Miljø og kollektivtrafikk

TT-prisøkning: Betale for å komme på jobb?

TT-prisøkning: Betale for å komme på jobb?Toril og Arne Krøvel skriver til meg: "Har en voksen datter med Downs syndrom og har i den forbindelse fått tilsendt flere av dine synspunkter og spørsmål vedr deres rettigheter osv.  Ditt store samfunnsengasjement og stå på vilje er imponerende.
 
Vår datter har fått vedtak om TT - kort, drosje. Det er gitt info om: Saksopplysninger, begrunnelse, orientering og klage. Under "Orientering" blir vi gjort oppmerksom på at bystyret med hjemmel i § 16 ( Kommunal forskrift for transport av funksjonshemmede av 11.des 2003) på ethvert tidspunkt kan foreta endringer i retningslinjer og/eller økonomiske rammebetingelser som kan medføre innskrenkninger i reiseretten.
 

I eget skriv fra Kommunen er det gitt orienteringer om kvoter og egenandeler i TT - tjenesten for 2013.Det fremgår av dette skrivet at egenandelen for voksne er 46 kr pr reise, en økning på 11 kr fra fjoråret - et kjempepåslag som for mange vil begrense reisingen pga økonomiske årsaker. Det blir så kostbart for mange av "våre" å reise til / fra jobb at dagsinntekten i jobb ikke dekker reiseutgiften for å komme dit! De fleste av "våre" har dagtilbud, mange på tilrettelagt arbeid i spesielle bedrifter. De fleste får lønn, noe som er en flott stimuli. Egen lønnsslipp er stort!  Arbeidsinnsatsen er stor og sykefraværet svært lavt. Å ha et arbeid å gå til er viktig! Timebetalingen er nærmest symbolsk, men viktig, og kan variere fra få kroner og oppover. Vår datter har det siste året fått 20 kr, som er bra.Avhengig av arbeidsdagens lengde, som varierer noe for den enkelte, kan nok noen dekke utgiftene med reise til/fra arbeid på det de tjener, men med egenandel på 96 kr pr dag er ikke det tilfelle for alle. Vår datter går med sin lønn og med 6-7 timers arbeidsdag med litt overskudd. Men mange gjør nok ikke det.
 
Her må bystyrepolitikerne (og rådgivere) ha sovet i desembermøtet hvor dette iflg. skrivet ble vedtatt. Det ville helt sikkert bli ramaskrik om buss-/trikkebilletten i Oslo hadde økt prosentvis like mye! Ingen politikere hadde vel våget å foreslå det heller! En slik formidabel økning i egenandelen er uakseptabel! Skal ikke et enkeltvedtak også omfatte egenandelskostnaden konkret, eller holder det å vise til kommunale retningslinjer? Vet ikke om du har kommentarer til dette eller forslag til hva som kan gjøres med dette, det berører mange av våre svakeste!"

Og mitt svar er: Ja, her har ikke bystyret - vedtaket var enstemmig - gjort jobben sin, og jeg skulle ønske jeg hadde stemt annerledes. Var ikke klar over at prisøkningen var høyere enn for andre trafikanter. Mitt prinsipielle utgangspunkt er at bevegelseshemmede skal betale det samme for kollektivreiser som øvrige trafikanter. Oppfordrer folk til å skrive til medlemmene i bystyrets samferdsels- og miljøkomite for å si fra hva de mener. Les også mer her.

Jeg har sendt fram spørsmål Byrådet, se nedenfor.


Jeg har sendt fram følgende forslag som Byrådet skal besvare overfor bystyret:

 

I tilleggsinnstillingen til Byrådets budsjettforslag for 2013 ble det foreslått - og senere vedtatt av bystyret - at "egenandel innenfor Oslos grenser for turer innen transporttjeneste for forflytningshemmede settes til kr 46 for voksne og kr. 23 for barn under 18 år."

Det har kommet sterke reaksjoner fra brukerne på at TT-brukere gjennom dette får en egenandelsøkning på hele 31 %, fra kr. 35 i 2012. For en TT-bruker som reiser 75 gg tur/retur innebærer dette en egenandelsøkning på kr. 2.250 pr. år.

I tilleggsinnstillingen er det ikke foretatt noen særskilt begrunnelse for hvorfor forflytningshemmede skal ha en vesentlig høyere egenandelsøkning for sitt kollektivtilbud enn ordinære brukere av trikk, buss og bane.

Hva er bakgrunnen for forslaget?

Er Byrådet innstilt på å korrigere vedtaket, f.eks. ved justert budsjett i juni?

Kommentarer   

#1 Landsforbundet for Utviklingshemmede og Pårørende LUPE 22-01-2013 16:32
Heilt utrulig at kommunen kan vedta ei prisstigning på 31%, tviler sterkt på om at så stor prisstigning er lovlig. Håper at dei som er berørt av dette vedtaket kontakter nødvendige instanser for å kontrollere om ei så høg prisstigning er lovlig. Har ingen problem medå forstå at prisene stiger i.h.h. til prisindeksen, men dette er alt for mykje.
#2 Maria Teresa Notstad 22-01-2013 16:34
Lurer faktisk på hvorfor bevegelseshemme de ikke skal betale det samme for reiser som øvrige trafikanter. Det er å diskriminere...
#3 Aina Kaupang - Daglig leder fylkeskontoret i Oslo, Norges Blindeforbund. 22-01-2013 19:23
Norges Blindeforbund Oslo påpekte prisøkningen til finanskomiteen som likevel enstemmig valgte å gå inn for prisøkningen. Senest i dag tok jeg dette opp i Referansegruppa for TT. Fikk tilbakemelding om at dersom vi ønsket å gjøre noe med dette nå så er det revidert budsjettbehandl ing som er eneste mulighet.
#4 Ivar J 22-01-2013 19:42
Aina: dette gikk galt - og litt for stille for seg. jeg tar min del av ansvaret. vi må sammen se på hvordan vi kan forhindre sånt i framtida, og også: se på muligheten for å reise saken på ny.
#5 Lise Bakkan 22-01-2013 19:59
Men... TT-reiser er jo ikke ment til å dekke reiser til/fra jobb. De er ment til å brukes på fritidsreiser slik jeg har forstått det. Hvis man trenger transport til/fra jobb, skal dette gå under "Arbeids- og utdanningsreise r". Hva egenandelen på dét er, vet jeg dessverre ikke.
#6 Dagveig Klemetsen 22-01-2013 21:44
Ja, jeg syntes det er hårreisende at det er de svake grupper som må lide for alt dette. Først dette med alders diskriminering, og nå dette med prisøkningen på TT-turene.Rikti gnok har 67 åringer og oppover blitt tilgodesett med 70 turer i året, men jeg stiller nok et spørsmål om hvorfor de ikke kan få 150 på lik linje med de som under 67. Prisøkningen merkes godt på lommeboka enten du må bruke det til såkalte arbeidsreiser eller fritidsreiser. kr. 92.- er ganske mye for den som har lite! Det merker jeg godt selv som TT-bruker med min lave pensjon. 31 % prisøkning er helt uakseptabelt. Sett dere inn i vår situasjon alle dere som sitter og bestemmer !
#7 Marianne Tollefsen 22-01-2013 21:46
Egenandelstaket på arbeids- og utdanningsreise r økte nokså proporsjonalt med egenandelene og svarer til 10 reiser, muligens med slingringsmonn på en tier. Jeg har som vanlig ikke mottatt tt-informasjon i et format jeg kan lese selv, så må ta det på hukommelsen. kOg jeg er enig med alle som mener at denne prisøkningen var temmelig drøy. Når vi ser på begrensningene som ligger i tt-ordningen sammenliknet med den friheten man har når man kan reise kollektivt, og at målgruppen for TT nok ikke er byens mest pengesterke, synes jeg prisøkningen er direkte uetisk! Og når bystyremedlemme ne stemmer så fort at de ikke selv vet hva de har stemt for, er Oslopolitikken fryktelig skremmende. Dere stemmer faktisk slik at konsekvensene griper direkte inn i enkeltborgeres liv, og da kan ingen etterpå si at vi visste ikke hva vi stemte på!
#8 Ivar J 22-01-2013 23:00
Jeg har i dag sendt fram følgende spørsmål Byrådet skal besvare overfor bystyret:

I tilleggsinnstil lingen til Byrådets budsjettforslag for 2013 ble det foreslått - og senere vedtatt av bystyret - at "egenandel innenfor Oslos grenser for turer innen transporttjenes te for forflytningshem mede settes til kr 46 for voksne og kr. 23 for barn under 18 år."
Det har kommet sterke reaksjoner fra brukerne på at TT-brukere gjennom dette får en egenandelsøknin g på hele 31 %, fra kr. 35 i 2012. For en TT-bruker som reiser 75 gg tur/retur innebærer dette en egenandelsøknin g på kr. 2.250 pr. år.
I tilleggsinnstil lingen er det ikke foretatt noen særskilt begrunnelse for hvorfor forflytningshem mede skal ha en vesentlig høyere egenandelsøknin g for sitt kollektivtilbud enn ordinære brukere av trikk, buss og bane.
Hva er bakgrunnen for forslaget?
Er Byrådet innstilt på å korrigere vedtaket, f.eks. ved justert budsjett i juni?

You have no rights to post comments