Miljø og kollektivtrafikk
Ønsker råd: Hva gjør vi med Finnmarksgata?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert tirsdag 11. november 2014 16:45

SV ønsker råd fra innbyggerne.
I Tøyen-avtalen mellom SV og byrådspartiene Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti heter det blant annet: "For å knytte grøntområdet på Tøyen sammen tas det umiddelbart initiativ til å etablere et sammehengende grønt- og parkdrag over Finnmarksgata ved at gata stenges for all biltrafikk. Dersom det ikke lar seg gjøre etableres et grøntlokk over samme område. I påvente av en permanent løsning initierer Oslo kommune umiddelbart overfor Staten et forsøk med stengning av Finnmarksgata slik at bare busser kan passere."
Over noen måneder har vi hatt stengning av Finnmarksgata, og hvor kun bussen har sloppet igjennom. Bymiljøetaten har evaluert konsekvensen av at Finnmarkgata på Tøyen ble stengt før sommeren. Bymiljøetaten mener ulempene er større enn fordelene, og anbefaler at Finnmarkgata blir gjenåpnet for trafikk. Etaten mener gaten bør gjenåpnes så fort prøveperioden er ute i begynnelsen av desember.
Målet er tydelig: "For å knytte grøntområdet på Tøyen sammen tas det umiddelbart initiativ til å etablere et sammehengende grønt- og parkdrag over Finnmarksgata." Stengning kunne være et virkemiddel, som nå er prøvd. Trolig kan Bymiljøeetatens konklusjon være riktig. I så fall har bystyreflertallets partier forpliktet seg gjennom denne formulering: " Dersom det ikke lar seg gjøre etableres et grøntlokk over samme område."
SV ønsker råd. Hva anbefaler du?
Kommentarer
Et annet problem, som jeg fikk erfare i går, er at det er veldig vanskelig å komme fra øst med bil nå, hvis man har tenkt seg til feks Carl Berner eller Rodeløkka.
Da unngår man også brudd på Ring 2....
Å legge Finnmarksgata under lokk eller i tunnel er et veldig kostbart tiltak, som ikke kommer til å gjøre mye for å løse de faktiske problemene Tøyen sliter med.
Diskusjonen om Finnmarksgata er et blindspor. Det er en begrenset mengde ressurser som kommer til å benyttes for å løfte Tøyen. Da er det viktig å prioritere de tiltakene som faktisk kommer til å ha en effekt på de reelle utfordringene området har.
Jeg synes likevel Ring 1, Ring 2 og Ring 3 er såpass godt etablerte, logiske og lesbare transportårer at de bør tillates for bilbruk.
Så jeg mener: Lokk (ikke stenge).
Jeg tror Bymiljøetatens betraktninger om mer belastning av gatene rundt med skoler er et poeng å legge merke til. Tøyen skole i Hagegata, Lakkegata skole i Sars gate og Hersleb skole i Lakkegata/Jens Bjelkes gate får alle litt mer trafikkbelastni ng grunnet stengningen av Finnmarksgata.
Jeg har veldig tro på "nedbygginger" av gater og veier i Oslo. Også på de store hovedveien. Lavere fart gir mindre støy og mindre støv. Og høyere trafikksikkerhe t. I Finnmarksgate har gata alt for høy standard til å være midt i byen. Med relativt enkle grep kan hastigheten senkes betydelig slik at det blir hyggeligere å være fotgjenger. På mørke kvelder kan det for noen være et poeng at det er noen biler i gata. Det skaper et visst byliv og en viss trygghet.
1) En antakelse om at trafikken bare forflytter seg andre steder. Jeg har ikke sett trafikktellinge r på dette, men jeg synes det ser ut som om det har blitt mye mer kø ned til og opp fra Carl Berner via Grenseveien. Hypotesen om at trafikken bare har flyttet seg er vel enkel å finne ut av om stemmer ved en trafikktelling.
2) Bussen bør uansett gå Finnmarksgata pga reisetid, og da får man ikke stengt gaten helt. Da er det vanskelig å reelt koble sammen grøntområdene på en pen måte.
3) Det er synd å bruke alt det arealet på en nesten ubenyttet vei. Hvis man senker veien og legger lokk over får man en enda større og finere park. Lokk frigir areal til å lage sandvolleyballb aner, klatreanlegg og andre morsomme leker som er tilgjengelig for allmennheten. A la Torshovparken. Synes ikke veien bør åpnes for vanlig trafikk igjen uten å legge lokk på den. Det er nesten respektløst å la hovedparken for Tøyen-befolknin gen plages av en så støyende vei. Det er fint i Botanisk hage også, men der er det bare en bitteliten picnic-plen det er lov å sitte på.
Behold altså veien, plant flere trær langs med veien for å skape en alle. Innfør 30 km fartsgrense.
Tone
23 min · Liker
Trafikken som helhet er redusert, trolig fordi gjennomganstraf ikken er flytta til andre veier eller har bortfalt helt (flere går og sykler).
Argumentasjonen om trygghet for å gå der på kveldstid kjøper jeg ikke.Ingen ville bygge en vei gjennom Frognerparken for å bedre tryggheten.
Forøvrig burde Finnmarksgata gjøres smalete og mer "parkmessig". Hvordan er skiltingen gjort om i byen forøvrig for å rute biler bort fra Tøyen?
For meg virker det som et bedre grep å strupe biltrafikken i Økernveien, hele veien fra Økern til Tøyen. Videre redusere Nylandsveien, Lakkegt og Vahlsgt til to kjørefelt, begrense biltrafikk og legge til rette for sykkel. Det vil kanskje ikke hjelpe så mye i Finnmarksgt direkte, men bør bidra til å redusere gjennomkjøringe n gjennom Tøyen og mate mindre trafikk inn i Bjørvika.
En annen mulighet som åpner seg ved omlegging av Gjøvikbanen er ny super-sykkeltra se mellom Storo og Kjelsås.
Jeg har vel ikke lest ett innlegg som forsvarer bilistenes behov for å komme seg frem.
For meg er det ubegripelig at noen kan finne på å stenge en hovedvei - ring 2 for å presse bilistene over på andre veier. Jeg har selv kjørt omveien forbi 4 skoler, som tok meg i snitt 7-8 min. Dette er utenom rushtid, på vei til kunde, eller hente varer. Det betyr dyrere regning til sluttkunde som kan være deg.
Med tanke på at oslo skal øke med 2-300000 innbyggere, burde ikke veiene stenges, men gjøres bedre. Den nevnte delen av finnmarksgata burde legges under bakken og videreføres i tunnel mot vålerengtunnell en. Dette er et tiltak for å møte den økende trafikken som følge av at politikerne skal øke oslos befolkning.
Andre tiltak for å bedre veinettet - tunnel fra tveita til ulsrud. - av og påkjøring langs tidligere smartclub på alnabru. -E6 sørfra burde ha egen bro over ryenkrysset med retning ned i ekebergtunnelle n for å avlaste ryenkrysset. Bussen burde ha busslomme ved esso ryenkrysset, slik at bakenforstående biler ikke låser rundkjøringen.
-rundkjøring som et lokk over ring 3 ved brynsenteret.
Enhver byutvikling må ta hensyn til at bilene er kommet for å bli. De er jo helt fantastiske til å frakte varer med. Jeg husker i gamle dager når finnmarksgaten var 4 felt. Da tok jeg trikken for å komme til kundene. Men det fungerer ikke i dagens samfunn. Med svette og verktøykasse på trikken. Så om politikerne vellger å stenge veier og parkeringsplass er, må jeg nok legge ned virksomheten. Så får innbygerne i oslo kjøpe sine ting på ikea og frakte det hjem på bussen.
Jeg har tidligere prøvd å tipse statens vegvesen om rundkjøringen ved brynsenteret, uten respons. Etter purring på om det var mottatt, fikk jeg svar at det var sendt en annen i systemet.
Når man kjører forbi bygget til statens vegvesen ved brynseng, får man inntrykk av at det jobber mange med å planlegge ( 500 kontorer?)
Men hva satser oslo kommune på utdanning av de som skal bygge veier ? De garantere for 1 plass på skedsmo v.g.s. På anleggslinjen, fordi de ikke har linje i oslo. Fremtiden for oslos veier ser dårlig ut med kun 1 person pr. År utdannet til å kjøre gravemaskin, asfaltmaskin og andre ting som har med annlegg å gjøre.
Min oppfordring til politikerne før valget i høst blir derfor:
-Sats på veibygging slik at innbyggerne i byen kan trives og få utført jobben sin. Og ikke steng veier som fungerer, slik at vi som velgere må slippe ut eksosen vår hos andre velgere.
-opprett en nettside som bilister kan tipse om gode prosjekter. Dette ble gjort for syklistene med mange god innspill på hvor man burde satse
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.