Miljø og kollektivtrafikk

Trikken sliter

Trikken sliterSom en av mine mange kontakter i Sporveissystemet forteller: Antallet innstillinger på trikken er nå rekordhøyt. Vognmangelen er stor, bl.a. som følge av

- Kollisjon på Storo for ikke lenge siden satte to vogner ut av drift for lengre tid (145 og 168)

- Siste vogn etter Sæter-kollisjonen for fem år siden er fortsatt ikke i  trafikk, men ventes omsider tilbake denne måneden (vogn 166)

- To vogner er langtidshensatt, dvs. på ubestemt tid, på Holtet pga. store rustskader og at de deretter er benyttet som delelager for de andre (146 og 147).

- I utgangspunktet er vognreserven minimal i forhold til det ruteopplegget som skal kjøres.

Dette går i første omgang ut over linje 11 Kjelsås-Frydenlund, som er best egnet for å dekkes med buss. Men man dekker likevel ikke mer enn noen få turer med buss. Resultatet er lenge å vente og enda fullere på  de vognene som kjøres.

Vedlikeholdsetterslepet er enormt, bl.a. som en konsekvens av at Sporveisorganisasjonen av det borgerlige bystyreflertallet - og mot virksomhetens ønske - er pådyttet et formidabelt byråkrati som årlig gir Sporveisorganisasjonen en merkostnad på 55 millioner kroner.

Kommentarer   

#1 Sebastian 04-11-2012 19:03
Så vidt jeg vet, så har akkurat 166 kommet i drift igjen.
#2 anette w.michelet leder osa baneklubben 04-11-2012 19:16
Ingen by uten trikk, og oslos innbyggere vil ha trikk. Det haster å få nye trikker. Vi i sporveien må finne nye løsninger inntil nye trikker er levert, og det vil bla være å gjøre fordringer på rute tilbudet som er tilpasset dagens vognpark
#3 Pål Jensen 05-11-2012 09:36
Særdeles viktig er også mer signalprioriter ing (se no.wikipedia.org/wiki/Signalprioritering), og fjerning av biler fra trikkegatene. På den måten kan jo samme vognpark kjøre flere runder, dvs. bedre tilbud og mindre stress for trikkeførerne. Her bør vi vente mer av en byråd fra "miljøpartiet" Venstre enn fra hans Frp-forgjengere .orgjengere.

You have no rights to post comments