Miljø og kollektivtrafikk

Bilreduksjon i Oslo sentrum: Svært defensivt byråd

Bilreduksjon i Oslo sentrum: Svært defensivt byråd

Bystyret har i mange sammenhenger vedtatt offensive tiltak for reduksjon i antallet gateparkeringsplasser i Oslo sentrum, som i 2011:

- Antallet gateparkeringsplasser i sentrum reduseres til fordel for parkering i p-hus under bakken.

- Byrådet bes i forbindelse med omgjøring og oppgradering av gater fjerne gateparkeringsplasser i tråd med vedtak i tidligere gatebruksplaner.

- Innen 2014 skal minst 50 % av alle gateparkeringsplasser i sentrum være ladestasjoner for elektriske biler og ladbare hybridbiler.

Men byrådet, med Venstrebyråd Guri Melby i spissen, er svært så defensive.

Byrådet har nå sendt fram en sak til bystyret om "Parkering i Oslo sentrum." Grovt sett sier saken 2 ting:

1. De fjerner i praksis ikke en eneste gateparkeringsplass i sentrum, men prøver å "begrense etterspørselen etter gateparkering" ved gradvis å øke prisen. Men betalingsviljen er som vi vet desidert tilstede så dette reduserer verken biltrafikken i Oslo sentrum, eller reduserer etterspørselen etter gateparkering. De vil stort sett uansett alltid være fullt belagt. Et offensivt byråd kunne sagt: parkeringshusene er halvfulle, så vi reduserer gateparkeringen med 200 plasser.

2. De tar i bruk kommunale tilfluktsrom for å øke antallet korttidsplasser, ladeplasser for elbil, bildelingsplasserog MC-parkeringsplasser. Det betyr at kommunen selv tar over driften av 5 parkeringsanlegg, og 400 plasser. Men heller ikke dette er et tiltak for å begrense antallet parkeringsplasser, selv om noen av plassene gis en miljømessig profil.

Bruk av tilfluktsrom og økt sirkulasjon av gateparkeringsplassene vil bety at ennå flere biler enn i dag skal inn og ut av sentrum, men de miljøkonsekvenser dette har. Det langsiktige og riktige svaret kan selvsagt aldri bli noe annet enn massiv utbygging av kollektivtrafikken, til en rimelig pris, og en samtidig vilje til begrensninger i tilretteleggingen for bil. Og det haster!

Saken skal nå behandles i bystyret. Les saken. Hva mener du?

Kommentarer   

#1 Torbjørn Bjønness 06-12-2014 09:09
Det er aldri for sent å gjøre noe dumt synes å være mottoet her. Hvorfor er det så viktig med privatbiler i sentrum? Hvilke fordeler gir dette og for hvem? Hvilke ulemper gir dette og for hvem? Hva skal veie tyngst? Jeg kan ikke helt se at disse vurderingene er gjort grundig nok her, og det er det bare innbyggerne som taper på.

Handelsstanden burde i alle fall være veldig glade om privatbilene fjernes. Da vil byen kunne bli et sted å være også i ferier og folk vil bruke byrommene og tjenestetilbude t mer. Lekkasjen til netthandel vil også bli mindre.
#2 Else Kari Skjæveland 06-12-2014 13:35
Eller hva med og heller settr ned prisene i parkeringshus? Det er jo svindyrt og stå der.
#3 Susana Escobar 06-12-2014 13:36
For å ikke å snakke om å stenge biltrafikken fra sentrum, som så mange byer i Europa allerede har gjort
#4 Tom Just Olsen 06-12-2014 13:38
Lille Telthusbakken ligger nå inneklemt blandt bydeler med beboerparkering og har blitt et 'parkerings-ing enmannsland'. Nærneste private innendørs parkeringshus (Vulkan) står nesten tomme. Ikke rart. En måneds parkering koster 2.500 kroner måneden...
#5 Sigurd Sætherø Steen 06-12-2014 13:40
Er ikke det isåfall en god inntektskilde for Oslo kommune?
Det betyr jo at man har mer penger til andre gode formål. Se på det som en ekstra miljøavgift.
De dette egentlig favoriserer er jo de med elbil som parkerer gratis.
#6 Jon-Øivind Storaker 06-12-2014 14:26
Noe korttids gateparkering bør fortsatt finnes ved forretninger. Ingen ønsker vel at all næringsvirksomh et skal forsvinne.

Men disse plassene må være såpass avgiftsbelagt at de kun benyttes til handel.

Langtidsparkering på gategrunn må bort.
#7 John Sandvik 06-12-2014 23:43
Parkering er god butikk, og prises stadig høyere siden mange jo ønsker å få med seg varer større enn et pappkrus kaffe latte hjem etter by besøk. Som mottiltak bør kundene forlate byene, og søke mot store kjøpesentra utenfor bomringer og private parkerings-luri nger. :)
#8 Beate Bruun 08-12-2014 20:03
Gateparkering representerer et stort hinder for å få fram sikre sykkelfelt. I Oslo praktiseres løsning med p-plasser på innsiden av sykkelfelt som, i følge øvrige nordlige hovedsteders planleggere, er livsfarlig og det ble slutt på for 25 år siden. Skal Oslo bli en sykkelby må parkeringsfelte ne vike plass for sykkelfeltene. Nå kommer også El-sykler for fullt og kampen om plassen blir ytterligere viktig.
#9 Nicolay Schweigaard 12-12-2014 11:37
Det er helt klart at bilene og biltrafikken i Oslo må reduseres. Økt betalingsdyktig het går ofte til anskaffelse av den (ikke helt nødvendige) andre bilen. Vår bruk av bil er en motsigelse ift. våre klimamål, med unntak av at vi har brukt flere milliarder på el-biler. Vel anvendte skattekroner..? Johansen har rett i at vi trenger et bedre kollektivtilbud , men det er ett av flere mulige tiltak. GoMore, Nordens største samkjøringsport al har møte med Bård Hoksrud i januar. Der håper vi å kunne belyse de mange samfunnsøkonomi ske gevinstene som muliggjøres ved økt samkjøring. Eller en spennende blogg!

You have no rights to post comments