Miljø og kollektivtrafikk

Civita: Et forsvar for køprising

Civita: Et forsvar for køprising

Norske storbyer preges i dag av køer, kork og kaos som følge av økt trafikk. Dette fører igjen til økt forurensning, dårligere luftkvalitet og høyere samfunnsøkonomiske kostnader. I et Civita-notat argumenteres det for å innføre køprising (rushtidsavgift) i og rundt de store byene. De positive erfaringene fra London og Stockholm tyder på at køprising ikke bare er et effektiv virkemiddel, det er sannsynligvis det eneste tiltaket som vil kunne løse kø-utfordringene rundt de store byene.

Civita-rådgiveren Eirik Løkke oppsummerer slik: "Køprising er et forslag som faglig sett er godt utredet, og hvor man i tillegg har svært gode erfaringer fra blant annet Stockholm med hvordan man kan utforme systemet i praksis. Køprising er kanskje det eneste tiltaket som er effektivt nok til å møte de trafikale utfordringene som våre største byregioner står overfor de neste 15-20 årene. Det er vanskelig å se at det står igjen noen overbevisende argumenter mot køprising, rent bortsett fra at det er politisk utfordrende å gjennomføre. Men en undersøkelse fra 2012 viser at et flertall av befolkningen allerede er positive til differensierte bompengesatser, altså køprising.

Dersom vi ikke innfører køprising, vil kostnadene, både samfunnsøkonomisk og miljømessig, fortsette å øke. Det er selvsagt også et alternativ, men det er knapt noen god løsning. Et samlet fagmiljø har uttalt seg positivt om ordningen, og den har få negative bivirkninger."

Klokt sagt! Og kanskje da bystyret i Oslo griper muligheten, og vedtar det forslag som ligger til behandling som forslag fra Marianne Borgen.