Miljø og kollektivtrafikk

Natur og Ungdom utfordrer Oslopolitikerne: Klimaendringene krever bilfritt sentrum

Natur og Ungdom utfordrer Oslo: Klimaendringene krever bilfritt sentrumNatur og Ungdom med klar utfordring til Oslo-politikerne: "Oslo kommune lovet å kutte klimagassutslippene med 30 prosent i forhold til 1990-nivå innen 2020. Etter at dette ble lovet, har utslippene faktisk bare steget, og det med 20 prosent. Og når halvparten av utslippene kommer fra veitrafikken, trenger man knapt legge sammen to og to for å finne løsningen. For oss er det bilfritt sentrum.

Oslo har en lang vei å gå for å bli grønn, men alt som trengs for at klimagassutslippene skal gå ned, at satsningen på kollektivtrafikk skal opp, at bilen skal vekk og at Oslo skal bli en miljøby er deg. Gjør et miljøvalg 11. og 12. september!" skriver Natur og Ungdoms Oslo-leder Eir Nerland blant annet.

Bilfritt sentrum er et klokt krav.

Les mer under


Utfordringen til Oslos politikere fra Natur og Ungdoms Oslo-leder Eir Nerland:

Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang. Kanskje ikke så enkelt for en vanlig Osloborger å forstå dette, ettersom vi våkner opp til 30 minus og to meter nysnø hver vinter. Men det skjer i resten av verden, og det skjer nå. Det har sjelden vært så mye karbondioksid i atmosfæren som i dag. Varmerekorder brytes verden over. Uvanlige og urovekkende algeoppblomstringer der det ikke skal skje. Det er nå vi må handle.

Og det er ikke vanskelig å se at det trengs. For du trenger ikke mengder av fagkunnskap for å se at Oslo trenger forandring. I fjor vinter ble luften i Oslo sammenlignet med Mexico City. Der bor det 19 millioner mennesker, og luftkvaliteten er legendarisk dårlig. Jeg husker jeg gikk tur på Ekeberg en vintermorgen i februar i fjor, og himmelen var klar og blå inntil jeg skuet over byen, der forurensingen lå som et grått lokk. Det var som tatt ut fra en dommedagsfilm.

På hjemmesidene Oslo kommune står det at hovedkilden til den dårlige luftkvaliteten i vinterstid er veitrafikken og vedfyringen. At Oslo-borgere fyrer med ved er vel og bra, vi bør heller varme opp huset med isolering og bioenergi istedenfor å tømme vannmagasinene og importere strøm fra atomkraftverk i Sverige. Så problemet er bilene.

I Oslo kommer halvparten av klimagassutslippene fra veitrafikken. Men det er nettopp dette som er så genialt. Oslo kommune lovet å kutte klimagassutslippene med 30 prosent i forhold til 1990-nivå innen 2020. Etter at dette ble lovet, har utslippene faktisk bare steget, og det med 20 prosent. Så nå må halvparten av utslippene til Oslo reduseres i løpet av ni år.

Og når halvparten av utslippene kommer fra veitrafikken, trenger man knapt legge sammen to og to for å finne løsningen. For oss er det bilfritt sentrum. Da vi snakket med nåværende miljø- og samferdelsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr(FrP), kalte han det urealistisk. Vi kaller det så realistisk som bare det. Oslo er Norges største by. I dag lever det 600 000 i Oslo, en hel million tilsammen i Oslo-området. Byen vår har et sårt behov for restriktive tiltak mot bilen i byen. Gatene i Oslo er trange, og det er ikke lenger plass til både grønn transport og bil. Bilfritt sentrum innenfor Ring 1 vil gjøre byen mer trivelig å være i og mindre forurenset. Kollektivtrafikken vil få det mye lettere på veien gjennom sentrum, og syklistenes overhengende fare for å bli påkjørt vil forsvinne. For i motsetning til hva mange tror, er det ikke bilen som gir byen til folket. Det er ikke nødvendig å ha full framkommelighet med bil for å overleve i en by. Det er heller ikke byens dødsdom å fjerne bilen. Bilfri by er nemlig ikke et underlig påfunn fra miljøvernernes side: i flere byer er det allerede blitt gjennomført, til stor suksess.

Andre gode tiltak for å redusere bilbruken, er færre parkeringsplasser i byen og køprising. Samtidig må kollektivtilbudet bedres: det må bli billigere, enklere og oftere. T-banen er den mest effektive kollektivtransporten, og bevilgning av penger til ny satsning på undergrunnen vil gi flotte resultater, på både miljøsiden og effektiviteten.

I 2021 har Oslo økt med 100 000 nye innbyggere. Oslo Natur og Ungdom vil ha en grønn og levende by med null klimagassutslipp og minimal luftforurensing. Det eneste det står på er politisk vilje.

På mandag er det valg. Vi håper Oslo velger miljø. At folk tar til fornuften og forstår alvoret av situasjonen. Dessuten er det en fantastisk sjanse til å vise fram Oslo og Norge som et foregangsland på miljø. Fjern bilen fra byen.

Fremtiden ligger i våre føtter, som forhåpentligvis kun tråkker på buss- eller sykkelpedaler. Apropos sykkel, sykkelveinettet som skulle være ferdig i 2008 har tatt et skritt fremover på den lange reisen, fire røde striper fra sentrum og rett ut i havet. Nå venter vi bare på at sykkelveien i Torggata skal gå fra den ene enden til den andre, ikke bare de tre meterne ved Jacobs kirke.

Oslo har en lang vei å gå for å bli grønn, men alt som trengs for at klimagassutslippene skal gå ned, at satsningen på kollektivtrafikk skal opp, at bilen skal vekk og at Oslo skal bli en miljøby er deg. Gjør et miljøvalg 11. og 12. september!

P.S. Bevaring av grønne områder er også en viktig side av fremtiden til Oslo, spesielt i disse tider når flere partier går inn for å rasere Ekebergskogen til fordel for skulpturer som hadde gjort seg bedre på museum enn tilgrising i en skog som holder på ni rødlistearter. Just saying.

Følg Ivar Johansen på Twitter eller Facebook

Kommentarer   

#1 Lars Gaupset 09-09-2011 12:39
Hei Ivar! Jeg ønsker å takke deg for ditt prisverdige standpunkt mot rasering av Ekebergskogen som SV stemte for i Bystyret. Jeg håper får mange kryss og "slengere" og at du kommer inn i Bystyret. Miljøpartiet De Grønne går til valg på bilfritt sentrum innenfor Ring 1, og siden SV og AP er tilhengere av dette i sine program håper jeg vi kan samarbeide om dette etter valget. Jeg håper også du vil være med på å på vedtaket om Ekebergskogen på nytt i lys av at det sannsynligvis er i strid med flere lover, bl. a om offentlige anskaffer og vern av biologisk mangfold.
#2 Haakon 09-09-2011 15:27
Det er tydelig at SV sentralt og Ivar står langt fra hverandre. Norges CO2 mål skal være i mål i 2020 og ingen aner hvordan vi skal komme ned under 1990 nivå. Vi øker heller.

Vi må oppheve Kyoto. Det er en dårlig avtale. Saken er at vi må få ned CO2 nivået globalt. Om det skjer i Oslo, Svalbard, Kina, India eller hvor som helst spiller INGEN rolle.

Derfor er all logikk slik at man må kutte der man får mest kutt for pengene. Det er bedre å kutte en kilo CO2 for en krone enn for to kroner, ikke sant ?

Dette ser SV i regjering. Og nå har de sittet i 6 år. De snakker om regnskog og store vyer. Men, ikke noe om her hjemme. Og det mener jeg er riktig.

Natur og ungdom er akkurat det. Ungdom. De er opptatte av sin verden. De har åpenbart ikke reist og sett hvordan verden er. Mengden CO sluppet ut av biler i Oslo... sammenlignet med et nytt kullkraftverk i Kina pr uke? Eller kullbrenning i India. Eller de gamle bilene i Afrika og Sør og Mellom Amerika ?
Det spiller ingen rolle. Men, når man ikke har vært rundt å sett. Og man bare er opptatt av ideologi så skjønner jeg at det blir sånn.

Jeg spurte i går om CO2 utslippene i køene inn og ut av Oslo hver dag, Ivar.
Det er godt at du er opptatt av CO2. Men, man må starte der det er et problem....
#3 Haakon 10-09-2011 07:57
Obama sa i natt : Our schools are literaly falling apart. How can we ask our kids to do the best they can under conditions like this? Come on! This is America!
Vi er Norge. Med et enormt overskudd. USA har så store underskudd at det truer hele verdensøkonomien.
Og her er vi. Det er en håndfull land i verden som har overskudd. Jeg mener det - du kan telle de på fingrene på hendene hvor mange det er.
Og her snakker vi ikke om at datarom er stengt pga fukt. Ikke snakker fyllte basseng lenger. Hvordan kunne han love det??? Det er kommuners ansvar - og det kommer frem nå.
Hvordan kan vi forvente at lærere skal lære når man ikke har ventilasjon? At selv lærerne gir seg pga hodepine?
Se her :


Norge er nå et brannslukkingsl and. Om det er krise et sted så bevilger mann. Etter Utøya finner de at man man må gi mer penger til Politihelikopte r. Utsagnsmessig er det uavhengig av Utøya. Man må jo ikke innrømme feil. Nå stenges gatene rundt regjeringen. Ikke pga terror selvfølgelig, men fordi det er fornuftig.
Etter strømkrise i Bergen kommer nye linjer.
Etter kaos i tognettet rundt Oslo kommer noe så åpenbart som vedlikehold. Man innrømmer etterslep til og med.
Etter kaos i omsorgen i helsevesenet kommer sågar venstresiden med angrep på Adecco - mens folk dør i det offentlige tilbudet.
Dere er åpenbart mer opptatt av arbeidsforhold enn om folk lever eller ikke. Eller - for å si det rett ut : Om noen jobber for mye overtid i det private enn dør i det offentlige.
Se på hvordan Adecco ble hengt ut i forhold til 26.000 anmeldte forhold bare i det offentlige i Trondheim!!! Og der styrer AP. (nettavisen.no/.../...)
Vi slukker branner. Nå. Og vi kommer aldri til å ha så god råd som i disse tiår som nå.
Min mening er at de svake får for lite. De som trenger det må få mer.
For å finansiere det er det helt ulogisk at arbeidsføre 62 åringer skal gå ut i pensjon.
Nå må vi se behov og evne i sammenheng! Ikke bare hvor mye LO sponser dere.
Tar gjerne en debatt med deg om dette!

Come on! This is Norway! Let us show them what we can do for the future! We can afford it!
#4 John S 12-09-2011 20:52
Fremtiden ligger i færre mennesker på jorda, det må en kraftig reduksjon til for at jorda skal kunne bære oss.
At vi tvinges til å knipe igjen for å gi plass til flere individer er et gedigent blindspor.
Jeg undres over at så mange gode mennesker hevder at de lever for miljøvern - når de i realiteten lever AV miljøvern.
Når det er sagt håper jeg at Ivar, og slike som ham, fortsatt får plass i mediene, det er alt for få løsnings orienterte politikere i vårt lille land, majoriteten er viljeløse vimpler i en sur høyrevind.

You have no rights to post comments