoksider), sier Solberg.

Dette er bra. Dette er den politikken SV har sloss for i mange år, og det er fint å kunne si: velkommen etter. Jeg forutsetter at dette umiddelbart får følger for Oslopakke 3 og f.eks. E 18.

Les mer her