Miljø og kollektivtrafikk

Eksospakke 3. Nei takk!

Eksospakke 3? Nei takk!"Oslopakke 3 har blitt ei pakke for mer eksos, kø og kaos – ikke for mer kollektivtrafikk og et bedre miljø!

Det aller viktigste kollektivprosjektet i Oslo er byggingen av en en ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum. En ny tunnel er helt avgjørende for å sikre økt kapasitet på t-bane-linjene, med flere avganger og flere sitteplasser. I det reviderte forslaget til Oslopakke 3 er det bare satt av 500 millioner til ny t-banetunnel, mens den vil koste mellom 10 og 15 milliarder. Ny t-banetunnel er skjøvet ut i det blå. Til gjengjeld vil Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre bruke 25 milliarder på E18. Det er privatbilismen som prioriteres," skriver Per Østvold blant annet i dette gjesteblogginnlegget.


Eksospakke 3? Nei takk!

Av Per Østvold

Styringsgruppa for Oslopakke 3-samarbeidet har blitt enige om en revidert avtale og et handlingsprogram for perioden2013 – 2016. I Oslo har forhandlingsutvalget bestått av representanter for Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre. De har blitt enige med Akershus fylkeskommune om ei pakke som først og fremst prioriterer store veiprosjekter i og rundt Oslo-området. Det har blitt ei pakke for mer eksos, kø og kaos – ikke for mer kollektivtrafikk og et bedre miljø!

Trikser med tallene

De tre samarbeidende partiene gjør mange forsøk på å skjule det reelle forhandlingsresultatet. Samferdselsbyråd i Oslo, Ola Elvestuen (V), hevder at kollektivandelen i planen nå er på hele 60 prosent, en økning fra 38 prosent i forrige plan.  Men det er en grov fordreining av sannheten. I virkeligheten er de største og mest kostnadskrevende veiprosjektene (E18 Vestkorridoren og E6 Manglerudprosjektet) tatt ut av planen og har fått egen finansiering ved at det skal opprettes nye bomstasjoner hvor bomavgiftene øremerkes disse to veiformål. Det er bare på den måten regnestykkene kan settes opp slik at det ser ut som om mer av Oslopakke 3-pengene skal brukes til kollektivtrafikk.

Ved å se på totalkostnadene for planlagte vei- og kollektivprosjekter i Oslo for perioden 2008 – 2032, finner vi ut at kollektivprosjektene utgjør bare 39 prosent. I Akershus vil kollektivtiltakene bare utgjøre vel 26 prosent i samme periode. Det er frekt av Ola Elvestuen fra Venstre, Rune Gerhardsen fra Arbeiderpartiet og Eirik Lae Solberg fra Høyre å framstille Oslopakke 3 som ei kollektivpakke!

Oslo må satse kollektivt

Ingen storby i Europa vokser like raskt som Oslo. Vi kan forvente oss en befolkningsvekst på mer enn 200 000 mennesker innen 2030. I 2040 kan det bo 1,6 millioner mennesker i hovedstaden. Det vil medføre sterk trafikkvekst. Uten storstilt satsing på kollektivtransport, vil dagens kø- og miljøproblemer bli uutholdelige for hovedstadens innbyggere.

Det aller viktigste kollektivprosjektet i Oslo er byggingen av en en ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum. En ny tunnel er helt avgjørende for å sikre økt kapasitet på t-bane-linjene, med flere avganger og flere sitteplasser. I det reviderte forslaget til Oslopakke 3 er det bare satt av 500 millioner til ny t-banetunnel, mens den vil koste mellom 10 og 15 milliarder. Ny t-banetunnel er skjøvet ut i det blå. Til gjengjeld vil Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre bruke 25 milliarder på E18. Det er privatbilismen som prioriteres.

Det er bra at Lørenbanen er sikret finansiering. Men uten bygging av ny t-banetunnel og baneforlengelser til Ahus og Fornebu, er Oslopakke 3 først og fremst et program for de store veiprosjektene.

I regjeringens klimamelding slås det fast at trafikkveksten i de store byområdene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Oslopakke 3 har dessverre en helt annen profil!

Noen fakta

Oslopakke 1

Den første Oslopakka ble vedtatt i Stortinget i 1988 for å sette fart på flere store vegprosjekter i Osloområdet, blant annet Festningsstunnelen, Vaterlandstunnelen og Ekebergstunnelen, samt de store vegkryssene på Ryen, Sinsen og Storo. Pakka hadde en samlet prislapp på 15 milliarder i 1997-kroner. For å bidra til finansieringen, ble bomringen i Oslo opprettet.

Oslopakke 2

I 2000 vedtok Stortinget ei ny finansieringspakke på nær 19 milliarder i 2004-kroner. Målet var å få fart på kollektivtrafikkutbyggingen i Oslo og Akershus, først og fremst ved utbygging av t-baneringen og dobbeltspor på jernbanen mellom Skøyen og Asker.

Oslopakke 3

Oslopakke 3 ble vedtatt i 2008 som en overordnet plan for utbygging og finansiering av veger og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Pakka har ei  ramme på 59 milliarder kroner 2009-kroner fram til 2028, og skal finansieres av bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. I tillegg kommer jernbaneinvesteringene i regionen. Samtlige partier, inkl. SV og Frp, stilte seg i 2008 bak Oslopakke 3 og bruken av bompenger til drift av kollektivtrafikk.

Nye rapporter

I slutten av 2011 kom sluttrapporten for «Grunnlag for langsiktige prioriteringer (GLP) -  Oslopakke 3». Samtidig kom nye økonomiske analyser som viste at Oslopakke 3-kostnadene vil sprekke med minst 40 milliarder kroner. Enten må det mer penger inn i pakka, eller store prosjekter som ny E18 gjennom Asker og Bærum eller ny t-bane til Ahus og Fornebu må utsettes eller skrinlegges. Samtidig viser nye beregninger at Oslo vil få en befolkningsvekst på minst 200 000 mennesker fram til 2030, og at utbygging av kollektivtransporten må øke dramatisk.

Nye forhandlinger

I 2012 startet nye forhandlinger om finansiering av de gjenstående prosjektene i Oslopakke 3. Byrådet i Oslo oppnevnte byråd Ola Elvestuen (V) og bystyrerepresentantene Rune Gerhardsen (A) og Carl I. Hagen Frp) til å forhandle med Akershus fylkeskommune om prioriteringer og finansiering. Carl I. Hagen trakk seg fra forhandlingsresultatet og ble erstattet av  Eirik Lae Solberg fra Høyre.  Forhandlingsresultatet forelå 24. mai, og skal behandles i Oslo bystyre og i Akershus fylkesting i juni 2012

Revidert Oslopakke 3

Den reviderte forslaget til ny Oslopakke 3 ble lagt fram 24. mai og er framforhandlet av representanter for partiene Venstre, Arbeiderpartiet og Høyre i Oslo, og av representanter for partiene Høyre og Arbeiderpartiet i Akershus. Totalkostnadene er på vel 107 milliarder kroner i perioden 2008 – 2032.

Les mer om forhandlingsresultatet hos Statens Vegvesen
Les Kollektivkampanjens synspunkter på dette
Les Natur og Ungdoms synspunkter på dette
Les Putsjs gjennomgang av Oslopakke 3
Les kravet fra ni organisasjoner, som naturlig nok nå er skuffet

Kommentarer   

#1 John Sandvik 01-06-2012 13:44
Roten til alt kaoset ligger jo i økt menneskelig vekst.
Kollektivt er ingen sak for private profittnarkoman e, som har sine tentakler langt inne i norsk styre og stell. Bompenger styres også av disse, og systemet fungerer fordelaktig for de som har mye fra før, samt at det er et fordyrende mellomledd til glede for få private interesser.
Selv et barn forstår at snakket om å løse trafikkprobleme ne rundt Oslo er bortkastet energi, det vil aldri bli nok veier til å takle veksten av mennesker.
Løsningen er jo svært enkel, men de profittnarkoman e setter en effektiv stopper for dette, deres livsgrunnlag er jo evig vekst, samt realisering av offentlige verdier ned i private lommer – også kalt privatisering.
:-)
#2 Haakon 01-06-2012 13:54
Har du noen tall på hva køene til Oslo i dag slipper ut av eksos, Ivar?
Og - hva det kunne vært spart om man fikk ledet gjennomgangstra fikk utenom byen?
#3 Haakon 01-06-2012 14:51
John.
Jeg tror du må gå litt i deg selv og kanskje prøve å snakke med litt forskjellige mennesker. Start med SVere og se om de er enige i at det er private profittnarkoman e som setter opp bompengeveier i Norge.

Som privat aktør kan jeg love deg at de private søker fortjeneste. Men, ikke bare i biler og bommer, men også kollektivt! Se bare på Nettbuss og TimesExpressen. De løser utfordringer og gjør det på en klimamessig fornuftig måte.

Private vil også sikkert kjøre buss og trikk i byer om de fikk lov - som ville hjulpet på situasjoene.

I dag leser jeg at Oslofjordtunnel en sliter enda mer. En brannmester vil ikke åpne tunnelen for tungtrafikk på enda et år. Og da kan man saktens lure på om Ivars frykt for eksos er reell - siden da disse bilene må stå i kø inn og ut av Oslo, bare for å komme forbi! Og det er uansett om noen tjener på det eller ikke så må de forbi!
Dette skaper mye forurensing - noe jeg gleder meg til Ivar skal svare på. Og jeg mener at om man tenker forurensing så må jo løsningen være å få vekk den trafikken som i dag ikke trenger å være der! Få de som skal gjennom til å kjøre rundt!
#4 Anita 01-06-2012 15:12
jeg ser Haakon at du skriver: "Og jeg mener at om man tenker forurensing så må jo løsningen være å få vekk den trafikken som i dag ikke trenger å være der! Få de som skal gjennom til å kjøre rundt!"

Eller sagt på annen måte: skyve skitten over på andre, for det bor jo mange i de områder du da sender dem gjennom. Jeg tror nok det er mye bedre med massiv satsing på kollektivtrafik k, - og da særlig jernbane og T-bane.
#5 Haakon 01-06-2012 15:42
Jeg er også for bane, Anita
Nå og her hos Ivar har jeg noen ganger nå skrevet om fordelen ved en ny jernbane fra Oslo-Hønefoss.
Dette vedtok AP tidlig 90 tall, men tegningene er ikke ferdige enda... I dag er situasjonen slik : Toget Hønefoss Oslo tar 1t 35 min. det gjør at folk kjører selvfølgelig. Bilene kommer ned til Sandvika og møter trafikken fra Asker-Drammen og Norges lengste kø er et faktum.
Køen koster milliarder i tap hvert år, mer vedlikehold skal til, slitasje på bilene, og selvfølgelig mye forurensing.

En jernbane fra Hø-Osl vil redusere reisetiden til 20 minutter! Over en time mindre! Da vil trafikken gå på toget og slitasjen, tapene og forurensingen minske.
Og ikke bare det, men når Hønefoss er 20 minutter unna blir det et attraktivt sted å bo! Og der er det plass! Så - man kan samtidig lette boligtrykket i Oslo.

Problemet til Ivar er at han som lokalpolitiker gjerne vil påvirke samferdsel, køer og miljø. Men, for å få til det må man tenke interkommunalt og statlig. Derfor har jeg flere ganger oppfordret han til å gå til sine egne i regjeringen for å få til denne GLIMRENDE løsningen!
Når du sier satsing på jernbane kan ikke jeg se noe lurere enn akkurat denne banen. Så - vi får se om dere i SV får til noe i regjering.

Ellers tar du feil om trafikk.
Det må være minst mulig forurensing der folk bor! Der flest mulig allergikere og astmatikere og kolsere er!
Jeg skjønner ikke at du argumenterer for å plage flest mulig!
#6 Anita 01-06-2012 20:58
Nå tøyser du Haakon.

Du skrev:

"Og jeg mener at om man tenker forurensing så må jo løsningen være å få vekk den trafikken som i dag ikke trenger å være der! Få de som skal gjennom til å kjøre rundt!"

Jeg kommenterte med å si at det innebærer å "skyve skitten over på andre, for det bor jo mange i de områder du da sender dem gjennom."

Og da svarer du med:

"Ellers tar du feil om trafikk.Det må være minst mulig forurensing der folk bor! Der flest mulig allergikere og astmatikere og kolsere er! Jeg skjønner ikke at du argumenterer for å plage flest mulig!"

Mitt poeng er altså at vi må få MER kollektivtrafik k, og MINDRE forurensende biltrafikk. Det er ikke godt nok å si at biltrafikken gjennom Oslo skal følge andre traseer. Det er jo nettopp å dytte forurensningene over der folk bor. Det bor hundretusener i Groruddalen, langs Ringveien og E 18. Du kan da ikke være fornøyd å føre økte belastninger over på dem?

Så skjønner jeg ikke hvorfor du skriver om "dere i SV" når du svarer meg. Jeg er da ikke medlem der.
#7 Ivar J 01-06-2012 21:06
Haakon: her finner du kanskje noen av de tall du søker

www.elbil.no/elbilfakta/miljo
miljostatus.no/.../...

rett nok ikke eksplisitt for Oslo.
#8 John Sandvik 01-06-2012 23:01
El bil er jo et alternativ som benyttes av de som ikke ønsker bompenger, de som kan kjøre gratis i bomringene, de som kan kjøre i kollektivfeltet , de som kan lade gratis i ved skoler og institusjoner i nabolaget.
Jeg er overbevist om at det kun er et tidsspørsmål før disse godene fjernes, el bil er nå et fremkomstmiddel for helt andre enn de miljøbevisste. De miljøbevisste er i dag de med kort vei til jobb, som enten går eller sykler.
El bilen har blitt den nye børstraktoren, og kjøres av folk som ikke ønsker å bidra økonomisk eller praktisk til andre enn seg selv. :-)
#9 Haakon 02-06-2012 03:30
Anita og Ivar
Jeg tuller ikke. Det er prognoser på innbyggervekst på 20-30% i Oslo de neste 20-30 årene.
Lenge? 20 år er det som det tar å bestemme hvor en flyplass skal ligge. 12 år er det som det tar å få gjennom en vei. Et museum for å utstille kunstuen til en av verdens mest kjente kunstnere? Vet ikke- tipper ikke noe under 15.
20 år er det som det tar å bestemme hvor et sykehus skal ligge og bygge det.
Tenk dere - 20-30% vekst. Skoler. Boliger. Sykehjem og sykehus. Veier. Busslinjer og trikk. Tenk hvor lang tid dette tar.
Og - ikke bare utbyggingen, men også innbyggerne skal ha sko, mat, klær, biler, sykler, vesker, telefoner, bøker alle hverdags varer. Hvordan kommer det til butikkene?
Så se tilbake - veien fra Drammen til Oslo ble bygget på 60 tallet og planlagt for den trafikken.


Jeg skjønner at dere ikke vil snakke om de utslippene som er i køen i dag for å si det sånn. Og om man skal ha inn alle varene og folka som trengs for å bygge... en snekker og rørlegger tar ikke toget, for å si det sånn. Og så legger man oppe det gjennomgangstra fikken som skal fra Øst og midt Norge til Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden, og Sverige....
Dere kan bare drømme om situasjonen!
Alt i dag koster køene til Bergen transportbransj en 4 mrd kroner i året. Hva det koster Oslo? Tipper bare Asker-Oslo i dag medfører tap på det samme.
Og - det er dere happy med og tapene kommer til å øke!

Og - som jeg skrev til Anita. Jeg er enig med kollekivt. Jeg har etterlyst Hønefoss-Oslo flere ganger, jeg. Men, det kan ikke Ivar gjøre noe med bortsett fra å gå til regjeringen.
Og vi vet jo at de ikke satser rundt Oslo! Anita og jeg er enige at det trengs satsing på kollekivt - men å tro at det er eneste løsning er i overkant naivt. Det er ingen byer i verden som kan vise til at de klarer det.
Og det kan man kanskje lære av! Det er ikke enten-eller. Det er både-og.

Når jeg skiver Dere i SV - så sikter jeg til at dette er en blogg for en SVer og når jeg ser noen forsvare det bloggeren sier så antok jeg at dere er i samme båt.

Se på Ivars nylige blogg, Anita. Der han beskriver parkering i byen som et problem. Jeg spør om avgiftsbeleggin g kommer til å løse problemet - eller om man fjerner biler med forbud.
Han vil ha penger, han, ikke løse parkeringsprobl emet med å innføre parkerings forbudt. I sitt siste svar til meg peker han på Høyre uten å svare om forbud. Det er tynnt!
Det samme ser du her! Man vil presse biler gjennom bommen for å få penger. Å legge ruter rundt som vil minske køeksosen, øke inntektene og skatteinntekten e, bygge jernbanen som vil redusere bokost- men også skatteinngangen....
Han vil ikke snakke om det en gang.

Jeg sier : Follow the money and you will find your answer. Så langt i mitt liv har det ikke feilet. Prøv å still Ivar de samme spørsmålene :
Er det logisk å fjerne køer og bygge ny ring rundt Oslo for å fjerne forurensing?
Er det logisk å få folk i kommuner rundt Oslo for å dempe presset?

Gjør det, Anita og se hva han er opptatt av.....



John Sandvik :
Jeg er enig med Elbiler. Men - Oslo er en by av innflyttere. De må rundt å besøke familie og venner. Prøv å kjør til fjellet, daler, over til vestlandet i bil på vinterstid. Det er selvmordsoppdra g!
Vi må erkjenne vårt klima. De sykler mer i Køen og Amsterdam. Det er flatt der og få dager med minusgrader. Og elbiler.... Egner seg halve året. Så - jeg er enig. La prisene bli slik at man kan ha to biler. En elbil man kan kjøre halve året, og en som kan tåle snøfall, ubrøytede veier, bakker og fjell og lange turer. Bare av det vil eksosen potensielt kuttes 50% fra personbiler....
#10 Haakon 02-06-2012 05:08
PS. innen estimatene om vekst er over er den eksisterende veien 80-100 år gammel.
Det er nå vi har penger og vi kan investere. Ikke tro at problemene går bort senere og at våre barn finner en magisk formel vi ikke har funnet.

Vi trenger begge deler! Staten kan begynne med Hønefoss-Oslo om de mener noe....
#11 Haakon 02-06-2012 06:24
Og - Anita.
Jeg vet det blir mye her nå - men bare litt opplysning. Nå feirer vi Bergensbanen 100 år.
Visste du at reistetiden nå er lik med på 60 tallet?
Banen er riktignok ikke satset på og ikke gjort noe med. Men, vi har mer moderne vogner og krengetog som kan kjøre fortere.
Hvorfor er da togene like trege og mindre konkurransedykt ige med tog?

Jo - NSB måler og rapprterer forsinkelser. Så - de legger inn slack for at om noe skjer så kan de ta det inn underveis og ikke være forsinket.
Altså : De kjører for tregt med vilje for at statistikken skal se bra ut - ikke for at passasjerene skal komme fortest mulig frem eller konkurrere med fly.

Sånn er det. For dem som vil ha det slik.
#12 John Sandvik 05-06-2012 13:02
Det eneste som vil hjelpe er å få ned folketallet.
Alt annet går ut på å presse inn flere inntektskilder for de som påstår at de tyner folk for miljøets skyld.
I et samfunn basert på evig vekst, er det hykleri og bortkastet energi å snakke om hensyn til miljøet.
Færre mennesker = mindre eksos :-)
#13 Haakon 05-06-2012 16:31
John
Du kan da ikke regulere hvor folk skal bo!
Er du ikke for et fritt land?

Det har vært plass til vekst før og det er plass enda.
Som jeg skrev over : Bygg ny jernabane til Hønfoss som reduserer tiden fra 1t 35 til 20 minutter.
Da vil folk bosette seg der - redusere trafikken i Oslo og prispresset reduseres.

Merkelig nok er det ingen her fra miljøpariet SV som syns dette er en god ide.
Hvorfor? Miljø for dem er en fordekt unnskyldning for inntekter. Ønsker ikke bruke penger på det.

You have no rights to post comments