Miljø og kollektivtrafikk
Dagens advarsel til Oslo: Mye forurenset luft - mange bør holde seg inne
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert fredag 06. februar 2015 04:02
Når vi hører myndighetenes beskjed for fredagen er det grunn til å si at vi skynder oss altfor sakte når det gjelder å sette inn tiltak:
«Det ventes mye forurenset luft i sentrum, langs større veier og langs sterkt trafikkerte veier. De høyeste konsentrasjonene ventes i forbindelse med rushtidene. I enkelte sterkt trafikkerte områder (Alnabru-Ulven-Økern-området og langs E6, E18 og Ring 3) ventes det innslag av svært forurenset luft, spesielt i forbindelse med rushtidene. Det er i hovedsak eksos som forurenser. På kvelden ventes det også noe forurenset luft fra svevestøv i områder med vedfyring.»
Derfor: «Astmatikere og personer med alvorlige hjerte- eller luftveislidelser bør unngå lengre opphold utendørs i mye forurensede områder.»
Norsk Institutt for Luftforskning har vært i SVs bystyregruppe og presentert tiltaksutredningen til NILU. Og slik jeg ser det: farten i de tiltak Oslo p.t. har i gang er svært puslete i forhold til det NILU mener er nødvendig for å overholde grenseverdiene som er satt. NILU påpåpekte nødvendigheten er offensive tiltak særlig på miljødifferensierte bompenger, miljøfelt, lavere hastigheter, økt frekvens i kollektivtrafikken og parkeringsregulering.
Les NILUs tiltaksplan. Hva tenker du?
Kommentarer
- Effekten av de drastiske tiltakene er marginale, fordi dieselbilen ikke er hovedårsaken til luftproblemene, sier BIL-direktør Erik Andresen. Han er skremt over hvor lite politikerne vet om ny teknologi.
Forbud mot dieselbiler og en tredobling av bompengesatsene i byene, er blant de mange tiltakene politikere nå diskuterer for å bedre luftkvaliteten i norske byer.
- Det er viktig å bedre luftkvaliteten i norske byer, men vi trenger tiltak som virker. I dag preges debatten av symbolpolitikk, som kjøreforbud, sier Andresen.
- Effekten av disse tiltakene er marginale fordi dieselbilen ikke er hovedårsaken til luftproblemene.
Andresen viser til at vedfyring og veisalt står for over halvparten av svevestøvet i byene, og busser og lastebiler står for 70 prosent av N02-utslippene.
- Da sier det seg selv at man ikke løser problemer med å legge restriksjoner på personbilen, sier han.
Harde fakta
Beregninger gjort av Norsk Institutt for luftforskning (NILU) viser:
• Dobling av bompengetaksten for dieselpersonbil er og tungtrafikk gir en reduksjon på 5 prosent i totalt NO2-utslipp.
• Totalt kjøreforbud for diesel personbiler vil redusere NO2-utslippene med ca 10 prosent.
Andresen er redd for at miljøsaken på sikt vil bli taperen, når politikerne innfører tiltak som skaper store praktiske problemer for folk, uten at effekten er særlig stor.
- De tiltakene som virker, og som koster penger, blir liggende i politikernes skrivebordsskuf f, sier Erik Andresen..
Mangler kunnskaper
BIL-direktøren er også fortvilet over hvor lite politikerne vet om ny teknologi.
- Både lastebiler og personbiler med den nye Euro 6-teknologien har svært lave utslipp. Det er altså ikke drivstoffet, men hvor ny motorteknologie n er som avgjør utslippene.
Andresen påpeker at raskere utfasing av eldre kjøretøy derfor er mye viktigere enn kjørebegrensninger.
- Problemet er at omkjøringsveier for tungtrafikk og kollektivsatsin ger koster mye penger.
- For politikerne er det mye lettere å fokusere på det som er lett, nemlig kjøreforbud og bom-penger, sier Erik Andresen.
Les rapporten om lokal luftforurensnin g fra BIL, NBF og NAF - HER
Og at gjennomfartsåre ne i Oslo på død og liv skal gå der folk bor (E6 og E18 bør legges utenfor Oslo kommunes grenser).
Realiteten er at Oslo kommune, Storting og regjering bryter borgernes Grunnlovsvern, særlig Grunnloven paragraf 112, ved å ikke iverksette tiltak.
Myndighetene, enten lokalt eller sentralt, burde saksøkes for Grunnlovsbrudd.
Veldig mange av de bilene vi ser i bybildet kunne ha vært sluset utafor, med ditto bbedring av lufta i Oslo.
Se til andre storbyer der tunneller, inter city tog, etc florerer. Her til lands ligger vi 30- 50 år etter.
Hvorfor skal Oslo og Norge være sinker i vei og kollektiv utbygging?
Fin blogg du har her.
Jeg ser vi har til felles og bry oss om miljøet vi har rundt oss.
Jeg blogger selv om miljø.
Ta en titt innom min blogg her: bjerk-bjorge.no
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.