Miljø og kollektivtrafikk
Bilreduksjon i Oslo sentrum: Svært defensivt byråd
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert lørdag 06. desember 2014 04:09
Bystyret har i mange sammenhenger vedtatt offensive tiltak for reduksjon i antallet gateparkeringsplasser i Oslo sentrum, som i 2011:
- Antallet gateparkeringsplasser i sentrum reduseres til fordel for parkering i p-hus under bakken.
- Byrådet bes i forbindelse med omgjøring og oppgradering av gater fjerne gateparkeringsplasser i tråd med vedtak i tidligere gatebruksplaner.
- Innen 2014 skal minst 50 % av alle gateparkeringsplasser i sentrum være ladestasjoner for elektriske biler og ladbare hybridbiler.
Men byrådet, med Venstrebyråd Guri Melby i spissen, er svært så defensive.
Byrådet har nå sendt fram en sak til bystyret om "Parkering i Oslo sentrum." Grovt sett sier saken 2 ting:
1. De fjerner i praksis ikke en eneste gateparkeringsplass i sentrum, men prøver å "begrense etterspørselen etter gateparkering" ved gradvis å øke prisen. Men betalingsviljen er som vi vet desidert tilstede så dette reduserer verken biltrafikken i Oslo sentrum, eller reduserer etterspørselen etter gateparkering. De vil stort sett uansett alltid være fullt belagt. Et offensivt byråd kunne sagt: parkeringshusene er halvfulle, så vi reduserer gateparkeringen med 200 plasser.
2. De tar i bruk kommunale tilfluktsrom for å øke antallet korttidsplasser, ladeplasser for elbil, bildelingsplasserog MC-parkeringsplasser. Det betyr at kommunen selv tar over driften av 5 parkeringsanlegg, og 400 plasser. Men heller ikke dette er et tiltak for å begrense antallet parkeringsplasser, selv om noen av plassene gis en miljømessig profil.
Bruk av tilfluktsrom og økt sirkulasjon av gateparkeringsplassene vil bety at ennå flere biler enn i dag skal inn og ut av sentrum, men de miljøkonsekvenser dette har. Det langsiktige og riktige svaret kan selvsagt aldri bli noe annet enn massiv utbygging av kollektivtrafikken, til en rimelig pris, og en samtidig vilje til begrensninger i tilretteleggingen for bil. Og det haster!
Saken skal nå behandles i bystyret. Les saken. Hva mener du?
Kommentarer
Handelsstanden burde i alle fall være veldig glade om privatbilene fjernes. Da vil byen kunne bli et sted å være også i ferier og folk vil bruke byrommene og tjenestetilbude t mer. Lekkasjen til netthandel vil også bli mindre.
Det betyr jo at man har mer penger til andre gode formål. Se på det som en ekstra miljøavgift.
De dette egentlig favoriserer er jo de med elbil som parkerer gratis.
Men disse plassene må være såpass avgiftsbelagt at de kun benyttes til handel.
Langtidsparkering på gategrunn må bort.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.