Miljø og kollektivtrafikk

Natur og Ungdom utfordrer Oslopolitikerne: Klimaendringene krever bilfritt sentrum

Natur og Ungdom utfordrer Oslo: Klimaendringene krever bilfritt sentrumNatur og Ungdom med klar utfordring til Oslo-politikerne: "Oslo kommune lovet å kutte klimagassutslippene med 30 prosent i forhold til 1990-nivå innen 2020. Etter at dette ble lovet, har utslippene faktisk bare steget, og det med 20 prosent. Og når halvparten av utslippene kommer fra veitrafikken, trenger man knapt legge sammen to og to for å finne løsningen. For oss er det bilfritt sentrum.

Oslo har en lang vei å gå for å bli grønn, men alt som trengs for at klimagassutslippene skal gå ned, at satsningen på kollektivtrafikk skal opp, at bilen skal vekk og at Oslo skal bli en miljøby er deg. Gjør et miljøvalg 11. og 12. september!" skriver Natur og Ungdoms Oslo-leder Eir Nerland blant annet.

Bilfritt sentrum er et klokt krav.

Les mer under


Utfordringen til Oslos politikere fra Natur og Ungdoms Oslo-leder Eir Nerland:

Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang. Kanskje ikke så enkelt for en vanlig Osloborger å forstå dette, ettersom vi våkner opp til 30 minus og to meter nysnø hver vinter. Men det skjer i resten av verden, og det skjer nå. Det har sjelden vært så mye karbondioksid i atmosfæren som i dag. Varmerekorder brytes verden over. Uvanlige og urovekkende algeoppblomstringer der det ikke skal skje. Det er nå vi må handle.

Og det er ikke vanskelig å se at det trengs. For du trenger ikke mengder av fagkunnskap for å se at Oslo trenger forandring. I fjor vinter ble luften i Oslo sammenlignet med Mexico City. Der bor det 19 millioner mennesker, og luftkvaliteten er legendarisk dårlig. Jeg husker jeg gikk tur på Ekeberg en vintermorgen i februar i fjor, og himmelen var klar og blå inntil jeg skuet over byen, der forurensingen lå som et grått lokk. Det var som tatt ut fra en dommedagsfilm.

På hjemmesidene Oslo kommune står det at hovedkilden til den dårlige luftkvaliteten i vinterstid er veitrafikken og vedfyringen. At Oslo-borgere fyrer med ved er vel og bra, vi bør heller varme opp huset med isolering og bioenergi istedenfor å tømme vannmagasinene og importere strøm fra atomkraftverk i Sverige. Så problemet er bilene.

I Oslo kommer halvparten av klimagassutslippene fra veitrafikken. Men det er nettopp dette som er så genialt. Oslo kommune lovet å kutte klimagassutslippene med 30 prosent i forhold til 1990-nivå innen 2020. Etter at dette ble lovet, har utslippene faktisk bare steget, og det med 20 prosent. Så nå må halvparten av utslippene til Oslo reduseres i løpet av ni år.

Og når halvparten av utslippene kommer fra veitrafikken, trenger man knapt legge sammen to og to for å finne løsningen. For oss er det bilfritt sentrum. Da vi snakket med nåværende miljø- og samferdelsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr(FrP), kalte han det urealistisk. Vi kaller det så realistisk som bare det. Oslo er Norges største by. I dag lever det 600 000 i Oslo, en hel million tilsammen i Oslo-området. Byen vår har et sårt behov for restriktive tiltak mot bilen i byen. Gatene i Oslo er trange, og det er ikke lenger plass til både grønn transport og bil. Bilfritt sentrum innenfor Ring 1 vil gjøre byen mer trivelig å være i og mindre forurenset. Kollektivtrafikken vil få det mye lettere på veien gjennom sentrum, og syklistenes overhengende fare for å bli påkjørt vil forsvinne. For i motsetning til hva mange tror, er det ikke bilen som gir byen til folket. Det er ikke nødvendig å ha full framkommelighet med bil for å overleve i en by. Det er heller ikke byens dødsdom å fjerne bilen. Bilfri by er nemlig ikke et underlig påfunn fra miljøvernernes side: i flere byer er det allerede blitt gjennomført, til stor suksess.

Andre gode tiltak for å redusere bilbruken, er færre parkeringsplasser i byen og køprising. Samtidig må kollektivtilbudet bedres: det må bli billigere, enklere og oftere. T-banen er den mest effektive kollektivtransporten, og bevilgning av penger til ny satsning på undergrunnen vil gi flotte resultater, på både miljøsiden og effektiviteten.

I 2021 har Oslo økt med 100 000 nye innbyggere. Oslo Natur og Ungdom vil ha en grønn og levende by med null klimagassutslipp og minimal luftforurensing. Det eneste det står på er politisk vilje.

På mandag er det valg. Vi håper Oslo velger miljø. At folk tar til fornuften og forstår alvoret av situasjonen. Dessuten er det en fantastisk sjanse til å vise fram Oslo og Norge som et foregangsland på miljø. Fjern bilen fra byen.

Fremtiden ligger i våre føtter, som forhåpentligvis kun tråkker på buss- eller sykkelpedaler. Apropos sykkel, sykkelveinettet som skulle være ferdig i 2008 har tatt et skritt fremover på den lange reisen, fire røde striper fra sentrum og rett ut i havet. Nå venter vi bare på at sykkelveien i Torggata skal gå fra den ene enden til den andre, ikke bare de tre meterne ved Jacobs kirke.

Oslo har en lang vei å gå for å bli grønn, men alt som trengs for at klimagassutslippene skal gå ned, at satsningen på kollektivtrafikk skal opp, at bilen skal vekk og at Oslo skal bli en miljøby er deg. Gjør et miljøvalg 11. og 12. september!

P.S. Bevaring av grønne områder er også en viktig side av fremtiden til Oslo, spesielt i disse tider når flere partier går inn for å rasere Ekebergskogen til fordel for skulpturer som hadde gjort seg bedre på museum enn tilgrising i en skog som holder på ni rødlistearter. Just saying.

Følg Ivar Johansen på Twitter eller Facebook