Miljø og kollektivtrafikk
Bilfritt sentrum innenfor Ring 1
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert tirsdag 17. april 2012 00:57
Ønsker du bedre luft i Oslo?
Ønsker du en hyggeligere by?
Det er hovedsakelig veitrafikk som skaper dårlig luftkvalitet i Oslo. Når man utsettes for dårlig luftkvalitet svekkes helsen, både for friske og allerede syke mennesker. Luftkvaliteten vil bedres ved mindre veitrafikk. Bilfritt sentrum innenfor Ring 1 vil trolig bedre luftkvaliteten i sentrum.
Siden 2007 har det blitt mindre svevestøv i Oslo, men forurensingsforskriftens krav til nitrogendioksidkonsentrasjon er ikke i nærheten av overholdt. I to-årsperioden 2008–2010 ble det ved Oslo kommunes åtte målestasjoner for luftkvalitet målt 685 overskridelser i nitrogendioksidkonsentrasjon. I perioden var det en økning på 1924 % i antall overskridelser, altså ser allerede iverksatte tiltak ikke ut til å ha noen effekt. Dessverre finnes det ingen målestasjon innenfor Ring 1.
Siden 2005 har trafikkmengden i Oslo som helhet økt. Støyen fra denne trafikken er betydelig. Bilfritt sentrum innenfor Ring 1 vil bidra til å senke støynivået.
Fremkommeligheten for syklister og andre myke trafikanter vil også bedres med et bilfritt sentrum . Vareleveranser og kollektivtransport må tillates, men flere gågater og flere sykkelveier kan bygges ut. Fremkommeligheten for kollektivtransporten vil også bedres, som vil gi kortere reisetid, bedre punktlighet og mulighet for høyere frekvens. Dette er viktige parametere for folks valg av transportmiddel.
Jeg støtter Ungdomsrådet i Oslos opprop for bilfritt sentrum. Skriv under du også!
Kommentarer
Det bør for øvrig etableres et opplegg med el-biler i kommunal regi hvor det stilles opp el-biler på strategiske steder, som kan lånes av publikum etter behov. El-bil parkeringsplass er bør opprettes der det bor mange mennesker og der det er vanskelig å få etablert buss og trikkeruter. El-bilutleie fra kommunen bør bli en del av kollektivtilbud et.
Hvordan ser du for deg at varer blir levert til kontorer og butikker?
I Strøget i København er det bilbasert varelevering fram til kl, 10.00. Det fungerer helt utmerket for handelsstanden der.
Du vet vel også at du går inn for å legge ned butikkene på Carl Johan, Aker Brygge og resten av området?
Folk kommer til å kjøre til kjøpesentre der de kan få med seg varene sine i stedet for å ta med alle varene på trikk.
Dette vil fåre til mer køer i de områdene og dårligere luft. Du kommer til å få akkurat det motsatte av det du ønsker deg.
Men - om du sammenligner med Strøget så kan man jo se for seg Carl Johan bilfri fra slottet til sentralbanen. Det er sammenlignbart.
Her finner du en del fakta, og de går nok motsatt vei
regjeringen.no/.../...
Politikerne vil ha minst mulig biler i sentrum.
Og de får det som de vil.
Folk står i køer for å komme seg til Gulskogen hvor de står gratis. Og så unngår de byen, parkeringsavgif tene der. Og fler og fler butikker stenger og det er flere tomme lokaler i gågata i sentrum nå.
Du kan lese regjeringsdokum enter så mye du vil, men ta toget 4 mil og kom å ta en titt. Det er sant det jeg skriver.
Politikerne nå prøver å snu og tenker på gratis parkering i noen timer for å prøve å få folk tilbake. Og få et levende sentrum igjen.
Du sier at jeg synser og ikke har dokumentasjon.
Kom og ta en titt. Du får sikkert snakke men noen i byrådet også om du ber om det, så får du innføring i situasjonen.
Du likte ikke linken Ivar la ut? Ja, ubehagelig når egne teorier blir slått ihjel av godt dokumenterte fakta.
Det jeg ser er at det ikke lar seg kombinere. Man flytter bare bilforurensinge n og så mister man aktiviteter sentralt.
Så - ikke prøv på noe kvasiløsning er mitt råd. Man får ikke både masse liv og bilfritt.
Stå gjerne for å fjerne bilene, Ivar. Men - stå også for å stenge ned aktivitetene i sentrum og for å flytte trafikken og forurensingne til sentrene. Det er det som kommer til å skje.
Og - tiltakene for å få biler og folk til sentrum igjen bør være på plass før du gjennomfører eksperimentet. For, det er vanskelig å lokke folk tilbake - men lett å presse dem vekk.
Du kan undersøke og dra erfaringer om du vil.
Husk også dette miljøaspektet : Innenfor ring 1 bor det lite folk. Om man flytter trafikken til sentrene rundt byen så øker forurensingen der og det er jo i de nærområdene det bor folk....
Det jeg ser er at når bilene forsvinner forsvinner også folk.
Når du skal handle og har tunge poser. Tar du da offentlig transport (om du har bil,da)?
Svaret ligger i trafikken til kjøpesenterne. Tror du det er mange som tar offentlig transport dit? Hvor stor andel?
Spiller ikke noen rolle om byen er liten eller stor. Menneskelig adferd er lik, skjønner du.
Ingen har svart meg, Anita. Kanskje du vil :
Innenfor ring 1 bor det får mennesker. Og det er god lufting der siden det er nære sjøen.
Om man flytter trafikken til kjøpesenterne, f.eks. StorO, hvor det bor folk. Vil ikke da flere bli plaget av økt forurensing enn i sentrum?
Ta gjerne Bergen som eksempel. Ja, sentrumskjernen ligger ved sjøen, men viktigere: omkranset av de sju fjell. Nede i gryta blir da forurensninga liggende.
Oslo har noe av det samme. Noen dager ligger forurensninga som et lokk over sentrum.
Dine teorier om utlufting holder derfor ikke mål.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.