Miljø og kollektivtrafikk
Samferdselsstrategi for KS
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert fredag 24. oktober 2014 03:04
Hva bør være samferdselsstrategien for KS, og dermed for kommune-Norge, for perioden 2015 - 2017? Hva er nå de viktigste sakene? Det skal vi drøfte i KS sitt hovedstyremøte tirsdag.
Det er 4 perspektiver som drøftes i administrasjonens anbefaling overfor hovedstyret:
- Stort og kostbart vedlikeholdsetterslep
- Klimaendringer krever tilpasning
- Utfordringer for de største byene - kampen om arealene
- Fremtidens godsløsninger krever helhetlige løsninger
Jeg legger ut KS-fagfolkenes anbefaling overfor hovedstyret, og tar veldig gjerne i mot innspill. Skriv gjerne i kommentarfeltet nedenfor.
Kommentarer
2) tenke større sammenhenger: vil man unngå for hardt boligpress i sentrale strøk, må man lage det akseptabelt å bo lenger unna. Enten ved å lage raskere tilkomst (miljøvennlig) så man kan fortsette å arbeide sentralt, eller ved å legge til rette for arbeid utenfor sentralstrøk.
3) Distriktene må få kjappe, stabile nettforbindelse r, så det går an å ha arbeidsplassen i utkanten. Det må settes krav til hva som er akseptabel nedetid på nettet - leveranse av netttjenester skal ikke bare være ei melkeku, det må forplikte, så vi ikke setter arbeidsplasser i fare.
4) mellom de (10?) største byene i landet bør det bygges motorveger med 2 felt hver retning som minimum, og stabile togforbindelser .
5) kostnader til en god infrastruktur må innebære en plan for vedlikeholdet, og dekking av dette. Å bruke oljefondet til dekking av anskaffelse og vedlikehold av gode og stabile forbindelser via veg, bane, fly eller nett, er en måte å sikre samfunnsbygging . Ikke at man skal rasere oljefondet, men at man fullt ut utnytter handlingsregele n for å bygge opp så fundamentale verdier.
Harald Rapp Nilsen - Master i Urbanisme
Samtidig planlegger Statens Vegvesen og Kristiansand Høyre å bygge en ny motorvei rundt byen til l6 milliarder kroner, som åpenbart vil øke trafikken.
vegvesen.no/.../...
KS bør være tydelig på at kommunene må velge: Bilisme eller framtidsretta samferdselsplan legging. Det går ikke an å gjøre begge deler.
Det sies at byene har et kapasitetsprobl em. Dette kan oppfattes som at det må bygges mer vei. Kapasiteten kan også bedre tilpasses behovet ved å redusere etterspørsel etter veg. Det vil ved å bygge ut bedre kollektiv, utnytte eksisterende kapasitet bedre (teknologi som kan sluse trafikk bedre og pakke trafikk tettere).For de store byene, hvor økt trafikk er uønsket, vil økt transportbehov løses ved å redusere behovet for trafikk på veg. Når en skal lage en strategi virker det litt underlig at denne har en så ekstremt kort tidshorisont som 3 år. En strategi bør se lengre, siden overordnede grep vil trenge tid for å kunne virke. Selv enkeltprosjekt, som en vegstrekning, vil ha en detaljplanleggi ng- og byggetid som er betydelig lengre enn 3-4 år.
Teknologi vil kunne løse eller redusere noen av utfordringene byene har, mer støysvake biler, lavere utslipp pr enhet, osv. Trafikk vil likevel representere et så stort arealpress i byer at en strategi bør være å redusere arealet trafikk krever, da flere folk og godt bomiljø bør prioriteres. Det er mulig utbygging av vegkapasitet er en riktig strategi for deler av landet, men for de største av våre byer må det være bedre å begrense arelet som tildeles trafikk og slik sette rammer for utbygging av innfartsveger for omkringliggende kommuner.
Et annet poeng, som vi er i ferd med å drøfte i ulike prosjekter, er om sentraliseringe n i Norge nærmer seg et "metningspunkt" når det gjelder hvorvidt kommunene kan bygge seg ut av de lokale miljøproblemene i pressområdene; og da tenker jeg særlig på to ting: transport og urban flom. Noe kan gjøres ved å skifte investeringspro fil, eks fra "privatbilvei" til "kollektivløsni ng" (for transport) eller fra "økte rørdimensjoner under bakenne" til "overvannshåndt ering" (for urban flom), med det er en øvre grense også for slike alternative teknologiske løsninger. Før eller siden kommer man til et punkt der det å redusere sentraliseringe n er det eneste miljømessig fornuftige svaret.
Mål om nullvekst i privatbilisme og øke markedsandeler av kollektivttrans port (inkl. tog), sykkel og gangvei.
Bedre kollektivtilbud i sentrale strøk og mellom regionssenter , eventuelt vurdere å fremme samkjøringsløsn inger i distriktene.
God arealplanleggin g både i sentrale strøk og i distriktene slik at behovet for transport minsker og at man har levende lokalsamfunn med de tilbud en trenger i nærmiljøet.
Infrastruktur:
Bedre og raskere fremkommelighet for kollektiv transport, gang- sykkelvei
Tilstekkelig infrastruktur for nullutslippsbil er som el-biler og hydrogenbiler
Heve kvaliteten på samordnet samferdsel (koordinerte kjøretider)
Tilrettelegge for en miljøvennlig transport mix (for eksempel: bruk av sykkel på deler av vei – låsemuligheter – tak, barnehageparker ing av sykkelvogner etc.)
Kommunikasjon:
Enkle betalingsløsnin ger og god informasjon for de som skal reise kollektivt
Synlig og tilgjengelig kollektivtrafikk
Gratis kollektivtransp ort i korte perioder av året for å motivere og stimulere til kollektiv transport
Aktivt fremme lav- og nullutslippsløsninger
Innkjøpsordninger som vedtar proaktiv kjøp/bruk av nullutslippskjø retøy/fartøy der det er mulig (biogassbusser, hydrogenbusser, båter, ferjer)
Gjerne etterspørre løsninger som ikke ennå finnes men som er ønskelig for å illustrere et potensielt marked.
Etterspørre/ samarbeide om miljøvennlig transport av gods og varer – tilrettelegge for samkjøring av varer.
Fremme tungtrasport av gods via skip (gjerne grønnere skipstrafikk) og tog.
Fremme bildeleringer/b åtdeleringer
KS – vil spesielt ha en viktig rolle inn mot finansieringen av infrastruktur/l øsninger, rådgiving til kommunene og oppaggregere problemstilling er som blir for tunge for den enkelte kommune.
· Nullvekstmålet for personbiltrafik ken må være styrende og legges til grunn ved all planlegging. Det betyr at vegsystemet må dimensjoneres deretter. Kapasitetsvekst kan da vanskelig forsvares
· Generelt for vegsystemet: Vedlikehold framfor nybygging
· Kollektivutbygg ing, sykkeltiltak etc. trenger statlig medfinansiering , men dette må gjøres gjennom forpliktende avtaler, der staten spytter inn penger under forutsetning av at kommunene fører en restriktiv politikk mot biltrafikken og ikke øker vegkapasiteten og ikke minst fører en arealpolitikk som begrenser transportebehov et og bilbruken og legger til rette for kollektivtransp ort, sykkel og gange. Dette er tenkt gjort gjennom bymiljøavtalene
· Riktig arealpolitikk kan også bidra til mer effektiv utnyttelse av kollektivtilbud et. I Oslo-regionen vil fortetting rundt knutepunkter på banenettet i Oslo vest og Bærum kunne gi mye kollektivtransp ort gratis for samfunnet fordi det her er ledig kapasitet i deler av T-banens og jernbanens tilbud (i og med at antall vogner dimensjoneres for trafikken øst for Oslo, som er større enn i vest)
· Også ved jernbaneutbyggi ng bør staten stille krav til kommunene – og det bør inngås forpliktende utbyggingsavtal er, der kommunene forplikter seg til en arealpolitikk som, styrker jernbanen, mens staten forplikter seg om baneutbygging
· Bindende regionale areal- og transportplaner er svært viktig. Strengere parkeringsnorme r må innføres, på tvers av kommunegrensene . Og det må åpnes for at kommunene avgiftslegger private parkeringsplass er ved f.eks. kjøpesentre
Noe aktuell litteratur:
naturvernforbundet.no/.../...
naturvernforbundet.no/.../
Med vennlig hilsen
Holger Schlaupitz
fagsjef i Naturvernforbun det
Det medfører å stoppe utbyggingene av 4-felts motorvei og heller bruke pengene på sammenhengende sykkelveier.
Generelt må noe gjøres for å styrke el-sykkelens og sykkelens posisjon sammenlignet med bil:
- Det effektive (men dessverre upopulære) tiltaket er å øke bompengene så det svir og bruke pengene til å mangedoble satsingen på sykkelveier. Man kunne innføre et system med høye bompengesatser og "fribrikker" for bevegelseshemme de, gamle og andre som ikke er i stand til å bruke sykkel, buss eller gange.
- Det er også nødvendig å ansette folk med sykkelkompetans e kommunenes planleggende organer og å involvere slike personer i planleggingen av alle samferdselspros jekt på et tidlig tidspunkt.
Syklister er trafikanter, og fortau er ikke det beste stedet for dem.
Hva med "sykkelskulder" / sykkelfelt i alle nye prosjekter - og mål om å lage sammenhengende traséer i og nær byer og tettsteder?
Strategien må gå ut på å arbeide for videre utbygging av kollektivtrafik ken i de største byene i Norge. Årsakene til at dette er viktig er innlysende. Veiene våre er overfylte, det vil skjen en sterk befolkningsveks t og klimautfordring en gjør det nødvendig at flere reiser kollektivt og lar bilen stå parkert.
I Oslo-området er bygging av Ahusbanen/Romer iksbanen vesentlig å få gjennomført. Banen vil knytte sammen Oslo/Groruddale n med Lørenskog/Ahus og videre til Lillestrøm og Kjeller-området . En slik baneutbygging vil muliggjøre knutepunktutbyg ging langs t-baneaksen med boligbygging og næringsvirksomh et. Lørenskog kommunes utkast til ny Kommunaplan bygger på at Ahusbanen blir realisert i løpet av de første årene.
Ahusbanen/Romer iksbanen vil knytte sammen Oslo/Groruddale n og Nedre Romerike. Dette vil få daglig betydning for minst 200 000 personer. Til sammenlikning har Trondheim by ca 170 000 innbyggere. Ahusbanen/Romer iksbanen har slik sett langt større betydning enn Fornebubanen.
Lillestrøm er utpekt som en av de nye regionbyene i Akershus. Lillestrøm har størst utbyggingspoten siale. En slik utbygging må baseres på at hoveddelen av trafikken skal skje kollektivt. Jeg viser til artikkel om dette i Aftenposten 21. oktober 2014 "Vil bygge 9 av 10 boliger i små regionbyer" om Plansamarbeidet for Oslo og Akershus.
Fortettingsstrategi
Nybygging må skje rundt kollektivknutep unkt. Dette gjelder også fritidseiendomm er. Det er meningsløst at det offentlige skal subsidiere infrastruktur til fritidseiendomm er i periferien. Det bør gis unntak for gårdsbruk.
Sykkelveier
Det bør ikke være lov å bygge bilveier uten sykkelveier.
Biltrafikk
Minst 50 % av arealet i byer må være bilfritt (privatbiler). 100 % ved bygging av nye bydeler/områder . Innfartsparkeri nger etableres ved behov. Varelevering under bakkenivå der det er mulig.
Kollektivt
Bør være gratis i områder uten privatbiler. Det gjør også at man kan komme seg gratis til og fra innfartsparkeringene.
Å bo der man jobber/jobbe der man bor
Fjern pendlerfradrage t. Erstatt det med subsidier for bysykkelordning er, mva-fritak på sykler eller andre lignende virkemidler.
Møter i arbeidstida: Arbeidsgiver betaler. Reise mellom hjem og jobb: Ansatt betaler ( i tid og penger).Sum: Lønnsomt for arbeidsplass å være i nærheten av andre arbeidsplasser.
Eks: Avgift for bedrifter etter antall ansatte og mil de bor unna for å dekke slitasje på veiene og utgifter til trafikkulykker, senskader og astma.
Overordnet: Klimaforliket – all trafikkvekst skal komme kollektivt, ved gang eller sykkel.
1. Bærekraftige samfunn – Planlegging av nye tettsteder og bydeler der arbeidsplasser, møteplasser, skoler mv. er integrert slik at det er minst mulig behov for transport
2. Fylkesplaner for gang og sykkel – skal kombinere trafikksikkerhe t med synliggjøring av behov for gang- og sykkelveger – også i distriktene.
3. Kollektivsatsin g i Byene – Økt vekt på køfrie kollektivakser med bybane og/eller kollektivfelt. Foreslå en administrativ endring som ikke gir politiet vetorett mot kollektiv- eller sambruksfelt.
4. Finansiering av kollektivsatsin g i byene – for de nye belønningsordni ngene/bymiljøav talene: Legg inn 70% statlig finansiering.
5. Vekt på grønn motorteknologi for buss og bane.
Kollektivtrafikken kan da brukes som politisk virkemiddel for transport. Klimapolitisk kan man styre mot redusert privatbilisme og overgang til klimanøytalt og partikkelfritt drivstoff.
Det vil sikre den politiske styringen, bedre kvaliteten og sikre at økonomiske midler ment for kollektivtrafik k går til kollektivtrafik k
Utgangspunktet er at det er et politisk valg om fylkeskommunen vil drive i egenregi eller konkurranseutse tte. EUs kollektivtrafik kforordning har som unntaksbestemme lse at når kompetent myndighet selv eier og driver, og ikke konkurrerer utenfor eget kompetanseområd e, trenger man ikke å konkurranseutse tte. Fylkeskommunen er i Norge kompetent myndighet. Til orientering er løsningen egenregi i overensstemmels e med LOs handlingsprogra m for inneværende kongressperiode.
1. Den politiske styringen
Lokal kollektivtrafik k nærmer seg 100% anbudsutsatt. Fylkene oppretter bestillerselska p som regel heleide aksjeselskap. Styringen skjer gjennom oppnevning og eventuell skifte av styre. Politisk diskuteres og vedtas satsing på kollektivtrafik k, valg av fossilt evt alternativt drivstoff, takstnivå og bevilgninger. Så er det opp til bestillerselska pene å fortolke vedtakene. Bestillerselska penes viktigste kompetanse er anbudsreglement og konkurranseregl er. Det inngås kontrakter på 5-10 år. I kontraktsperiod ene er erfaringen at bestillerselska pene motarbeider alle politiske ønsker/vedtak om forbedringer av tilbudet og forsøk/overgang til alternativt drivstoff. Den økonomiske begrunnelsen er at selskapet som har kontrakten tar blodpris for tilbudsforbedri nger. Forsøk/overgang til alternativt drivstoff kan innebære brudd på konkurranseregl er. Faren ligger i at selskap som var med i anbudsrunden løper til ESA eller KOFA som truer med betydelige bøter. Med egenregi vil man få tilbake den politiske styringen.
2. Kvalitet
Bestillerselskapene har anbudsreglement og konkurranseregl er som sin viktigste kompetanse. I utgangspunktet blir disse selskapene bemannet med folk som har bakgrunn innen kollektivtrafik ken. For ikke å risikrere å bryte noen konkurranseregl er snakker man aldri med det selskapet som kjører kollektivtrafik ken i det aktuelle området. Deres kunskap om den lokale virkeligheten svekkes med årene. Den kompetansen som ledelse og ansatte som kjenner virkeligheten benyttes ikke. Når et nytt selskap vinner et anbud er erfaringen nær entydig at vi får en skandale for ansatte og passasjerer. Vinnende selskap har tatt utgangspunkt i at bestillerselska pets ruteopplegg er kjørbart. Teori og virkelighet viser seg fort ikke å være i overensstemmels e. Vinnende selskap har ikke ansvar for kvalitet på kollektivtrafik ken, kun profitten for egne eiere. Høy organisasjonsgr ad og en felles tariffavtale gjør at pensjon og lønn er sikret. Arbeidstidsbest emmelser er dårlig sikret i Bussbransjeavta len. Det er gjennom arbeidstid den ønskede profitten skal tas ut. Eksplosiv økning av antall delte skift og urealistiske kjøretider med manglende regulering (for sjåførene manglende pauser) fører til at kvalifisert arbeidskraft sier opp. I Sunnhordaland sluttet 40% de to første månedene etter at ny operatør vant anbudet. I egenregi kan man benytte kompetansen til ledelse og ansatte som kjenner virkeligheten til å utvikle kvaliteten på tilbudet.
EU beregnet for noen år siden transaksjonskos tnadene ved offentlige anbud til å ligge mellom 15 og 30%. Vi har til nå ingen troverdige undersøkelser som dokumenterer kostnadene ved anbud for kollektivtrafik k i Norge. De opplagte kostnadene ligger i dobbeltorganise ring og femdobling av priser. Fylkene holder seg med bestillerskap, de største med mer enn 100 ansatte. Deres oppgave er å konkurranseutse tte kollektivtrafik ken og å kontrollere at kontraktene etterleves. Busselskapene som deltar i anbudsrundene må holde seg med kompetanse på anbudsreglement og konkurranseregl er. Det er en tidkrevende prosess å delta i en anbudsrunde. Det deltar i snitt fem selskap i en anbudsrunde. Noen må betale for den arbeidsinnsatse n som gjøres i de fire selskapene som ikke vinner. Den enkleste løsningen er at alle som deltar femdobler den reelle kostnaden på arbeidet med å delta i anbudsprosessen . Bussdirektørene klager over små marginer. Det gjør for så vidt alltid direktører. Men det er marginer, det vil si offentlig midler ment for kollektivtrafik k går til profitt. Mitt forsiktige kvalifiserte anslag sier at 20% av det fylkeskommunen mener å bruke på kollektivtrafik k går til noe helt annet enn hva passasjerene får nyte godt av.
- utprøving av ordninger med veiprising som alternativ til alle avgiftene inkl. avgift på drivsstoff, bomringer mm. Innført riktig kan en slik betaling for bilbruk gi brukeren god oversikt over hvordan spare kostnader (mest mulig fornuftig bruk av bilen) og oppslutning om de ulike tiltakene for å begrense bilbruk kan sikres. Veiprising kan også knytte kostnaden til likningen, slik at de øknomiske virkemidlene for å begrense den mest forurensende bilbruken blir sosialt rettferdig. Slik kan en unngå erfaringen fra enkelte byer: Kun de rike har råd ti å kjøre bil.
- slutter meg selvsagt fullt ut til alt som er sagt av andre her om styrket (og gratis) kollektivtilbud og det å sikre at sykling er lettvint og trygt for de kortere til midlere reisene (1 - 30 km). en bør også se på avgiftene for vanlige og elektriske sykler, eventuelt godtgjørelse for bruk av sykkel til jobb.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.