Miljø og kollektivtrafikk

Trikkemangel: Skal Oslo kjøpe gamle, brukte, trikker?

TrikkemangelVisse krefter er i gang med å vurdere anskaffelse av brukte trikker for å avhjelpe vognmangelen i Oslo inntil nye vogner kan leveres.

Det er snakk om brukte leddvogner fra Kassel i Tyskland, disse her:

De er jevngamle med de eldste som er i bruk i Oslo og kan gå begge veier, dvs. de har førerplass i begge ender og dører på begge sider.

Trolig er vel dette klokt, eller?

Kommentarer   

#1 Sebastian Döring trikkefører 04-02-2013 19:21
Ideelt sett hadde jo dette vært en grei løsning.

Men det kommer til å bli en kostbar affære, kun for noen få år med drift.
1.Det koster mye å få de transportert hit, og vil ta tid.
2.De skal godkjennes.
3.Verkstedet som allerede er sprengt må sette seg inn i en helt ny vogntype.
4.Nytt delelager må opprettes.
5.Den må testes for å sikre at den passer på vårt linjenett.
6.Det vil sikkert gå med et år før den kan brukes i trafikk.
7.Det finnes ingen steder å parkere de. De to vognhallene vi har er fulle.

De beste vognene som er hyllevare får vi fra Alstom, Frankrike. Verdens mest populære og vellykkede trikk. God plass, lavgulv, stille, mange dører, ser flott ut og viktigst: lite feil.
Bedre å bare bestille en pulje av disse med en gang for å brukes på linje 17 og 13 (tyngste linjene). Så kan de gamle fortsette på resterende linjer.
#2 Frode Nyborg 04-02-2013 19:59
Hvordan er kvaliteten på disse etter 27-30 års bruk, hva vil de koste, hvordan er de tilpasset kulde og hvordan er tilgangen på eventuelle reservedeler og hva vil frakt til Norge ligge på?
#3 Berit Berntsen 04-02-2013 23:07
Om de er drifts-sikre og takler vårt klima kan jeg ikke se noe galt i gjenbruk. Men de MÅ være det.
+1 #4 Trond Madsø 04-02-2013 23:07
Flere svensketrikker til EN krone?
+1 #5 Frode Eriksen 04-02-2013 23:07
Står det ikke noen på Sporveismuseet på Majorstua? De kan kanskje like gjerne luftes til hverdags som i enkelte helger?
#6 Sebastian Tunem Arnestad 04-02-2013 23:08
Er vel ikke så mange av de som er i brukbar stand utenom motorvogn 70 og tilhenger 647 fra 1913, og den kan vel ikke akkurat brukes overalt på trikkenettet.
#7 Jan Rustad 04-02-2013 23:26
Kasseltrikkene høres ut som en grei nødløsning, men de gamle KAN ikke gå på 11/12/19. Det for trangt på Briskeby og Frogner (ille nok å komme seg gjennom Frognerveien med en leddtrikk viterstid), flusst av møteforbud på Majorstua, og folket på Kjelsås ville fått apoplektisk anfall hvis Italienerne begynte å gå der hver dag. De tåler jo knapt støyen fra en leddvogn, og det ER en grunn til at Italienerne ikke går der i dag.
#8 Ove Tønnessen 05-02-2013 00:36
Oslo kan ikke vente på nye trikker til 2017-2018 uten å gjøre noe i mellomtiden. Det er helt urealistisk å tro at dagens situasjon med vognmangel vil bedre seg. Det er dessuten et skrikende behov for å forlenge linje 12 fra Disen til Kjelsås og linje 18 fra Holtet til Ljabru. I tillegg kommer den vedtatte forlengelsen av linje 13 fra Jar til Bekkestua. Dette vil kreve 4 vogner mer i trafikk enn idag. Et tiltak kan være å kjøpe inn rimelige brukte vogner fra Kassel. Personer med kunnskap om vognene sier at de er i minst like god stand som våre 30 år gamle leddtrikker. Men det er viktig å merke seg at dette ikke er lavgulvsvogner med universell tilgjengelighet og at de er noe smalere enn våre vogner. Skal tiltaket fungere i praksis må dette organiseres som et eget prosjekt der nåværende verksteddrift ikke forstyrres. De har nok å gjøre med eksisterende vognpark. Det bør være mulig å "rulle" ut noen ekstra spor på Holtet til parkering.
#9 Sebastian Döring 06-02-2013 13:10
Situasjonen er kritisk. Vi skulle hatt nye trikker igår dessverre.
Jeg vet flere byer i Europa, Australia og Sør Amerika har leid og prøvekjørt nye vogner fra Frankrike (Hyllevare, ny modell) og senere sendt de tilbake etter vurdering.
Noen som vet hvorfor dette evt ikke er aktuelt i Oslo?

Sånn med tanke på dellager er dette en populær vogn med lave vedlikeholdsuti fter, og god tilgang på deler.
#10 Kjell 06-02-2013 21:35
Jeg tror vi må innse at vi i Oslo ikke har en politisk ledelse som vil gjøre de satsingene som er nødvendige for å få et state-of-the-ar t sporvognsnett. Fremdeles er det slik at å hente inn litt av vedlikeholdsett erslep eller å fornye en aldersstegen vognpark betegnes som "satsing på kollektivtrafikken".

Vi må derfor innse at vi er fattige, og fornye deretter. Østeuropeiske byer har i stor stil fornyet sine trikkenett med brukte vogner etter murens fall, og det vi i Oslo foraktelig kalte "østeuropa-stan dard" på 1990-tallet, er noe som i dag finnes - i Oslo.

Erkjenner vi dette, er det ikke unaturlig å kjøpe brukte vogner fra utlandet. Det vil aldri bringe oss opp på A-laget som kollektivby, men kanskje ambisjonene bør justeres til å være best på B-laget?

Jeg tror brukte vogner vil kunne tjene byen bra.
#11 Pål Jensen 07-02-2013 11:27
Eller kanskje Oslo burde slå seg sammen med andre? Kan de ikke dermed akkedere seg frem til gunstigere avtaler, og samarbeide om et felles lager osv.? Hva med f.eks. Stadler? Både NSB og Bybanen i Bergen kjøper jo materiell derfra.
Om brukt: Hvordan er markedet for brukte trikker med lavgulv?

You have no rights to post comments