Miljø og kollektivtrafikk
Kollektivtrafikk framfor motorvei
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert torsdag 08. september 2011 08:36
- det er avganger hvert 5. minutt på alle trikker og T-baner
- det går T-bane til Grünerløkka, Bislett og A-hus
- det går T-bane på tvers av Groruddalen
- det er flere avganger på kvelds- og nattestid
- det er nye vogner og nye linjer på trikken
En viktig forutsetning for å få til dette er en ny T-banetunnel i Oslo sentrum. Det er trengselen i tunnelen gjennom sentrum som er hinderet for å få flere avganger på alle linjer. Det er rett og slett ikke plass til flere tog gjennom tunnelen. Jeg mener det er riktig å si nei til store motorveiprosjekter (som ny E 18) både fordi dette er samfunnsmessig er uklok politikk, og fordi pengene trengs til å bygge den nye tunnelen. Det handler om vilje til å prioritere.
Hvilke initiativ og endringer ser du som nødvendig på dette feltet?
Og om du nevner bilfritt sentrum (kun kollektiv- og nyttetrafikk) så sier jeg: selvsagt!
Jeg stiller meg til disposisjon for gjenvalg og 4 nye år i Oslo bystyre i folkets tjeneste, om du ønsker meg. Oslo SV har et flott program, og gode kandidater.
Uansett hvilken partiliste du bruker, kan du gi enkeltkandidater en tilleggsstemme. Om du fortsatt ønsker meg i Oslo bystyre trenger jeg din stemme. Dersom du stemmer SV, sett kryss ved mitt navn. Dersom du stemmer et annet parti, skriv mitt navn på eget felt på stemmeseddelen.
Kommentarer
Det bor folk i sentrum. Og de må få lov til å dra på hytta og ha bil de også, som alle andre!
Og - butikkene i sentrum er avhengig av kunder som kan ta med seg varene sine.
Tro meg. Jeg er fra søndre Buskerud og Drammen sentrum sliter. Fordi det er for mange kjøpesentre rundt byen som tilbyr gratis parkering og lett tilgjengelighet .
Ønsker dere en slik utvikling i Oslo ?
Er veiene bygget for å ta så mange flere tusen biler ut av sentrum til sentrene?
Jeg regner med at du ser at folk ikke kan ta med seg alt det de kjøper på buss og gå kort eller lang fra bussholdeplasse n og hjem....
Bilistene har alt betalt inn en milliard til ny E18. Er det politikernes penger til å bruke på hva de vil, plutselig? Det var et spleiselag. Noen har begynt å betale på det og så å ta pengene og avlyse prosjektet er ikke noe annet enn dårlig gjort - grenser til tyveri.
En annen ting - hvor mye CO2 slipper disse køene inn til Oslo ut?
Tørr du tenke det ?
Vi trenger god infrastruktur. Både vei og bane.
Joda, mange folk foretrekker å bruke bilen for handleturer, og når man skal kjøpe store ting eller mange ting kan det klart være fordelaktig - men sentrum har i utgangspunktet tapt kampen om "bilkundene". La sentrum være et trivelig sted for turister og kunder som kommer uten bil!
Folk bør ha rett til å kunne komme seg til egen eiendom med bil - men dette er da ikke noe unikt problem for Oslo sentrum. Til og med i marka er det jo biltrafikk - men en _nesten_ bilfri sone er veldig mye bedre enn "fritt frem".
Handelsstanden var i sin tid engstelig for kundeflukt da Karl Johan skulle omreguleres til gangvei - men det er vel ingen som klager over denne beslutningen i dag. Sentrum har uansett tapt kampen om "bilkundene" til fjerntliggende kjøpesentra - så la det bare være slik - la sentrum være et trivelig sted for turister og andre myke trafikanter.
Det er kanksje et poeng at man ikke helt kan nekte folk som bor i sentrum tilgang til sine eiendommer - men dette er ikke noe unikt problem for Oslo sentrum, til og med i marka har man en viss biltrafikk til og fra eiendommer der - men det er vel få som ønsker et fullt frislipp av biltrafikk til marka?
Vi mener at et kollektivfelter det mest økonomiske og miljøvennlige alternativet, ved en hyppig frekvens (hvertkvarter) busslinje Oslo –Drammen, kombinert med et nett av matebusser fra Drammen omegn til ekspressbusslin jen og til toget. Det er allerede tre felter på nesten helestrekningen Oslo- Drammen, slik at dette kan gjennomføres på kort sikt. Det er økonomisk og effektivt.
Når det gjelder Oslo så er det behov for mer effektiv kollektivtrafik k fra ytterpunktene Oslo øst til Oslo vest. Områdene øst for Ringveien er dekket av matebusser tilnærmeste T-bane og busslinjer som går nord – syd. Ingen busser går øst-vest eller til sentrum. Derfor bruker mange som bor langs Ytre Ringvei bil.
Forsøket med å forlenge rute 21 fra Helsfyr til Bøler for noen år siden, ble gitt opp pga store forsinkelser i bilkø! Ruta går nå fra Bryggetorget til Helsfyr. Der må man bytte til 76 for åkomme til Bøler. Boligområdet opp til Haraløkka på Bøler har en gangavstand oppover på ca tre kvarter.
Jeg tror T-bane på tvers av Groruddalen bør legges noe frem i tid, både pga passasjergrunnl ag og økonomi. Det finnes noen få tverrgående busslinjer i Groruddalen, men ingen med så stort passasjergrunnl ag at det tilsvarer en T-banelinje. Det bør settes opp flere bussruter, som går fra ytterpunkt til ytterpunkt, og som går innom sentre (for eks.Alnabrusent eret) og store arbeidsplasser. For eks kunne rute 59 forlenges til Lutvann.Rute 68 Helsfyr-Grorud, har vært en suksess. Men hvorfor går den ikke ihelgene?
Folk på Stovner ønsker seg en busslinje direkte til sentrum. Rute 67 går bare til Tøyen og snur ved Galgeberg – for ikke å konkurrere med T-banen.I tillegg til denne ruta, burde en bussrute gå fra Vestli, Gullhaugveien, Tokerudkrysset, Stovner – og direkte til sentrum.
Ved Karihaugveien/E dvard Munchs vei bør det bli holdeplass for omstigning mellom SL-bussene og rute 22, 33 og 25.
I Oslo sentrum er biltrafikken det største problemet. Høye bomavgifter i indre by vil kunne begrense dette noe. Det bør også bli færre busser i sentrum. Utenbys busser bør ikke gå innenfor Ring 1. Derfra er det gangavstand til hele indre by. Omstigning til trikk er mulig rundt hele byen allerede.
Indre by bør på sikt bli bilfri. Trikken er mer enn tilstrekkelig utbygd for å komme seg rundt i sentrum. Dette er også utviklingen i andre europeiske storbyer, som har en bykjerne som er verd å oppholde seg i. Og det er Oslo sentrum! Bort med støy og ekshaust – ja til en grønn by!
Marit Sauge
Bussarbeiderklubben, Oslo Sporveiers Arbeiderforenin g
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.