Miljø og kollektivtrafikk
Trikkemangel: Skal Oslo kjøpe gamle, brukte, trikker?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert mandag 04. februar 2013 15:43
Det er snakk om brukte leddvogner fra Kassel i Tyskland, disse her:
De er jevngamle med de eldste som er i bruk i Oslo og kan gå begge veier, dvs. de har førerplass i begge ender og dører på begge sider.
Trolig er vel dette klokt, eller?
Kommentarer
Men det kommer til å bli en kostbar affære, kun for noen få år med drift.
1.Det koster mye å få de transportert hit, og vil ta tid.
2.De skal godkjennes.
3.Verkstedet som allerede er sprengt må sette seg inn i en helt ny vogntype.
4.Nytt delelager må opprettes.
5.Den må testes for å sikre at den passer på vårt linjenett.
6.Det vil sikkert gå med et år før den kan brukes i trafikk.
7.Det finnes ingen steder å parkere de. De to vognhallene vi har er fulle.
De beste vognene som er hyllevare får vi fra Alstom, Frankrike. Verdens mest populære og vellykkede trikk. God plass, lavgulv, stille, mange dører, ser flott ut og viktigst: lite feil.
Bedre å bare bestille en pulje av disse med en gang for å brukes på linje 17 og 13 (tyngste linjene). Så kan de gamle fortsette på resterende linjer.
Jeg vet flere byer i Europa, Australia og Sør Amerika har leid og prøvekjørt nye vogner fra Frankrike (Hyllevare, ny modell) og senere sendt de tilbake etter vurdering.
Noen som vet hvorfor dette evt ikke er aktuelt i Oslo?
Sånn med tanke på dellager er dette en populær vogn med lave vedlikeholdsuti fter, og god tilgang på deler.
Vi må derfor innse at vi er fattige, og fornye deretter. Østeuropeiske byer har i stor stil fornyet sine trikkenett med brukte vogner etter murens fall, og det vi i Oslo foraktelig kalte "østeuropa-stan dard" på 1990-tallet, er noe som i dag finnes - i Oslo.
Erkjenner vi dette, er det ikke unaturlig å kjøpe brukte vogner fra utlandet. Det vil aldri bringe oss opp på A-laget som kollektivby, men kanskje ambisjonene bør justeres til å være best på B-laget?
Jeg tror brukte vogner vil kunne tjene byen bra.
Om brukt: Hvordan er markedet for brukte trikker med lavgulv?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.